Ο Τζεφ Μπέζος, ο πιο πλούσιος άνθρωπος στον κόσμο, εκτοξεύθηκε στο διάστημα με το διαστημικό όχημα New Shepard της εταιρείας του, Blue Origin, σε ένα ακόμη ορόσημο για τη νέα εποχή των ιδιωτικών διαστημικών ταξιδιών και του διαστημικού τουρισμού.
Λίγα λεπτά μετά, κι αφού έφτασε στα όρια του διαστήματος, η κάψουλα επέστρεψε και προσγειώθηκε με την βοήθεια αλεξίπτωτων.
Ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος αναχώρησε από τις εγκαταστάσεις της Blue Origin στην έρημο του δυτικού Τέξας για ένα ταξίδι διάρκειας έντεκα λεπτών στην άκρη του διαστήματος, εννέα μέρες αφότου ο Βρετανός μεγιστάνας Ρίτσαρντ Μπράνσον πραγματοποίησε με επιτυχία την πρώτη υποτροχιακή πτήση για την εταιρεία του διαστημικού τουρισμού Virgin Galactic από το Νέο Μεξικό.
Ο Μπράνσον πήγε πρώτος στο διάστημα, όμως ο Μπέζος αναμένεται να πετάξει σε μεγαλύτερο ύψος — 100 χιλιόμετρα για την Blue Origin έναντι 86 χλμ. για τη Virgin Galactic — σε αυτό που ειδικοί αποκαλούν την πρώτη παγκοσμίως διαστημική πτήση χωρίς πιλότο με ένα πλήρωμα που αποτελείται εξ ολοκλήρου από πολίτες.
Video από την στιγμή της εκτόξευσης
Watch as Jeff Bezos and crew blast off aboard the Blue Origin ship into space https://t.co/enNUiB9jjU pic.twitter.com/uVwBy4iYvR
— CNN (@CNN) July 20, 2021
Video από τη στιγμή της προσγείωσης
HISTORIC FLIGHT: Jeff Bezos, Mark Bezos, Wally Funk and Oliver Daemen are back on Earth after launching into space aboard Blue Origin’s New Shepard spacecraft. pic.twitter.com/wRK072OXL0
— CBS Evening News (@CBSEveningNews) July 20, 2021
Καρέ καρέ
Ο Μπέζος, ιδρυτής της Amazon.com, του κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου, και ο αδελφός του και στέλεχος μη εισηγμένων εταιριών Μαρκ Μπέζος, συνοδευόταν από την πρωτοπόρο αεροπόρο Γουάλι Φανκ, 82 ετών, και τον άρτι αποφοιτήσαντα από το λύκειο Όλιβερ Ντάεμεν, 18 ετών, οι οποίοι έγιναν ο γηραιότερος και ο νεότερος άνθρωπος, αντίστοιχα, που φθάνουν στο διάστημα.
«Είμαι ενθουσιασμένος, αλλά όχι ανήσυχος. Θα δούμε πως θα αισθάνομαι όταν θα είμαι δεμένος στη θέση μου», είπε ο Μπέζος σε συνέντευξη στο Fox Business Network χθες, Δευτέρα. «Είμαστε έτοιμοι. Το όχημα είναι έτοιμο. Αυτή η ομάδα είναι καταπληκτική. Αισθάνομαι πολύ ωραία γι΄αυτό. Και νομίζω πως οι συνεπιβάτες μου αισθάνονται κι εκείνοι ωραία», προσέθεσε.
⇒ Διαβάστε επίσης: Η νέα «παιδική χαρά» των κροίσων
Η Φανκ ήταν μία από τη λεγόμενη ομάδα γυναικών Mercury-13 που εκπαιδεύτηκαν για να γίνουν αστροναύτες της NASA στις αρχές της δεκαετίας του 1960, αλλά παρακάμφθηκε λόγω του φύλου της.
Ο Ντάεμεν, ο πρώτος πελάτης επί πληρωμή της Blue Origin, πρόκειται να φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης στην Ολλανδία για να σπουδάσει φυσική και διαχείριση καινοτομίας από τον Σεπτέμβριο. Ο πατέρας του είναι επικεφαλής της εταιρίας διαχείρισης επενδύσεων Somerset Capital Partners.
Το New Shepard είναι ένας ύψους 18,3 μέτρων και πλήρως αυτόνομος πύραυλος-κάψουλα που δεν μπορεί να κυβερνηθεί από το εσωτερικό του διαστημικού οχήματος. Λειτουργεί πλήρως μέσω υπολογιστή και δεν θα έχει κανέναν από τους αστροναύτες της Blue Origin ή εκπαιδευμένο προσωπικό πάνω στο σκάφος.
Αντιθετα, το Virgin Galactic χρησιμοποίησε ένα διαστημικό αεροσκάφος στο οποίο επέβαιναν δύο πιλότοι.
Το New Shepard κινείται με ταχύτητα 3.540 χλμ. την ώρα σε ύψος περίπου 100 χλμ. στη λεγόμενη γραμμή Κάρμαν που έχει οριστεί από ένα διεθνές σώμα αεροναυπηγικής ότι οριοθετεί το σύνορο ανάμεσα στην ατμόσφαιρα της Γης και το διάστημα.
Στη διάρκεια της πτήσης το πλήρωμα λύθηκε για λίγα λεπτά έλλειψης βαρύτητας και θα κοιτάξει την καμπυλότητα της Γης μέσω αυτών που η Blue Origin αποκαλεί τα μεγαλύτερα παράθυρα που έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ σε διαστημικό ταξίδι.
Τότε, η κάψουλα έπεσε στη Γη με αλεξίπτωτα, χρησιμοποιώντας μια παλιού τύπου ώση της τελευταίας στιγμής που αποβάλλει ένα «μαξιλάρι αέρα» για μια μαλακή προσγείωση με ταχύτητα 1,6 χλμ/ώρα στην έρημο του Τέξας.
Ο επαναχρησιμοποιούμενος σταθεροποιητής επέστρεψε στην εξέδρα εκτόξευσης, χρησιμοποιώντας μηχανισμούς φρένου και πτερύγια δακτυλίου και σφήνας για σταθεροποίηση.
Η σημερινή εκτόξευση ήταν ένα ορόσημο στην «κούρσα των δισεκατομμυριούχων» για τη δημιουργία ενός τομέα διαστημικού τουρισμού, ο οποίος, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ελβετικής επενδυτικής τράπεζας UBS, θα φθάσει τα 3 δισεκ. δολάρια ετησίως μέσα σε μια δεκαετία.
Άλλος ένας δισεκατομμυριούχος μεγιστάνας της τεχνολογίας, ο Ίλον Μασκ, σχεδιάζει να στείλει ένα εξ ολοκλήρου αποτελούμενο από πολίτες πλήρωμα σε μια ακόμη πιο φιλόδοξη πτήση τον Σεπτέμβριο: μια πολυήμερη τροχιακή αποστολή με τη διαστημική κάψουλά του, Crew Dragon.
Στο Twitter, ο Μασκ ευχήθηκε στο πλήρωμα του Blue Origin «τα καλύτερα» για την εκτόξευση.
Η Blue Origin δεν έχει ανακοινώσει λεπτομέρειες για τη μακροπρόθεσμη τιμολογιακή στρατηγική της ή για το πόσο γρήγορα θα εντατικοποιήσει τη συχνότητα των πτήσεών της.
Ο διευθύνων σύμβουλος Μπομπ Σμιθ έχει πει πως η επόμενη πτήση είναι πιθανό να πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο. Ο Σμιθ είπε πως η «προθυμία να πληρώσουν εξακολουθεί να είναι αρκετά υψηλή» μεταξύ των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για μελλοντικές πτήσεις.
Η εταιρία φαίνεται να διαθέτει μια ‘δεξαμενή’ μελλοντικών πελατών. Περισσότεροι από 6.000 άνθρωποι από τουλάχιστον 143 χώρες συμμετείχαν σε δημοπρασία για να γίνουν οι πρώτοι πελάτες επί πληρωμή, αν και ο νικητής της δημοπρασίας που προσέφερε 28 εκατ. δολάρια αποσύρθηκε τελικά από τη σημερινή πτήση.
Ο Μπέζος, ο οποίος ίδρυσε την Blue Origin το 2000, έχει καθαρή θέση 206 δισεκ. δολαρίων σύμφωνα με τον Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Μπλούμπεργκ (Bloomberg Billionaires Index). Παραιτήθηκε αυτόν τον μήνα από διευθύνων σύμβουλος της Amazon, αλλά παραμένει εκτελεστικός πρόεδρός της.