Τον τελευταίο χρόνο, οι Δημοκρατικοί έχουν επενδύσει «ενέργεια» και προσδοκίες σε τρεις πολιτείες του αμερικανικού Βορρά που εκτιμούν πως θα τους δώσουν τα «κλειδιά» για τον Λευκό Οίκο: Ουισκόνσιν, Μίσιγκαν και Πενσιλβάνια είναι ο «πιο ανοιχτός δρόμος» προς τη νίκη, έγραφαν τον Ιούλιο οι επικεφαλής της προεκλογικής εκστρατείας της αντιπροέδρου Καμάλα Χάρις – αρκεί να εξασφαλίσει και έναν εκλέκτορα στην περιοχή της Ομάχα.
Από την άλλη, το επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ έχει εστιάσει ανατολικότερα.
«Οσο διατηρούμε τη Βόρεια Καρολίνα, χρειάζεται απλώς να κερδίσουμε την Τζόρτζια και την Πενσιλβάνια» ανέφερε σε δημοσιογράφους αξιωματούχος της εκστρατείας Τραμπ τον περασμένο μήνα.
Οι διαφορετικές στρατηγικές, με κοινό παρονομαστή μια νίκη στην Πενσιλβάνια, αποτυπώνονται στις διαφημιστικές δαπάνες των δύο εκστρατειών και των χορηγών τους, σύμφωνα με την AdImpact – εταιρεία που καταγράφει δαπάνες και εκστρατείες σε τηλεόραση, ραδιόφωνο και ψηφιακές πλατφόρμες. Οπως δείχνουν τα στοιχεία, τα δύο στρατόπεδα φαίνεται να ταυτίζονται σε μεγάλο βαθμό στις επτά αμφίρροπες πολιτείες όπου θα δώσουν βάρος –Ουισκόνσιν, Μίσιγκαν, Πενσιλβάνια, Βόρεια Καρολίνα, Τζόρτζια, Νεβάδα, Αριζόνα-, αλλά διαφοροποιούνται στη στρατηγική που θα ακολουθήσουν.
Ενδεικτικό των τάσεων είναι πως οι Ρεπουμπλικανοί δαπάνησαν το 19% της διαφημιστικής τους «πίτας» μεταξύ 12 Μαρτίου και 3 Σεπτεμβρίου, στην Τζόρτζια – σε σύγκριση με το 11% των Δημοκρατικών. Αντιστοίχως, το «μπλε» στρατόπεδο έχει επενδύσει το 16% των δαπανών του στο Μίσιγκαν – έναντι του 12% των δαπανών των Ρεπουμπλικανών.
Οι Ρεπουμπλικανοί, εν τω μεταξύ, ποντάρουν περισσότερο στην Πενσιλβάνια, η οποία λόγω μεγέθους ενδέχεται να εξελιχθεί σε «κλειδί» των εκλογών, ιδίως αν το αποτέλεσμα είναι αμφίρροπο. Σε αυτή την πολιτεία εξάλλου έχουν δώσει το 36% του διαφημιστικού κονδυλίου τους, σε σύγκριση με το 21% των Δημοκρατικών.
«Η Πενσιλβάνια και η Τζόρτζια έχουν βασικό ρόλο στην τελική ευθεία των εκλογών. Η νίκη γίνεται σχεδόν ανέφικτη για τους Ρεπουμπλικανούς χωρίς την Τζόρτζια και για τους Δημοκρατικούς χωρίς την Πενσιλβάνια» εξηγεί ο Τζον Ασμπρουκ, στρατηγικός σύμβουλος των Ρεπουμπλικανών.
Η κατανομή του σώματος εκλεκτόρων είναι διαχρονικά ένα περίπλοκο «παζλ» για δυνατούς λύτες. Τα επιτελεία αμφότερων των υποψηφίων εξακολουθούν να διατηρούν προσωπικό σε πολιτείες όπως η Μινεσότα, η Βιρτζίνια και το Νιου Χαμσάιρ – όπου η Χάρις πραγματοποίησε επίσκεψη στις 4 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, και οι δύο εκστρατείες έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους στις επτά αμφίρροπες πολιτείες, καθώς και στη 2η περιφέρεια της Νεμπράσκα.
