Στο κορυφαίο σουηδικό Πανεπιστήμιο Lund, οι καθηγητές αποφασίζουν ποιοι φοιτητές τους μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουν τις εργασίες τους.
Στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αυστραλίας στο Περθ, οι φοιτητές έχουν ενημερωθεί για τις προκλήσεις και τα πιθανά οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης σε σχέση με τις εργασίες τους. Ενώ το Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ επιτρέπει τη χρήση του ChatGPT εντός αυστηρού πλαισίου.
Το ChatGPT, που λανσαρίστηκε από την υποστηριζόμενη από τη Microsoft OpenAI στις 30 Νοεμβρίου, αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εφαρμογή στον κόσμο μέχρι σήμερα.
Εργαλεία όπως το ChatGPT δημιουργούν δοκίμια και βίντεο και εκτελούν μαθηματικούς υπολογισμούς.
Θυμίζουν ανθρώπινη εργασία σε τέτοιο βαθμό, ώστε έχουν τροφοδοτήσει πλήθος συζητήσεις για τον πρωτοφανή μετασχηματισμό πλήθους κλάδων, συμπεριλαμβανομένου του ακαδημαϊκού.
Υπαρξιακή απειλή
Οι ακαδημαϊκοί θα αντιμετώπιζαν υπαρξιακή απειλή αν η τεχνητή νοημοσύνη αναπαρήγαγε, και μάλιστα ταχύτατα, την έρευνα που γίνεται σήμερα από ανθρώπους.
Πολλοί εστιάζουν στα οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης. Η γρήγορη επεξεργασία πληροφοριών και δεδομένων μπορεί να αποτελέσει τη βάση για βαθύτερη κριτική ανάλυση από τον άνθρωπο.
«Μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να προσαρμόσουν το υλικό των μαθημάτων στις ατομικές τους ανάγκες, όπως κάνει ένας δάσκαλος στα ιδιαίτερα μαθήματα», τονίζει ο Λέιφ Κάρι, αντιπρόεδρος στο Βασιλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Στοκχόλμης.
Η UNESCO παρουσίασε την Πέμπτη την πρώτη, όπως λέει, παγκόσμια οδηγία που αφορά στα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης και στην εφαρμογή τους στην εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή έρευνα.
Περιγράφει τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την προστασία των δεδομένων με αναθεώρηση των νόμων περί πνευματικών δικαιωμάτων, ενώ παροτρύνει τις χώρες να διασφαλίσουν ότι οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες.
Εξαπάτηση και λογοκλοπή
Κάποιοι εκπαιδευτικοί συγκρίνουν την τεχνητή νοημοσύνη με την έλευση των αριθμομηχανών, οι οποίες άρχισαν να μπαίνουν στις τάξεις τη δεκαετία του 1970. Παρά τις αρχικές ανησυχίες για το πώς θα επιδρούσαν στη μαθησιακή διαδικασία, πολύ γρήγορα έγιναν αποδεκτές και αναγνωρίστηκαν ως απαραίτητο βοήθημα.
Αλλοι εκφράζουν ανησυχία για το ότι οι μαθητές θα μπορούσαν να βασιστούν στην τεχνητή νοημοσύνη για τις εργασίες τους και να εθιστούν στην αντιγραφή, καθώς μάλιστα το περιεχόμενό της βελτιώνεται με τον καιρό.
Υπογραμμίζουν την ανάγκη προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων και υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να απαγορευτεί η χρήση της στον ακαδημαϊκό χώρο.
Η Ρέιτσελ Φόρσιθ, υπεύθυνη έργου στο Γραφείο Στρατηγικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Lund στη Σουηδία, τονίζει ότι «δεν μπορούμε να επιβάλουμε απαγόρευση».
«Προσπαθούμε να επαναφέρουμε την εστίαση στη μάθηση και να μην εστιάζουμε στην αντιγραφή και στην αστυνόμευση των φοιτητών», υπογραμμίζει.
Παγκοσμίως, το λογισμικό Turnitin αποτελεί εδώ και δεκαετίες ένα από τα κύρια εργαλεία ελέγχου της λογοκλοπής.
Τον Απρίλιο λάνσαρε εργαλείο που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να ανιχνεύσει περιεχόμενο το οποίο έχει δημιουργηθεί με… τεχνητή νοημοσύνη. Το εργαλείο έχουν ήδη προμηθευτεί δωρεάν περισσότερα από 10.000 εκπαιδευτικά ιδρύματα σε ολόκληρο τον κόσμο. Ωστόσο, η χρήση του θα γίνεται με χρέωση από τον Ιανουάριο.
Μέχρι στιγμής, το εργαλείο έχει δείξει ότι μόλις το 3% των φοιτητών χρησιμοποίησαν τεχνητή νοημοσύνη για περισσότερο από το 80% των εργασιών που υπέβαλαν, καθώς και ότι το 78% δεν χρησιμοποίησαν καθόλου τεχνητή νοημοσύνη.
Οι φοιτητές πειραματίζονται. Κάποιοι επισημαίνουν πως σμπορεί να προσφέρει συνόψεις για διάφορα ζητήματα σε βασικό επίπεδο, αλλά ότι οι αναφορές στα γεγονότα πρέπει πάντα να ελέγχονται, επειδή δεν είναι σε θέση να τα ξεχωρίσει από τη μυθοπλασία ή να διακρίνει το σωστό από το λάθος.
Οι γνώσεις των εργαλείων περιορίζονται σε ό,τι μπορούν να ανασύρουν από το διαδίκτυο, το οποίο δεν είναι πάντα αρκετό.
«Εκτιμώ ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει πολύ δρόμο να διανύσει μέχρι να γίνει πραγματικά χρήσιμη», τονίζει η Σόφι Κόνσταντ, 19χρονη φοιτήτρια νομικής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στην Αγγλία.
Κοινωνικές ανισότητες
Στην τελευταία οδηγία της UNESCO επισημαίνεται ο κίνδυνος η τεχνολογία να αυξήσει τις κοινωνικές ανισότητες, καθώς η εκπαιδευτική και οικονομική επιτυχία θα εξαρτάται όλο και περισσότερο από την πρόσβαση στην ηλεκτρική ενέργεια, στους υπολογιστές και στο διαδίκτυο που δεν έχουν οι φτωχότεροι.
Μέχρι στιγμής, η Ευρωπαϊκή Ενωση (Ε.Ε.) βρίσκεται στην πρώτη γραμμή όσον αφορά τη ρύθμιση της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης με σχέδιο νόμου, το οποίο ωστόσο δεν έχει ακόμη ψηφιστεί.
Η Σιγκαπούρη, πρωτοπόρος στις προσπάθειες για τη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, συγκαταλέγεται μεταξύ των 70 χωρών που έχουν αναπτύξει ή σχεδιάσει σχετικές στρατηγικές.
«Οσον αφορά τα πανεπιστήμια, αντί να την πολεμούν, πρέπει να την αξιοποιήσουν, να αναπτύξουν ένα καλό πλαίσιο, κατευθυντήριες γραμμές και υπεύθυνο σύστημα και στη συνέχεια να συνεργαστούν με τους φοιτητές για να αναζητήσουν έναν μηχανισμό που θα λειτουργεί για τους ίδιους», δήλωσε η Κίρστεν Ραλφ, εταίρος της Boston Consulting Group.
«Νομίζω ότι είμαστε η τελευταία γενιά που έζησε σε έναν κόσμο χωρίς τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση», υπογράμμισε η ίδια.
Πηγή: Reuters