Χωρίς επιβάτες και αεροσκάφη, αλλά με τουρίστες

Χωρίς επιβάτες και αεροσκάφη, αλλά με τουρίστες

3' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις αρχές της αεροπλοΐας ήταν συνηθισμένο οι άνθρωποι να επισκέπτονται αεροδρόμιο μόνο και μόνο για να σταθούν στα σημεία παρατήρησης και να παρακολουθούν τα αεροπλάνα να πηγαινοέρχονται. Το νέο αεροδρόμιο του Βερολίνου προσελκύει τουρίστες ακριβώς για τον αντίθετο λόγο: μία περίεργη απουσία επιβατών και αεροσκαφών μετά από σειρά καθυστερήσεων και προβλημάτων, που εκτόξευσαν το κόστος του κατά πολλά δισεκατομμύρια δολάρια και ανέβαλαν επ’ αόριστον τα εγκαίνιά του. Μέρος της γοητείας του αξιοθέατου είναι η ευκαιρία που έχει κανείς να δει την απόδειξη πως η Γερμανία -συνώνυμη ουσιαστικά με την ακρίβεια και την αποτελεσματικότητα- μπορεί να αποτύχει με τόσο θεαματικό τρόπο. Με στόχο να αρχίσει να λειτουργεί τον Νοέμβριο του 2011 το αεροδρόμιο Βίλι Μπραντ του Βερολίνου ξεκίνησε να προσφέρει ξεναγήσεις για τους τουρίστες αμέσως μόλις εγκαινιάστηκαν οι εργασίες κατασκευής του το 2006. Εκτοτε περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι έχουν δηλώσει συμμετοχή. Η ζήτηση έχει αυξηθεί περισσότερο από όταν κλιμακώθηκαν τα προβλήματα. Ενα ταξιδιωτικό γραφείο άρχισε να προσφέρει την περασμένη άνοιξη ένα ελκυστικό πακέτο διακοπών: δύο νύχτες σε γειτονικό ξενοδοχείο και μία εκδρομή στο δοκιμαζόμενο αεροδρόμιο πάνω σε δίπατο λεωφορείο.

Μία από τις πρόσφατες Κυριακές, 16 επισκέπτες και η ξεναγός τους, Ελίζα Ναουντούρφ, μια ζωηρή νέα γυναίκα με μαύρες μπότες και ένα ασπροκόκκινο μπουφάν, κατευθύνθηκαν στον πύργο πληροφοριών, μια τριγωνική κατασκευή 30 μέτρων με μια ταράτσα στην κορυφή με ένα μουσείο και ένα κατάστημα αναμνηστικών από κάτω. Προτού κατεβούν τα 171 σκαλιά του πύργου, οι τουρίστες μπορούσαν να αγοράσουν μπάλες θαλάσσης και καπέλα του μπέιζμπολ, ομπρέλες και στικ για υπολογιστή, όλα με το λογότυπο του αεροδρομίου. Από ένα ράφι ένα μπλε μυρμήγκι με καπέλο έμοιαζε να παρακολουθεί τους επισκέπτες να δίνουν 13,5 δολάρια για την ξενάγηση. H ιστορία είναι ένα κομμάτι του Βερολίνου και πολλά αξιοθέατα μνημονεύουν το ταραγμένο παρελθόν της πόλης. Για ορισμένους η ξενάγηση στο αεροδρόμιο αποτελεί μια αναζωογονητική αλλαγή σκηνικού από τα βαριά μνημεία στα θύμα των Ναζί ή του Κόκκινου Στρατού στις κεντρικές πλατείες της γερμανικής πρωτεύουσας.

Εν μέσω της έλλειψης προόδου στις εργασίες, οι κατασκευαστές του αεροδρομίου αναζητούν τρόπους να εμποδίσουν τις υποδομές να ατροφήσουν. Κάθε μέρα της εβδομάδας, στις 10.26 το πρωί για παράδειγμα, η εταιρεία των γερμανικών σιδηροδρόμων στέλνει άδεια βαγόνια του μετρό στα τούνελ που οδηγούν στο αεροδρόμιο. Τα μοναχικά αυτά ταξίδια κρατούν σε κίνηση τον αέρα, προκειμένου να μην σκουριάσουν οι ράγες. Είναι ανέκδοτα σαν και αυτό που έχουν εγείρει την περιέργεια πολλών ανθρώπων πώς εξελίσσονται τα πράγματα. Οι Γερμανοί θέλουν εξάλλου να ξέρουν πώς δαπανώνται τα χρήματα των φορολογουμένων, μετά τα δημοσιεύματα ότι το άδειο αεροδρόμιο καταναλώνει περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από το Τέγκελ, το αεροδρόμιο που παραμένει σε λειτουργία με 400 πτήσεις ημερησίως και ότι τα έξοδα καθαρισμού για το άδειο πρώτο τέρμιναλ είναι 200.000 δολάρια τον μήνα.

Το έργο μπορεί να καταλήξει να κοστίσει συνολικά 5,8 δισ. δολάρια, σύμφωνα με εκπρόσωπο του αεροδρομίου. Η κοινοπραξία μεταξύ Βερολίνου, Βραδεμβούργου και ομοσπονδιακής κυβέρνησης, σημαίνει ότι οι Γερμανοί φορολογούμενοι θα κληθούν να επωμιστούν οποιοδήποτε πρόσθετο κόστος. Ενώ το αεροδρόμιο είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στη Γερμανία που δεν προχωρά δεν είναι το μοναδικό. Η Φιλαρμονική του Αμβούργου στον Ελβα θα ολοκληρωθεί τελικά 6 χρόνια αργότερα με κόστος 700 εκατ. δολάρια επιπλέον.

Νέα μετάγγιση 1,1 δισ. ευρώ

Δύο χρόνια μετά την προγραμματισμένη έναρξη λειτουργίας του, το αεροδρόμιο του Βερολίνου θα χρειαστεί σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις 1 δισ. ευρώ παραπάνω, ένα νέο πακέτο διάσωσης εκ μέρους των Γερμανών φορολογουμένων. Τόσο σίγουρες ήταν οι γερμανικές αρχές ότι το αεροδρόμιο θα είναι έτοιμο τον Ιούνιο του 2012 ώστε οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες είχαν αρχίσει να το συμπεριλαμβάνουν στα προγράμματα πτήσεών τους. Τότε, τρεισήμισι εβδομάδες πριν από τη μεγάλη τελετή εγκαινίων με τις αφίσες να κοσμούν ήδη τη γερμανική πρωτεύουσα ανακοινώθηκε ότι το σύστημα πυρόσβεσης δεν λειτουργεί και πως η πρώτη πτήση από και προς το αεροδρόμιο αναβάλλεται επ’ αόριστον. Από τότε και παρά τα σήματα που δείχνουν την κατεύθυνση προς το νέο τέρμιναλ, παραμένει ερμητικά κλειστό. Τώρα χρειάζεται μία νέα μετάγγιση από την κυβέρνηση ύψους 1,1 δισ. ευρώ, όπως έγραψε η Berliner Zeitung. Σχεδόν δηλαδή όσο ο αρχικός προϋπολογισμός του, ο οποίος έχει εκτοξευτεί ήδη κατά 3,5 δισ. ευρώ κι αναμένεται να αγγίξει περίπου τα 6 δισ. Τον περασμένο μήνα αναφέρθηκε ότι μόλις το 4% του αεροδρομίου είναι έτοιμο και ουδείς είναι σε θέση να προσδιορίσει πότε τελικά θα είναι έτοιμο. Ανώτατος μηχανικός έκανε λόγο για τον Οκτώβριο του 2016.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή