ΚΟΣΜΟΣ

Ζητήματα τεχνολογίας σε αεροπλάνα λόγω κόστους

zitimata-technologias-se-aeroplana-logo-kostoys-2012221

Σε μία από τις πλέον μυστηριώδεις τραγωδίες στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας εξελίσσεται η εξαφάνιση του Boeing 777-200ER που εκτελούσε την πτήση ΜΗ370 από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας στο Πεκίνο μεταφέροντας 239 επιβαίνοντες όταν εξαφανίστηκε από τα ραντάρ τα ξημερώματα του περασμένου Σαββάτου. Η τεράστια επιχείρηση έρευνας για οτιδήποτε θα μαρτυρούσε το παραμικρό για την τύχη του αεροσκάφους δεν είχε αποδώσει καρπούς, έως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, ενώ οι αντιφατικές συχνά πληροφορίες που είδαν τα φώτα της δημοσιότητας από πολλούς φορείς οδήγησαν στο να πυκνώσει περαιτέρω το πέπλο μυστηρίου δοκιμάζοντας τις αντοχές συγγενών των θυμάτων που επί ημέρες περίμεναν για κάποιο νέο των ανθρώπων τους. Ολόκληρη την εβδομάδα όλα τα ενδεχόμενα για την τύχη του αεροσκάφους παρέμεναν ανοικτά. Ωστόσο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία το αεροσκάφος όταν χάθηκε από τα ραντάρ της πολιτικής αεροπορίας συνέχισε να πετά αλλάζοντας πορεία προς τη γενική κατεύθυνση των νησιών Ανταμάν και Νίκομπαρ. Αυτός, μάλιστα, που κρατούσε το πηδάλιο είτε ήταν πιλότος ή διέθετε σχετικές γνώσεις. Ετσι το ενδεχόμενο της αεροπειρατείας ή της δολιοφθοράς καθίσταται πιθανότερο. Η παρουσία δύο επιβατών με πλαστά διαβατήρια πυροδότησε τις φήμες για την πιθανότητα τρομοκρατικής επίθεσης, παρότι σύμφωνα με τις πληροφορίες που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την Ιντερπόλ, οι δύο ήταν Ιρανοί που προσπαθούσαν να φτάσουν στη Γηραιά Ηπειρο για να ζητήσουν άσυλο και δεν φαίνεται να είχαν διασυνδέσεις με τρομοκρατικές οργανώσεις.

Η αδυναμία των αρμόδιων φορέων όχι μόνο να βρουν το παραμικρό ίχνος από το εξαφανισμένο αεροσκάφος αλλά και να τεκμηριώσουν με στοιχεία κάποια θεωρία για την τύχη του  πυροδότησε κάθε είδους θεωρίες συνωμοσίας, ιδιαίτερα σε Κίνα και Μαλαισία, θεωρίες από τις πιο λογικοφανείς έως τις τελείως παράλογες. Χαρακτηριστικά πολλοί χρήστες του Διαδικτύου σχολίαζαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της Μαλαισίας ότι ο κωδικός της πτήσης «ΜΗ» προέρχεται από το «Μασίς Χιλάνγκ» δηλαδή στα μαλαισιανά, «ακόμα χαμένο».Στο κινεζικό μπλογκ «Σίνα Ουεϊμπό» δεν ήταν λίγοι όσοι υποστήριζαν ότι το αεροσκάφος δεν συνετρίβη αλλά κατελήφθη από αεροπειρατές και οδηγήθηκε σε άγνωστη κατεύθυνση, χτυπήθηκε από μετεωρίτη, ή από πύραυλο. Κάποιος σαμάνος, ανέφερε η εφημερίδα Straits Times, διατύπωσε τη θεωρία ότι καλικάντζαροι απήγαγαν το αεροσκάφος και το εξαφάνισαν στο χωρόχρονο.

Ομως το μυστήριο της εξαφάνισης του αεροσκάφους και η αποτυχία των πρώτων ημερών της αναζήτησής του, καταδεικνύει ένα μείζον πρόβλημα της πολιτικής αεροπορικής βιομηχανίας, ιδιαίτερα κρίσιμο σε ένα δικτυωμένο κόσμο.

Σήμερα το σύνολο σχεδόν των οχημάτων διαθέτει σύστημα προσδιορισμού θέσης μέσω δορυφόρου, πώς, λοιπόν, είναι δυνατόν να χάνεται ένα τεράστιο αεροσκάφος;

Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες που έχουν γνώση των εξελίξεων υπάρχουν τα τεχνολογικά μέσα τα οποία επιτρέπουν στα επιβατικά αεροσκάφη να μεταδίδουν εν ώρα πτήσης και σε πραγματικό χρόνο όλα ή τουλάχιστον κάποια από τα στοιχεία της πτήσης μέσω δορυφόρου, στοιχεία που επί του παρόντος καταγράφονται στα «μαύρα κουτιά».

Ωστόσο, οι αερομεταφορείς φαίνονται απρόθυμοι να εγκαταστήσουν τη νεότερη τεχνολογία αφενός λόγω της σπανιότητας των αεροπορικών δυστυχημάτων κι αφετέρου διότι σε αυτόν τον άκρως ανταγωνιστικό επιχειρηματικό κλάδο καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να διατηρήσουν το κόστος στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο. Οπως επισημαίνει o Πίτερ Γκελτζ, πρώην διευθύνων σύμβουλος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ, «δεν υπάρχουν τεχνολογικά εμπόδια στην τοποθέτηση τέτοιας τεχνολογίας. Αυτό που πρέπει να αντιμετωπισθεί είναι μόνο το θέμα του κόστους».