ΚΟΣΜΟΣ

Ρωσική επιρροή στο προσκήνιο και το παρασκήνιο

Μέσω των ιστοσελίδων 16 εφημερίδων αλλά και του καναλιού RT Deutsch

rosiki-epirroi-sto-proskinio-kai-to-paraskinio-561488689

ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Δύο διόδους άσκησης επιρροής της Ρωσίας στην ευρωπαϊκή κοινή γνώμη, μία μυστική και μία εμφανή, αποκάλυψαν χθες δημοσιεύματα του ευρωπαϊκού Τύπου. Η πρώτη αφορά τη διείσδυση, με ψεύτικα προφίλ, στις στήλες των σχολίων σε δημοσιεύματα που αναρτώνται σε ιστοσελίδες εφημερίδων, ενώ η δεύτερη την επιρροή του γερμανόφωνου ρωσικού καναλιού RT Deutsch

Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ, η μυστική ρωσική επιχείρηση άσκησης επιρροής μέσω των σχολίων δεν αφορά μόνο βρετανικά μέσα ενημέρωσης, αλλά συνολικά 16 μεγάλες εφημερίδες σε όλη την Ευρώπη, μεταξύ των οποίων τις ιστοσελίδες Die Welt και Spiegel στη Γερμανία, Le Figaro στη Γαλλία, Μail Online και Times Online στη Βρετανία. Τα σχόλια έχουν σαφή αντιδυτικό προσανατολισμό. Μερικές φορές καταγγέλλονται από άλλους σχολιαστές ως προερχόμενα από trolls του Διαδικτύου, άλλες φορές όχι. Η χρησιμότητά τους για τις ρωσικές εκστρατείες προπαγάνδας είναι πολλαπλή, αφού λειτουργούν ως βάση για άρθρα στη ρωσική γλώσσα που προβάλλουν μια συγκεκριμένη οπτική για τη δημόσια συζήτηση στη Δύση, η οποία συμβαδίζει με τα ρωσικά συμφέροντα.

Η εξυπηρέτηση των ρωσικών συμφερόντων, συγκεκριμένα στη Γερμανία, έχει ανατεθεί στο κανάλι RT Deutsch, το οποίο γίνεται όλο και πιο δημοφιλές ενόψει των βουλευτικών εκλογών της 26ης Σεπτεμβρίου. Το περιεχόμενό του διαδίδεται στα γερμανικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης περισσότερο απ’ ό,τι το περιεχόμενο παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης, όπως η εφημερίδα Bild. Τους τελευταίους μήνες, εννέα στις δέκα δημοφιλέστερες αναρτήσεις είναι άρθρα που καλλιεργούν φόβους ή αμφιβολίες για την εμβολιαστική εκστρατεία. 

«Είναι σαφές ότι υπάρχει τεράστια ζήτηση μεταξύ των Γερμανών γι’ αυτό που πουλάει η Ρωσία. Αυτό είναι ανησυχητικό για όλη τη Δύση», σημείωσε ο επικεφαλής ερευνών για τη χειραγώγηση της πληροφορίας στο ινστιτούτο German Marshal Fund, Μπρετ Σάφερ. Επιπλέον, το κανάλι προωθεί συχνά θέσεις της ακροδεξιάς «Εναλλακτική για τη Γερμανία» και επιτίθεται με ιδιαίτερη σφοδρότητα στους Πράσινους, των οποίων οι θέσεις θεωρείται ότι αντίκεινται στα ρωσικά συμφέροντα.