ΚΟΣΜΟΣ

Ταξίδι με τρένο αντί του αεροπλάνου

Η Greenpeace ζητάει την εφαρμογή του κανόνα διαρκείας δρομολογίου των 4 ωρών

taxidi-me-treno-anti-toy-aeroplanoy-561560368

ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Oταν η σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ δύο πόλεων είναι σύντομη, τότε η αεροπορική πρέπει να καταργείται. Αυτή είναι η θέση της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace και πολλών άλλων ακτιβιστών που ασχολούνται με την προστασία του κλίματος, δεδομένου ότι το αεροπορικό ταξίδι εκπέμπει πάνω από δέκα φορές περισσότερους ρύπους συγκριτικά με το σιδηροδρομικό. Το ερώτημα, όμως, είναι πόσες είναι οι πτήσεις που μπορούν πραγματικά να αντικατασταθούν.

Το καλοκαίρι, η Lufthansa κατήργησε την εσωτερική πτήση Μόναχο – Νυρεμβέργη, μια μικρή αρχή προς ένα στόχο που συζητήθηκε πολύ στη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας. Σύμφωνα με την Greenpeace, οι πτήσεις που μπορούν να καταργηθούν είναι πολύ περισσότερες, αν και όχι αρκετές.

Στην πιο δημοφιλή εσωτερική πτήση στη Γερμανία, την πτήση Βερολίνο – Φρανκφούρτη, κάθε επιβάτης αεροπλάνου εκπέμπει 127 κιλά αερίων του θερμοκηπίου, ενώ ο επιβάτης του τρένου εκπέμπει μόλις 11 κιλά. Η εναλλακτική με το τρένο διαρκεί 3 ώρες και 53 λεπτά, ενώ έχει το πλεονέκτημα ότι μεταφέρει τους επιβάτες στα κέντρα των πόλεων, εξοικονομώντας χρόνους αναμονής και μετακίνησης προς και από τα αεροδρόμια.

Από τις 150 δημοφιλέστερες πτήσεις στην Ευρώπη, οι 21 μπορούν να καταργηθούν, ενώ, αντιθέτως, 23 πρέπει να παραμείνουν, καθώς η εναλλακτική διαρκεί πάνω από 16 ώρες.

Η πτήση αυτή πρέπει να καταργηθεί, το ίδιο πρέπει να συμβεί και με τις πτήσεις Αμστερνταμ – Παρίσι (σιδηροδρομική σύνδεση 3 ώρες και 23 λεπτά) και Μαδρίτη – Βαρκελώνη (2 ώρες και 30 λεπτά). Συνολικά 21 από τις 150 πιο σημαντικές ενδοευρωπαϊκές διαδρομές μπορούν να γίνονται μόνο με τρένο, καθώς το ταξίδι διαρκεί λιγότερο από 4 ώρες, ως εκ τούτου το αεροπλάνο περιττεύει. Αντιθέτως, 23 πτήσεις θα ήταν πολύ δύσκολο να καταργηθούν, αφού η σιδηροδρομική/ακτοπλοϊκή εναλλακτική διαρκεί πάνω από 16 ώρες.

Μεταξύ των διεθνών πτήσεων που μπορούν εύκολα να καταργηθούν είναι η πτήση Βρυξέλλες – Φρανκφούρτη (σιδηροδρομική σύνδεση 3 ώρες και 7 λεπτά), Παρίσι – Φρανκφούρτη (3 ώρες και 50 λεπτά) και οριακά Μόναχο – Βιέννη (4 ώρες). Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις, τα διεθνή δρομολόγια αραιώνουν αντί να πυκνώνουν, π.χ. το Eurostar έχει μειώσει τον αριθμό των δρομολογίων κάτω από τη Μάγχη, ενώ στη σημαντική σύνδεση Φρανκφούρτης – Λυών υπάρχει μόνο ένα απευθείας δρομολόγιο την ημέρα.

Σύμφωνα με την Greenpeace, τη μεγαλύτερη ευθύνη για τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις έχει η Γερμανία, αφού γερμανικοί προορισμοί περιλαμβάνονται στο ένα τρίτο των πιο δημοφιλών ενδοευρωπαϊκών δρομολογίων.

Ο απερχόμενος υπουργός Μεταφορών Αντρέας Σόιερ ήταν εναντίον των απαγορεύσεων αλλά υπέρ της ενίσχυσης των σιδηροδρομικών δρομολογίων και της παροχής οικονομικών κινήτρων για τη χρήση του σιδηροδρόμου. Στη Γερμανία, οι επενδύσεις στον σιδηρόδρομο θα είναι από το 2022 για πρώτη φορά υψηλότερες από τις επενδύσεις σε οδικά έργα (9,3 δισ. για σιδηροδρομικά έργα έναντι 8,3 δισ. για οδικά), ενώ ο ΦΠΑ για τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις θα μειωθεί στο 7% και η φορολόγηση των πτήσεων θα αυξηθεί.