Μέσα στο προεκλογικό αυτό πεδίο μάχης που έχει διαμορφωθεί, οι επιτελείς του Τραμπ έχουν εντοπίσει μια δεξαμενή ψηφοφόρων, τους αποκαλούμενους «Target Persuadables» -οι αναποφάσιστοι που ναι μεν κλίνουν προς τους Ρεπουμπλικανούς, αλλά δεν είναι βέβαιο πως θα πάνε στις κάλπες- το οποίο αποτελεί περίπου το 11% του εκλογικού σώματος και όπου τροφοδοτεί μεγάλο μέρος των δαπανών τους.
Η προεκλογική εκστρατεία του Χάρις -η οποία έχει συγκεντρώσει και δαπανήσει πολύ περισσότερα χρήματα- ακολουθεί ένα πιο φιλόδοξο σχέδιο για την προσέλκυση ψηφοφόρων, επενδύοντας χρήματα σε περισσότερες πολιτείες και διαφημίσεις σε πανεθνικό επίπεδο. Το 18% των χρημάτων που δόθηκαν από την πλευρά της Χάρις έχει δαπανηθεί όχι πολιτειακά, αλλά σε εθνικό επίπεδο, σε σύγκριση με το 8% της πλευράς Τραμπ.
Στο πεδίο της διαφήμισης το δημοκρατικό στρατόπεδο διατηρεί τη μερίδα του λέοντος, αφού από την 3η Σεπτεμβρίου έχουν δαπανήσει ή δεσμεύσει τουλάχιστον 933 εκατομμύρια δολάρια για διαφήμιση, σε σύγκριση με 485 εκατομμύρια δολάρια από την πλευρά των Ρεπουμπλικανών.
«Η στρατηγική της εκστρατείας μας βασίζεται σε έναν ευρύ χάρτη: Ο Τραμπ τα δίνει όλα σε μία με δύο πολιτείες που πρέπει να κερδίσει. Εμείς δεν έχουμε αυτή την πολυτέλεια. Κάθε μία από τις αμφίρροπες πολιτείες είναι κρίσιμη, οπότε πρέπει να κινηθούμε επιθετικά σε κάθε πολιτεία για να εξασφαλίσουμε τους 270 εκλέκτορες», σημειώνει η επικεφαλής της εκστρατείας της Χάρις, Τζεν Ο’ Μάλεϊ Ντίλον, σε υπόμνημά της στις 7 Σεπτεμβρίου προς κορυφαίους χορηγούς.
Η μεγάλη πρόκληση για τη Χάρις, λένε οι αναλυτές, είναι πως αν κερδίσει το Μίσιγκαν και το Ουισκόνσιν, αλλά χάσει τους 19 εκλέκτορες της Πενσιλβάνια, θα πρέπει απαραιτήτως να κερδίσει τη Βόρεια Καρολίνα ή τη Τζόρτζια και μία από τις δύο δυτικές πολιτείες (Νεβάδα ή Αριζόνα) για να καλύψει τη διαφορά.
Η δυναμική επίδοσή της στο ντιμπέιτ αυτής της εβδομάδας, πάντως, έπληξε το αφήγημα πολλών Ρεπουμπλικανών περί σαρωτικής νίκης Τραμπ – όπως διέβλεπαν το καλοκαίρι, όταν ο Τζο Μπάιντεν κατέρρεε δημοσκοπικά.
Οπως το έθεσε στο CNBC ο πρώην πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Κέβιν ΜακΚάρθι, «το θέμα καταλήγει σε δύο πολιτείες, την Πενσιλβάνια και την Τζόρτζια. Αν ο Τραμπ κάνει ακριβώς ό,τι έκανε και πριν, και κερδίσει την Πενσιλβάνια και την Τζόρτζια, έχει τους 270. Δεν χρειάζεται την Αριζόνα. Δεν χρειάζεται τη Νεβάδα».
Πηγή: Washington Post