Σηκώνει κύματα αντιδράσεων η νέα βασιλική θαλαμηγός

Σηκώνει κύματα αντιδράσεων η νέα βασιλική θαλαμηγός

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με «αλιευτική τράτα της δεκαετίας του 1950» παρομοίασε ο ναυπηγός του υπερωκεανίου «Queen Mary II» την προτεινόμενη νέα βασιλική θαλαμηγό, ενώ απόστρατος ναύαρχος είπε ότι μοιάζει με «κότερο ολιγάρχη». Ανώτατο στέλεχος του Συντηρητικού Κόμματος είπε ότι η βασιλική θαλαμηγός είναι «χαμένος χρόνος και λαϊκίστικη ανοησία».

Στόχος των επικρίσεων είναι ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον και το τελευταίο του φιλόδοξο σχέδιο: η αντικατάσταση της βασιλικής θαλαμηγού «Britannia», που έχει παροπλισθεί από το 1997, με νέο σκάφος. Ο Τζόνσον επιδιώκει να δαπανήσει 200 εκατ. στερλίνες για την κατασκευή της νέας «Britannia», όχι ως σκάφους αναψυχής της βασιλικής οικογένειας, η οποία δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για άλλο σκάφος, αλλά ως πλωτής διπλωματικής πλατφόρμας της Βρετανίας μετά το Brexit.

Με τη χώρα πρόθυμη να υπογράψει νέες εμπορικές συμφωνίες σε όλο τον κόσμο, το νέο βασιλικό σκάφος θα μπορεί να μεταβαίνει σε μακρινά λιμάνια, ως απτή έκφραση της παγκόσμιας Βρετανίας, την οποία ευαγγελίζεται ο Τζόνσον. Το σχέδιο, που έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη της εφημερίδας Daily Telegraph, «ναυαρχίδας» του Συντηρητικού Κόμματος, προσκρούει όμως στην αδυσώπητη πραγματικότητα των δημόσιων δαπανών. Η κυβέρνηση Τζόνσον κάνει ήδη χρήση των έκτακτων κονδυλίων, τα οποία διαθέτει για να αντιμετωπίσει τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, χρηματοδοτώντας παράλληλα και άλλα δαπανηρά δημόσια έργα.

Για τους επικριτές του Τζόνσον, μία νέα βασιλική θαλαμηγός αποτελεί απαράδεκτη πολυτέλεια. «Τα 200 εκατ. στερλίνες δεν θα προκαλέσουν έλλειμμα στον προϋπολογισμό. Η σπατάλη αυτή αποτελεί, όμως, σύμπτωμα γενικότερου προβλήματος. Δείχνει ότι κάποιοι ένοικοι της πρωθυπουργικής κατοικίας πιστεύουν πως κραδαίνοντας τη σημαία και στέλνοντας θαλαμηγούς και αεροπλανοφόρα σε ξένα λιμάνια αποδεικνύουμε ότι παραμένουμε μεγάλη δύναμη», λέει ο πρώην υπουργός Οικονομικών της Θάτσερ, Κεν Κλαρκ.

Ο Τζόνσον «εκκαθάρισε» το 2019 τον Κλαρκ, μετά την αρνητική ψήφο του πρώην υπουργού σε μέρος της συμφωνίας για το Brexit. Ο Κλαρκ είχε καταψηφίσει τη δεκαετία του 1990 τη ναυπήγηση νέας βασιλικής θαλαμηγού. 

Οι οπαδοί της πρότασης για νέα θαλαμηγό επιμένουν ότι η «Britannia» υπήρξε σημαντικό θέλγητρο, που επέτρεψε την υπογραφή ουκ ολίγων εμπορικών συμφωνιών. «Η ναυπήγηση βασιλικής θαλαμηγού δεν σημαίνει ότι η οικονομία μας θα ακμάσει από τη μία ημέρα στην άλλη. Το κύρος ενός τέτοιου σκάφους, όμως, έχει την ικανότητα να προσελκύσει ανώτατους αξιωματούχους, που δεν θα μετακινούνταν για μια απλή δεξίωση πρεσβείας», λέει ο Ρίτσαρντ Τζόνστον, συγγραφέας βιβλίου για την ιστορία της «Britannia», ο οποίος παρομοιάζει την ιστορική θαλαμηγό με το αεροσκάφος του προέδρου των ΗΠΑ, το διάσημο Air Force One.

Πηγές των ανακτόρων έχουν τονίσει ότι δεν συμφωνούν με τα σχέδια του πρωθυπουργού για νέα βασιλική θαλαμηγό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή