Πολιτικοί στη Βραζιλία γίνονται μέχρι και κλόουν

Πολιτικοί στη Βραζιλία γίνονται μέχρι και κλόουν

1' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είναι περίοδος εκλογών στη Βραζιλία, μια εξαιρετικά ζωντανή δημοκρατία όπου οι περιθωριακοί υποψήφιοι αντέχουν στον χρόνο και η απαξία του πολιτικού συστήματος είναι διαδεδομένη. Για να προσελκύσουν οι υποψήφιοι το ενδιαφέρον των εκλογέων δεν διστάζουν να αποστέλλουν κάποια τόσο ακραία πολιτικά μηνύματα, που πραγματικά κάνουν εντύπωση, ενώ οι διαφημίσεις τους σε άλλα μέρη του κόσμου θα ανήκαν, κατά πάσα πιθανότητα, στα μουσεία ως έργα τέχνης ή απλώς να θεωρούνταν ασυναρτησίες κάποιου ταραγμένου νου. «Η ουδέτερη και γενικευμένη μέθοδος προσέγγισης των εκλογέων είναι ένας αποτυχημένος τρόπος για να κάνεις πολιτική», εξηγεί ο Πάολο Μπατίστα, ένας 34χρονος μεσίτης αυτοπροσδιοριζόμενος ως φιλελεύθερος, που διεκδικεί μία θέση στην πολιτειακή Bουλή του Σάο Πάολο.

Στις διαφημίσεις του ο κ. Μπατίστα απεικονίζεται ως υπερήρωας που χρησιμοποιεί την όραση με ακτίνες λέιζερ προκειμένου να ιδιωτικοποιήσει τους σιδηροδρόμους. Δεν είναι τυχαίο ότι τέτοιου είδους φιλμάκια γνωρίζουν τεράστια επιτυχία στο YouTube και βρίσκονται στην πρώτη θέση αυτού του είδους των διαφημίσεων που εμπνέονται από τους πρωταγωνιστές των κόμικς.

Υπάρχουν και οι διαφημίσεις που εκφράζουν απαξία για το στάτους κβο, όπως αυτή του κλόουν Τιριτίκα, κατά κόσμον Φρανσίσκο Εβεράρντο Ολιβέιρα. Σε κάποιες από αυτές μιμείται τον ηλικιωμένο αστέρα της βραζιλιανής ποπ Ρομπέρτο Κάρλος, και όπως λέει πολεμά ενάντια στο σύστημα. Επιτυχώς ως φαίνεται, καθώς το 2010 κατάφερε να εξασφαλίσει μία θέση στο Κογκρέσο του Σάο Πάολο.

Oπως εξηγεί ο Ντέιβιντ Φλέτσερ, επίτιμος καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Μπραζίλια, «οι Βραζιλιάνοι εκλογείς, από πολλών ετών, εκφράζουν την αηδία τους στην κάλπη». Ενδεικτικό της επικρατούσας τάσης είναι το γεγονός ότι τo 1959 o Κακαρέκο, ένας ρινόκερος του ζωολογικού κήπου, κατάφερε να συγκεντρώσει περισσότερες από 90 χιλιάδες ψήφους για το δημοτικό συμβούλιο του Σάο Πάολο, κερδίζοντας τον αντίπαλο υποψήφιο.

Ο Αινείας στο Κογκρέσο

Ο Αινείας Φερέιρα Καρνέιρο, ένας νεοφασίστας καρδιολόγος με μακρύ γένι σε στυλ ZZ Top, ιδρυτής του Κόμματος για την Ανάκτηση της Εθνικής Τάξης, κατάφερε να εξασφαλίσει μία θέση στο Κογκρέσο με 1,5 εκατομμύριο ψήφους. Ολες οι τηλεοπτικές προεκλογικές διαφημίσεις τέλειωναν με την ίδια φράση: «Το όνομά μου είναι Αινείας». Και δεν είναι ο μοναδικός υποψήφιος που επέλεξε αυτόν τον εξαιρετικά απλοϊκό τρόπο προώθησης της υποψηφιότητάς του.

Οι υποψήφιοι στη Βραζιλία μπορούν να επιλέξουν την τρελή διαφήμιση χάρη στη νομοθεσία της χώρας, που επιβάλλει στους τηλεοπτικούς σταθμούς να δίνουν δωρεάν χρόνο στους υποψηφίους κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας. Κάποιες φορές αυτές οι τρελές διαφημίσεις στέφονται με επιτυχία, αλλά τις περισσότερες φορές δεν βοηθούν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή