Η Βαρκελώνη δεν είναι μόνον ένας κόμβος, όπου συναντώνται διαφορετικά και πολυποίκιλα αρχιτεκτονήματα και προσφέρουν τέρψη στους επισκέπτες. Θεωρείται, συνάμα, μια ευρωπαϊκή πόλη, την οποία πολλές άλλες θα ζήλευαν και ο λόγος είναι οι πρωτοβουλίες της για την ποιότητα ζωής των πολιτών της. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle, o δήμος προωθεί το πρόγραμμα «νησίδες πρασίνου» (superilles), στο πλαίσιο του οποίου λωρίδες κεντρικών δρόμων χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από την αστική συγκοινωνία και τα ποδήλατα, ενώ η ταχύτητα των οχημάτων δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 10 χιλιόμετρα.
Χαρακτηριστικά, επισημαίνει ο αρμόδιος πολεοδόμος για την πρωτεύουσα της Καταλωνίας, Χαβιέ Ματίλα, μιλώντας στο μικρόφωνο της γερμανικής ραδιοφωνίας: «Στόχος της πρωτοβουλίας superilles είναι να καθορίσει ποιες αρτηρίες είναι απαραίτητες για την απρόσκοπτη συγκοινωνία στην πόλη. Σε αυτές προτεραιότητα έχουν τα μέσα συγκοινωνίας και τα ποδήλατα. Παράλληλα, ένας στους τρεις δρόμους μετατρέπεται στην ουσία σε πεζόδρομο. Στην συνοικία Σαντ Αντονι, για παράδειγμα, έχει περιοριστεί αισθητά η ατμοσφαιρική ρύπανση και ταυτόχρονα δημιουργήθηκαν νέοι δημόσιοι χώροι για τους πολίτες».
Οι πεζοί έχουν πάντα προτεραιότητα. Στους δρόμους χωρίς οχήματα ο δήμος έχει τοποθετήσει παγκάκια, τραπέζια και έχει φυτέψει δέντρα. Οι κάτοικοι δηλώνουν ικανοποιημένοι από τις παρεμβάσεις. «Μας αρέσει πολύ», λέει μια περίοικος, ενώ μια άλλη συμπληρώνει: «Τα παιδιά μας παίζουν χωρίς να φοβούνται πια τα αυτοκίνητα. Παλιά, οι δρόμοι αυτοί ήταν γεμάτοι οχήματα».
Ενας στους τρεις δρόμους μετατρέπεται στην ουσία σε πεζόδρομο – Κερδισμένο το εμπόριο από τις παρεμβάσεις.
Οι δημοτικές αρχές της Βαρκελώνης δηλώνουν ικανοποιημένες από την πρωτότυπη πρωτοβουλία, η οποία στην ουσία αλλάζει και μεταμορφώνει την πόλη, καθιστώντας την περισσότερο φιλική προς τους μονίμους κατοίκους της, αλλά και τους πολυάριθμους τουρίστες (οι οποίοι συχνά δημιουργούν προβλήματα στην καθημερινότητα των πρώτων λόγω του αριθμού τους). Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως αρχικά υπήρχαν αντιστάσεις στη μετατροπή κεντρικών αρτηριών σε πεζοδρόμους.
Το λιανικό εμπόριο εν συνόλω και ειδικότερα τα καταστήματα είχαν φοβηθεί για πιθανή μείωση του κύκλου εργασιών, μιας και οι καταναλωτές δεν είχαν πια πρόσβαση στα καταστήματα με το αυτοκίνητο (κάτι ανάλογο είχε συμβεί προ ετών και στην πεζοδρόμηση στο κέντρο της Αθήνας, η οποία ευνόησε το λιανεμπόριο). Αυτό ισχύει και στη Βαρκελώνη, όπως αναφέρει το δημοσίευμα της Deutsche Welle. Οπως επισημαίνει ο Ζορντί Αρίας, πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου της συνοικίας Σαντ Αντονι, «το εμπόριο βγήκε κερδισμένο από τις παρεμβάσεις, διότι πλέον υπάρχει περισσότερη ζωή και περνάει πιο πολύς κόσμος από τα καταστήματά μας εν συγκρίσει με την επισκεψιμότητα κατά το παρελθόν. Φυσικά, υπάρχουν και μερικά μειονεκτήματα, μιας και οι παραδόσεις γίνονται δυσκολότερα από ό,τι παλιά. Βρισκόμαστε, ωστόσο, σε περίοδο προσαρμογής».
Με δεδομένα τα θετικά ευρήματα των αρχικών παρεμβάσεων, τώρα πλέον ο δήμος της Βαρκελώνης σχεδιάζει τη δημιουργία μιας σειράς από νέες «πράσινες νησίδες» σε ολόκληρη την πόλη. Εως το 2030 φιλοδοξεί, δε, να ολοκληρωθούν 21 πράσινες αρτηρίες και να δημιουργηθούν 21 νέες πλατείες.