ΚΟΣΜΟΣ

Πέθανε ο σκιτσογράφος του Μωάμεθ

Ο Κουρτ Βέστεργκορ είχε προξενήσει την οργή του ισλαμικού κόσμου το 2005 και έκτοτε οι απειλές τον υποχρέωσαν να ζει σε άγνωστη διεύθυνση

pethane-o-skitsografos-toy-moameth-561439108

ΚΟΠΕΓΧΑΓΗ. Ο Δανός σκιτσογράφος Κουρτ Βέστεργκορ πέθανε την Κυριακή σε ηλικία 86 ετών. Ο Βέστεργκορ είχε προξενήσει την οργή του ισλαμικού κόσμου το 2005, όταν δημοσίευσε σκίτσο που παρουσίαζε τον Μωάμεθ με μια βόμβα στο τουρμπάνι. Στις αρχές του 2010, η δανική αστυνομία συνέλαβε έναν 28χρονο Σομαλό ο οποίος είχε φθάσει στο σπίτι του Βέστεργκορ με ένα μαχαίρι και ένα τσεκούρι και σκόπευε να τον δολοφονήσει. Ο σκιτσογράφος διασώθηκε καταφεύγοντας σε μπάνιο που είχε μετασκευαστεί σε ασφαλές καταφύγιο. 

Οι απειλές τον υποχρέωσαν να ζει σε άγνωστη διεύθυνση. «Πρώτα το σημαντικό. Ο Κουρτ Βέστεργκορ πέθανε από φυσικά αίτια. Αυτό δεν είναι αυτονόητο σε μια εποχή που δημοσιογράφοι πυροβολούνται στον δρόμο και σκιτσογράφοι δολοφονούνται στο σχεδιαστήριό τους», σημείωσε το περιοδικό Der Spiegel.

Στις συνεντεύξεις του ο Βέστεργκορ, που τότε βρισκόταν ήδη με το ένα πόδι στη σύνταξη, παραπονιόταν για τις αντιδράσεις που προξένησε το σκίτσο του. Διαδηλώσεις στον ισλαμικό κόσμο, διπλωματικά επεισόδια, εμπάργκο δανέζικων προϊόντων. «Δεν πήγαινε γυρεύοντας και δεν περίμενε αυτό που θα συνέβαινε», σημείωσε το γερμανικό περιοδικό. «Οι σκιτσογράφοι του Σαρλί Εμπντό (σ.σ. του γαλλικού περιοδικού που δέχθηκε δολοφονική επίθεση στα γραφεία του το 2015) αδιαφορούσαν, θεωρούσαν την οργή εναντίον τους ως ένδειξη ότι τα σκίτσα τους ήταν επιτυχημένα», σημείωσε το Spiegel. «Ο Βέστεργκορ ήταν αλλιώς. Ελεγε ότι το σκίτσο του παρεξηγήθηκε γιατί αντιμετωπίστηκε αποκομμένο από τα συμφραζόμενα». 

Η Γιούλαντς Πόστεν είχε οργανώσει τον διαγωνισμό για τα σκίτσα του Μωάμεθ επειδή ένας συγγραφέας παιδικών βιβλίων ήθελε να διηγηθεί την ιστορία του Ισλάμ και δεν έβρισκε εικονογράφο. Στην ισλαμική παράδοση θεωρείται βλασφημία η απεικόνιση του προφήτη ή του θεού, και γι’ αυτό τα τζαμιά έχουν ως διακόσμηση μόνο αφηρημένα μοτίβα. 

Ο Βέστεργκορ υπερασπιζόταν το δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση, αλλά δεν θεωρούσε ότι η ευρωπαϊκή ακροδεξιά είχε δικαίωμα να οικειοποιείται τα σκίτσα του και να προτάσσει τον δικό της ολοκληρωτισμό απέναντι στον φανατισμό όσων τον καταδίωκαν. Ο σκιτσογράφος διαμαρτυρήθηκε έντονα το 2012, όταν η γερμανική φασιστική οργάνωση ProNRW έκανε το σκίτσο του προεκλογική αφίσα.