Παιδιά – πρωταθλητές του καναπέ

Παιδιά – πρωταθλητές του καναπέ

Η γενιά Z εγκατέλειπε ήδη τα συμβατικά σπορ, τάση που επισπεύσθηκε στα lockdowns

2' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η γενιά του 13χρονου Ντέιβιντ και του 11χρονου Μάθιου είναι η πρώτη που μετακινείται από τα γήπεδα μπάσκετ και ποδοσφαίρου προς τις κονσόλες ηλεκτρονικών παιχνιδιών PlayStation και Xbox. Παρότι οι αδελφοί Γκράιμς, μέλη της γενιάς Ζ (γεννημένοι μεταξύ 1997 και 2012), απολαμβάνουν τις αθλοπαιδιές, η εισβολή των e-sports στη ζωή τους αποτελεί σαφή ένδειξη για το μέλλον της ανατροφής των παιδιών και τις συνήθειές τους.

Τα e-sports γνώρισαν μεγάλη άνθηση κατά τη διάρκεια των lockdowns, με τη γενιά αυτή να αναζητεί ανακούφιση και ψυχαγωγία στις οθόνες των κινητών τηλεφώνων και των παιχνιδο-συσκευών. Η συμμετοχή σε νεανικά αθλήματα υποχωρούσε ήδη πριν από την πανδημία. Το 2018, μόλις το 38% των παιδιών 6 με 12 ετών συμμετείχε σε ομαδικά σπορ σε τακτά χρονικά διαστήματα, από 45% το 2008. Τον Ιούνιο του 2020, στις πρώτες ημέρες της πανδημίας, 19% των γονέων παιδιών που έπαιζαν σε ομάδες ανέφεραν ότι τα παιδιά τους είχαν χάσει το ενδιαφέρον τους για τα αθλήματα, με το ποσοστό αυτό να φθάνει το 28% τον Σεπτέμβριο του 2021. Κατά μέσον όρο, κάθε παιδί συμμετέχει τρία χρόνια σε άθλημα, για να το εγκαταλείψει μέχρι τα 11 του χρόνια, σύμφωνα με έρευνα του ινστιτούτου Aspen. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί οι αθλοπαιδιές έπαψαν να ψυχαγωγούν.

Οι επιπτώσεις του φαινομένου είναι παγκόσμιες. Υπάρχουν σήμερα στον κόσμο περισσότεροι από 2,4 δισεκατομμύρια παίκτες ηλεκτρονικών παιχνιδιών ή gamers, όπως πλέον αποκαλούνται, σχεδόν το ένα τρίτο του πληθυσμού της Γης. Επαγγελματικές ομάδες από όλο τον κόσμο διαγωνίζονται σε τουρνουά, με έπαθλα που φθάνουν τα δεκάδες εκατομμύρια δολάρια.

Οι επιπτώσεις του φαινομένου είναι παγκόσμιες, με πάνω από 2,4 δισεκατομμύρια παίκτες ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

Ανησυχία

Το φαινόμενο προκαλεί ανησυχία, καθώς πολλοί θεωρούν ότι τα παιδιά αυτά είναι καθηλωμένα σε οθόνες, καταναλώνοντας ζαχαρώδη προϊόντα. Ερευνες έδειξαν, όμως, ότι η αύξηση της σωματικής μάζας εξαιτίας της  ασχολίας με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν αφορά τα παιδιά. Η υποχώρηση του ενδιαφέροντος των νέων για συμβατικά σπορ δεν προκαλεί περιέργεια, αν αναλογισθούμε ότι 87% των νέων στις ΗΠΑ διαθέτουν iPhone ή όταν 26% των παιδιών της γενιάς Ζ δήλωσαν ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι η αγαπημένη τους ψυχαγωγική ασχολία, με μόλις 10% να επιλέγουν την τηλεόραση ως την αγαπημένη τους δραστηριότητα.

Τα παιδιά των e-sports μπορούν να περάσουν καλά με τους φίλους τους χωρίς να είναι μαζί τους. Τα προηγμένα ακουστικά και μικρόφωνα επιτρέπουν την επικοινωνία –ακόμη και τα ουρλιαχτά– λες και όλοι βρίσκονταν στον ίδιο χώρο. «Η ιεραρχία που είχε επιβληθεί στα συμβατικά αθλήματα, με προπονητές και αρχηγούς ομάδων, έχει εξαφανιστεί με τα e-sports και έχει αντικατασταθεί με πραγματική αξιοκρατία», λέει ο συντάκτης της μελέτης του ινστιτούτου Aspen, Τράβις Ντορς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή