Βόρεια Κορέα: Η προπαγάνδα των Youtubers που… τρώνε παγωτό και διαβάζουν Χάρι Πότερ

Βόρεια Κορέα: Η προπαγάνδα των Youtubers που… τρώνε παγωτό και διαβάζουν Χάρι Πότερ

Ακόμα και η πρόσβασή τους στο Διαδίκτυο αποτελεί εξαίρεση. Πόσο μάλλον όλα τα υπόλοιπα

4' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία νέα γυναίκα βάζει τα χέρια της σε ένα ψυγείο γεμάτο γρανίτες, βγάζει μερικές και τις δείχνει στην κάμερα, για το βίντεό της στο YouTube.

«Αυτή έχει γεύση γάλα – η εικόνα είναι τόσο χαριτωμένη», ακούγεται να λέει στα αγγλικά, επιδεικνύοντας τη συσκευασία με καρτούν. «Και αυτή έχει γεύση ροδάκινο» συνεχίζει χαμογελαστή. Τελικά διαλέγει ένα παγωτό χωνάκι, το δαγκώνει, και σχολιάζει: «Το μπισκότο είναι πολύ νόστιμο».

Το τετράλεπτο βίντεο έχει συγκεντρώσει πάνω από 41.000 προβολές στο YouTube, αλλά δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο vlog, και αυτό γιατί η γυναίκα, που αυτοαποκαλείται YuMi, ζει στη Βόρεια Κορέα, «ίσως το πιο απομονωμένο και μυστικοπαθές έθνος του κόσμου» σχολιάζει το CNN. 

Βόρεια Κορέα: Η προπαγάνδα των Youtubers που… τρώνε παγωτό και διαβάζουν Χάρι Πότερ-1
Πηγή YouTube

Το κανάλι της YuMi στο YouTube, δημιουργήθηκε τον περασμένο Ιούνιο και είναι ένας από τους πολλούς λογαριασμούς που έχουν εμφανιστεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα τελευταία δύο χρόνια, στους οποίους κάτοικοι της Βόρειας Κορέας μοιράζονται την καθημερινότητά τους – ή τουλάχιστον έτσι ισχυρίζονται.

Όμως αναλυτές εξηγούν ότι μάλλον δεν είναι όλα όπως δείχνουν, και υπάρχουν αρκετά σημάδια πώς η ζωή που παρουσιάζουν αυτοί οι Βορειοκορεάτες απέχει πολύ από την καθημερινότητα εκατομμυρίων εξαθλιωμένων ανθρώπων που ζουν δέσμιοι του καθεστώτος του Κιμ Γιονγκ Ουν.

Η YuMi και άλλες διαδικτυακές περσόνες της Πιονγιάνγκ, είναι πιθανότατα συγγενείς υψηλόβαθμων αξιωματούχων και μάλλον συμμετέχουν σε μία εκστρατεία προπαγάνδας, που επιδιώκει να αλλάξει την έξωθεν εικόνα της χώρας, παρουσιάζοντας την Βόρεια Κορέα ως ένα κράτος φιλικό ακόμα και για τουρίστες. 

Τα βίντεο της YuMi μοιάζουν με καλά προετοιμασμένο θεατρικό έργο, σε σενάριο της βορειοκορεατικής κυβέρνησης, δήλωσε ο Παρκ Σεόνγκ-σολ, ερευνητής στο Κέντρο Βάσης Δεδομένων για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στη Βόρεια Κορέα.

Προφανή σημάδια

Εδώ δεκαετίες, η Βόρεια Κορέα παραμένει απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο, επιβάλλοντας αυστηρούς περιορισμούς στην ελεύθερη έκφραση, την ελεύθερη κυκλοφορία και την πρόσβαση στην πληροφορία.

Η συστηματική παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχει επικριθεί από τα Ηνωμένα Έθνη. Η χρήση του Διαδικτύου είναι απολύτως περιορισμένη- και ακόμη και οι λίγοι προνομιούχοι κάτοχοι smartphones, δεν έχουν πρόσβαση στο Παγκόσμιο Ιστό, παρά μόνο σε ένα αυστηρά λογοκριμένο από την κυβέρνηση εσωτερικό διαδίκτυο με ελεγχόμενο περιεχόμενο. Υλικό από το εξωτερικό, όπως τα βιβλία και οι ταινίες, απαγορεύεται, και όσοι συλλαμβάνονται με λαθραία προϊόντα από τη «μαύρη αγορά», τιμωρούνται με αυστηρές ποινές.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η YuMi – η οποία όχι μόνο διαθέτει κάμερα αλλά και πρόσβαση στο YouTube – δεν είναι μια συνηθισμένη Βορειοκορεάτισσα, επισημαίνουν ειδικοί.

Η σύνδεση με τον «έξω κόσμο» είναι κάτι αδύνατο για τον μέσο κάτοικο, σχολίασε η Χα Σεούνγκ-χι ερευνήτρια και καθηγήτρια βορειοκορεατικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Dongguk, στη Σεούλ.

Η YuMi δεν είναι η μόνη Βορειοκορεάτισσα YouTuber που προσελκύει το ενδιαφέρον: μια 11χρονη που αυτοαποκαλείται Song A έκανε το ντεμπούτο της στο YouTube τον Απρίλιο του 2022 και έχει ήδη αποκτήσει περισσότερους από 20.000 συνδρομητές.

«Το αγαπημένο μου βιβλίο είναι το “Χάρι Πότερ” που έγραψε η J. K. Rowling», λέει η Song A σε ένα βίντεο, κρατώντας το πρώτο βιβλίο της σειράς – γεγονός ιδιαίτερα εντυπωσιακό, δεδομένου ότι η Βόρεια Κορέα έχει αυστηρούς κανόνες που απαγορεύουν τα εισαγόμενα έργα τέχνης, ιδίως από δυτικά κράτη.

Βόρεια Κορέα: Η προπαγάνδα των Youtubers που… τρώνε παγωτό και διαβάζουν Χάρι Πότερ-2
Πηγή Youtube

Το βίντεο δείχνει την Song A να μιλάει με βρετανική προφορά και να κάθεται σε ένα φιλόξενο παιδικό υπνοδωμάτιο. Έχει βιβλιοθήκη, ροζ κουρτίνες, μια υδρόγειο σφαίρα και ένα λούτρινο κουκλάκι. 

Πολυτέλειες μιας προνομιούχας κοινωνικής τάξης

Η «ρόδινη» παρουσίαση της καθημερινής ζωής στην Πιονγιάνγκ είναι ενδεικτική της κοινωνικής τάξης των δημιουργών τους.

Στα βίντεο της, η YuMi επισκέπτεται ένα λούνα παρκ και μια διαδραστική κινηματογραφική παράσταση, ψαρεύει σε ποτάμι, γυμνάζεται σε ένα πλήρως εξοπλισμένο κλειστό γυμναστήριο και επισκέπτεται μια σπηλιά όπου νεαροί μαθητές ανεμίζουν στο βάθος τη σημαία της Βόρειας Κορέας.

Η Song A πηγαίνει σε ένα θαλάσσιο πάρκο, ξεναγείται σε ένα εκθεσιακό κέντρο επιστήμης και τεχνολογίας και βιντεοσκοπεί την πρώτη μέρα επιστροφής στο σχολείο.

Ο Παρκ σχολιάζει πως αυτά τα βίντεο δεν είναι 100% ψευδή – αλλά είναι εξαιρετικά παραπλανητικά και δεν αντιπροσωπεύουν σε καμία περίπτωση τη ζωή της πλειονότητας των πολιτών. 

Η πλούσια ελίτ της Βόρειας Κορέας, οι ανώτεροι κυβερνητικοί αξιωματούχοι και οι οικογένειές τους, έχουν πρόσβαση σε πολυτέλειες όπως κλιματισμό, σκούτερ και καφέ. Και στις εγκαταστάσεις που παρουσιάζονται στα βίντεο του YouTube οι περισσότεροι δεν έχουν πρόσβαση. Μόνο μέλη μιας «ειδικής κατηγορίας» ανθρώπων μπορούν να μπουν, λέει ο Παρκ. 

Είναι εξίσου πιθανό αυτές οι εγκαταστάσεις να μην λειτουργούν τακτικά, όπως υπονοείται στα βίντεο. «Για παράδειγμα, η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στη Βόρεια Κορέα δεν είναι αρκετά σταθερή για να λειτουργήσει ένα λούνα παρκ, έχω ακούσει ότι το ανοίγουν μόνο τα Σαββατοκύριακα ή σε κάποια ειδική περίσταση, όπως όταν γυρίζουν ένα βίντεο», πρόσθεσε ο Παρκ.

Νέα μορφή προπαγάνδας

Η προπαγάνδα αποτελεί σταθερή πρακτική της Βόρειας Κορέας. Παλιότερες καμπάνιες περιελάμβαναν αφίσες σοβιετικού τύπου, βίντεο με παρελάσεις στρατιωτών και δοκιμές πυραύλων, ακόμα και εικόνες του Κιμ Γιονγκ Ουν να ιππεύει ένα λευκό άλογο.

Όμως τώρα η μορφή της προπαγάνδας φαίνεται πως αλλάζει. Τα βίντεο στο YouTube και βορειοκορεατικοί λογαριασμοί σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε κινεζικές πλατφόρμες όπως το Weibo και το Bilibili, είναι χαρακτηριστικές της νέας στρατηγικής: οι Βορειοκορεάτες θέλουν οι θεατές από το εξωτερικό να βρουν κοινά σημεία.

«Η Βόρεια Κορέα προσπαθεί να τονίσει ότι η Πιονγιάνγκ είναι μια “συνηθισμένη πόλη”», λέει ο Παρκ. 

Γιατί;

Η Χα εκτιμά ότι η Βόρεια Κορέα ίσως προσπαθεί να παρουσιαστεί ως ασφαλής χώρα, για να ανοίξει, μελλοντικά, τον τουρισμό που θα μπορούσε να τονώσει την ταλαιπωρημένη οικονομία της. Αν και δεν έχει ανοίξει ακόμη τα σύνορά της στους τουρίστες, «η πανδημία θα τελειώσει κάποια στιγμή και η Βόρεια Κορέα έχει εστιάσει στον τουρισμό για οικονομικούς σκοπούς».

Πηγή CNN

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή