ΚΟΣΜΟΣ

Αγωγός στην Τουρκία αντί στην Ιταλία;

agogos-stin-toyrkia-anti-stin-italia-2018203

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ. Θετικός στο ενδεχόμενο να αποτελέσει η Τουρκία, αντί της Ιταλίας, προορισμό του αγωγού ρωσικού αερίου South Stream εμφανίστηκε χθες ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας Τανέρ Γιλντίζ. Ο αγωγός, μήκους 2.400 χιλιομέτρων, πρόκειται, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, να περάσει απευθείας από τη Ρωσία στη Βουλγαρία μέσω Μαύρης Θάλασσας.

Λόγω της έντασης στην Ουκρανία, ο Ευρωπαίος επίτροπος Ενέργειας Γκίντερ Ετιγκερ ανακοίνωσε τον Μάρτιο πάγωμα των συζητήσεων με τη Ρωσία για την αδειοδότηση του έργου.

Η ευρωπαϊκή καθυστέρηση μπορεί να συνιστά ευκαιρία για την Τουρκία, στην οποία η ζήτηση φυσικού αερίου αυξάνεται ραγδαία. «Είμαστε ανοιχτοί στην αξιολόγηση κάθε αιτήματος για διέλευση του αγωγού από το έδαφος της Τουρκίας», είπε ο Γιλντίζ ενόψει της συνάντησής του με τον αντιπρόεδρο της Gazprom, Αλεξάντερ Μεντβέντεφ, στην Αγκυρα τη Δευτέρα.

Σύμφωνα με τα εναλλακτικά σχέδια, το σημείο εξόδου του αγωγού από τη Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσε να μετατεθεί από τη Βουλγαρία στην Ανατολική Θράκη. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται το έδαφος της Ευρωπαϊκής Ενωσης και διευκολύνεται η τροφοδοσία με φυσικό αέριο των Στενών του Μαρμαρά, που είναι η περιοχή της Τουρκίας με τη μεγαλύτερη ζήτηση.

Ομως, πηγές της Gazprom χαρακτήρισαν σχεδόν απίθανη την πλήρη αλλαγή χωροθέτησης του αγωγού, καθώς αυτή θα συνεπαγόταν αύξηση του κόστους και καθυστερήσεις. Πολλά τμήματα του βουλγαρικού σκέλους του έργου έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή βρίσκονται σε φάση δημοπράτησης.

Αντ’ αυτού, θα μπορούσε να παγώσει η επέκταση του αγωγού προς Δυσμάς και ο νέος, έστω και προσωρινός, προορισμός του αγωγού να είναι η Τουρκία. «Η Τουρκία μπορεί να ξεπεράσει την Ιταλία ως δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης της Gazprom στην Ευρώπη (σ.σ.: ο πρώτος είναι η Γερμανία) και οι Τούρκοι έχουν ήδη ζητήσει επέκταση του Blue Stream, του αγωγού που μεταφέρει ρωσικό αέριο μέσω Μαύρης Θάλασσας στην Κεντρική Τουρκία», είπε σύμβουλος της Gazprom.

Η ζήτηση αερίου στην Ιταλία έφθασε στο απόγειό της το 2005, με 85 δισ. κυβικά μέτρα, ενώ έκτοτε έχει πέσει στα 77 δισ. κυβικά μέτρα, στα επίπεδα του 2000. Αντιθέτως, η ζήτηση αερίου στην Τουρκία έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2000, φθάνοντας τα 47 δισ. κυβικά μέτρα, ενώ αναμένεται νέα αύξηση της ζήτησης για δημογραφικούς και οικονομικούς λόγους.

Παρά τις αμφιβολίες που έχει εκφράσει η ιταλική εταιρεία ΕΝΙ, λόγω της εμπλοκής της Ρωσίας στην Ουκρανία, η απόληξη του South Stream στην Ιταλία μπορεί να κατασκευαστεί στο μέλλον, όταν οι εντάσεις στις σχέσεις Ευρώπης-Ρωσίας εκτονωθούν και η ζήτηση στην Ιταλία ανακάμψει. «Μακροπρόθεσμα η Ιταλία εξακολουθεί να χρειάζεται ρωσικό αέριο γιατί ο άλλος μεγάλος προμηθευτής της, η Αλγερία, δυσκολεύεται να διατηρήσει τα επίπεδα παραγωγής», είπε ο σύμβουλος. «Γι’ αυτό η υποστήριξη προς τη Ρωσία παραμένει ισχυρή και δεν θα απέκλεια την επέκταση του South Stream σε δεύτερη φάση», προσέθεσε.