Γερμανία: Προτάσεις για μια διαφορετική σχολική χρονιά χωρίς lockdown

Γερμανία: Προτάσεις για μια διαφορετική σχολική χρονιά χωρίς lockdown

Ομάδα Γερμανών παιδιάτρων, λοιμωξιολόγων και επιδημιολόγων αναφέρει ότι τα μαθήματα και οι αθλητικές δραστηριότητες πρέπει να συνεχιστούν παρά την πανδημία

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Προτάσεις για μια διαφορετική σχολική χρονιά, με έμφαση στη συνέχιση των μαθημάτων και των αθλητικών δραστηριοτήτων παρά την πανδημία, διατύπωσε ομάδα Γερμανών παιδιάτρων, λοιμωξιολόγων και επιδημιολόγων με άρθρο στην εφημερίδα «Zeit». Οι συγγραφείς ξεκινούν από την παραδοχή ότι το κλείσιμο των σχολείων και των δραστηριοτήτων βλάπτει τα παιδιά, οδηγώντας σε αύξηση σωματικών, ψυχολογικών, ψυχοσωματικών και ψυχιατρικών προβλημάτων, όπως κατάθλιψη και διαταραχές της όρεξης. Επίσης σημειώνουν ότι οι αρνητικές επιπτώσεις είναι συχνότερες στα παιδιά που προέρχονται από χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα, με το κλείσιμο των σχολείων να εντείνει τις ταξικές διαφορές. 

«Εως τώρα τα μέτρα προσανατολίζονταν στον στόχο της αποτροπής όλων των λοιμώξεων. Στο μεταξύ, όμως, έχουν αλλάξει τα βασικά δεδομένα και αυτή η αρχή πρέπει να επανεξεταστεί», αναφέρουν οι συγγραφείς, σημειώνοντας ότι ο εμβολιασμός των ευπαθών ομάδων και των ενηλίκων έχει προχωρήσει και ότι μπορούν και πρέπει να εμβολιαστούν και τα παιδιά μετά την ηλικία των 12 ετών. Οσο για τους ενηλίκους, «είναι στο χέρι τους να προστατευθούν από βαριά νόσηση εμβολιαζόμενοι, δεν χρειάζεται να προστατευθούν περιορίζοντας τις επαφές των παιδιών».

Από την άλλη πλευρά, οι συγγραφείς υπογραμμίζουν ότι είναι σημαντικό να αποτραπεί η ανεξέλεγκτη διάδοση του κορωνοϊού στα σχολεία γιατί «παρότι τα ποσοστά παιδιών που ασθενούν βαριά, περιλαμβανομένων και αυτών που υποφέρουν από long COVID είναι μικρά, αν η νόσος αφεθεί να διαδοθεί χωρίς περιορισμούς, ο απόλυτος αριθμός παιδιών που θα νοσήσουν θα είναι μεγάλος». 

Από τη στάθμιση αυτή προκύπτει η εξής πρόταση: Να συνεχίσουν να εφαρμόζονται οι κανόνες υγιεινής στα σχολεία (αερισμός, μάσκες, πλύσιμο των χεριών κ.λπ.). Να συνεχιστούν οι συστηματικοί διαγνωστικοί έλεγχοι και η καραντίνα για όσους είναι θετικοί στον ιό. Τα μέτρα καραντίνας, όμως, για τις στενές επαφές κρουσμάτων στα σχολεία πρέπει να επανεξεταστούν. Αυτό που ισχύει έως τώρα είναι ότι όσο περισσότερο αυξάνονται τα κρούσματα τόσο περισσότερο μάθημα χάνεται. Η εφαρμογή του μέτρου αυτού στη Βρετανία έδειξε ότι όταν τα κρούσματα σε μια περιοχή αυξάνονται, μπαίνουν σε καραντίνα εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές. Προκειμένου να αποφευχθεί αυτό, «τα σχολεία και οι παιδικοί σταθμοί πρέπει να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα στον αριθμό των μολύνσεων που αποτρέπονται και των ημερών μαθήματος που χάνονται λόγω καραντίνας. Μια άμεση, αλλά περιορισμένη καραντίνα στο στενό περιβάλλον ενός κρούσματος ή συστηματικοί διαγνωστικοί έλεγχοι διασφαλίζουν ότι το μάθημα θα συνεχιστεί και ότι θα αποτραπούν οι περισσότερες, αν και όχι όλες, οι λοιμώξεις σε μια τάξη», αναφέρουν. «Για τους μαθητές άνω των 12 ετών, που είναι εμβολιασμένοι, μπορεί να καταργηθεί τελείως η υποχρέωση καραντίνας μετά την επαφή με κρούσμα. Αυτό δεν αναμένεται να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτη αλυσίδα διάδοσης, γιατί θα γίνονται διαγνωστικά τεστ». 

Μάλιστα, στα σχολεία στα οποία γίνονται συστηματικά μοριακά τεστ μπορεί το εργαλείο της καραντίνας να καταργηθεί τελείως. «Αυτό δεν έχει αξία μόνο για τους μαθητές αλλά και για τους γονείς, των οποίων η οικογενειακή και επαγγελματική ζωή περιορίζεται έντονα όταν τα παιδιά μπαίνουν σε καραντίνα», αναφέρουν. Προσθέτουν ότι είναι σημαντική η συμβολή των κινητών εμβολιαστικών μονάδων στα σχολεία αλλά και ο εμβολιασμός όσων ενηλίκων έρχονται σε επαφή με παιδιά. Με δεδομένο ότι για τα παιδιά κάτω των 12 ετών δεν υπάρχει εγκεκριμένο εμβόλιο και ότι σε όλες τις ηλικίες υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να εμβολιαστούν για λόγους υγείας, ή δεν αναπτύσσουν αντισώματα, οι συγγραφείς επισημαίνουν ότι είναι καθήκον όσων μπορούν να εμβολιαστούν, να το πράξουν. 

Υπό αυτές τις συνθήκες, το κλείσιμο των σχολείων χάνει τη χρησιμότητά του ως εργαλείο για την αντιμετώπιση της πανδημίας. «Το κλείσιμο μετατρέπεται πια σε μέτρο ύστατης καταφυγής, χρησιμοποιείται μόνον όταν έχουν εξαντληθεί όλες οι υπόλοιπες μέθοδοι αποφυγής επαφών στην οικονομία, στις μετακινήσεις, στον πολιτισμό και στην προσωπική ζωή και παρ’ όλα αυτά το σύστημα υγείας απειλείται με κατάρρευση», σημειώνουν οι συγγραφείς. «Ή όταν το κλείσιμο θεωρείται απαραίτητο για την προστασία των ίδιων των παιδιών». 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή