ΚΟΣΜΟΣ

Οι «άσοι» της Χίλαρι και οι αντίπαλοί της

oi-asoi-tis-chilari-kai-oi-antipaloi-tis-2078746

«Σας έχουν πει ότι μοιάζετε πολύ με τη Χίλαρι Κλίντον;», ήταν η σκέψη που πέρασε από το μυαλό της νεαρής γυναίκας που βρισκόταν στο ταμείο στο εστιατόριο Chipotle, σε μια μικρή πόλη του Οχάιο. Η πρώην υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ φορούσε μαύρα γυαλιά και φερόταν εντελώς ανεπιτήδευτα. Δεν είχε αστυνομική συνοδεία με αποτέλεσμα η ταμίας να θεωρήσει ότι επρόκειτο απλά για εντυπωσιακή ομοιότητα. Αυτός είναι ο κεντρικός στόχος της εκστρατείας της Χίλαρι προκειμένου να κατακτήσει το χρίσμα των Δημοκρατικών: ο συγχρωτισμός με τους κοινούς θνητούς ή όπως λέει ο εμβληματικός στίχος των Βρετανών Pulp: «Θέλω να ζήσω όπως ζουν οι απλοί άνθρωποι».

Η στάση στο Chipotle ήταν ένας ενδιάμεσος σταθμός στον αρχικό προορισμό της καμπάνιας της, την Αϊόβα. Πριν από επτά χρόνια ήταν η πολιτεία που σήμανε το τέλος της υποψηφιότητας της Χίλαρι Κλίντον. Στις συγκεκριμένες προκριματικές εκλογές η πρώην πρώτη κυρία των ΗΠΑ ήρθε τρίτη μετά τον Μπαράκ Ομπάμα και τον γερουσιαστή Τζον Εντουαρντς, αποχαιρετώντας κάθε ελπίδα για εξασφάλιση του χρίσματος των Δημοκρατικών. Αυτή τη φορά οι εσωκομματικοί της αντίπαλοι είναι μάλλον ανίσχυροι και αυτή τη στιγμή η επικράτησή της στο στρατόπεδο των Δημοκρατικών μοιάζει εξαιρετικά πιθανή, χωρίς φυσικά να αποκλείονται ανατροπές.

Εφόδια

Η πρώην υπουργός Εξωτερικών φιλοδοξεί να παίξει το φεμινιστικό χαρτί, προβάλλοντας την ανάγκη μιας γυναίκας προέδρου μετά την ανάδειξη του πρώτου Αφροαμερικανού προέδρου. Οι σύμβουλοί της παραδέχονται ότι η εξοικείωσή της με τους ψηφοφόρους και η εμπειρία της στο πολιτικό προσκήνιο ως πρώτης κυρίας και επικεφαλής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ είναι από τη μια εφόδιο για τη διεκδίκηση της προεδρίας και από την άλλη ενδεχόμενη αδυναμία, αφού θα μπορούσε να της στοιχίσει την ταμπέλα της υποψηφίου από το παρελθόν. Αλλωστε ήδη ο Μάρκο Ρούμπιο εκτόξευσε την κατηγορία εναντίον της αντιπαραβάλλοντάς την με τον ίδιο, εμφανιζόμενος ως νέος και άφθαρτος στον πολιτικό στίβο.

Ο νεαρός γόνος Κουβανών μεταναστών ξεκίνησε την καριέρα του έχοντας ως πολιτικό μέντορα τον Τζεμπ Μπους, τότε κυβερνήτη της Φλόριντα. Με αυτήν την έννοια η εσπευσμένη υποψηφιότητά του αποτελεί και μια συμβολική πατροκτονία ή, όπως έγραψαν οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης», μια σαιξπηρική πισώπλατη μαχαιριά. Ο ίδιος ο Ρούμπιο εξήγγειλε άλλωστε ότι έχει σκοπό να τερματίσει τον νεποτισμό των δύο φατριών Μπους και Κλίντον, που μονοπωλούν τα ανώτατα αξιώματα στις ΗΠΑ πάνω από δύο δεκαετίες. «Το χθες τελείωσε», εξήγγειλε κατά την ανακοίνωση της υποψηφιότητάς του, της τρίτης κατά σειρά από το κόμμα των Ρεπουμπλικανών.

Είχαν προηγηθεί ο Τεξανός γερουσιαστής Τεντ Κρουζ και ο Ραντ Πολ, συνάδελφός του από το Κεντάκι. Αμφότεροι διαγκωνίζονται για να κερδίσουν την εύνοια του ισχυρού υπερσυντηρητικού κινήματος «Πάρτι τσαγιού» (Tea Party) στους κόλπους του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Αν και οι περισσότεροι αναλυτές θεωρούσαν ότι στην προαναφερθείσα μονομαχία για την καρδιά του Tea Party θα επικρατήσει ο Ραντ Πολ, γιος του Τεξανού βουλευτή Ρον Πολ, η ταχύτητα του Κρουζ, ο οποίος ανακοίνωσε πρώτος τη δική του υποψηφιότητα σε ένα κατάμεστο κολέγιο γεμάτο νέους ανθρώπους, και η δυναμική στη συγκέντρωση χρηματοδότησης φαίνεται πως έγειραν –προς το παρόν τουλάχιστον– την πλάστιγγα υπέρ του.

Ακόμη δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι οι πρώτες αυτές υποψηφιότητες στο κόμμα των Ρεπουμπλικανών έχουν θορυβήσει το βαρύ πυροβολικό, ήτοι τον Τζεμπ Μπους και τον Σκοτ Ουόκερ, κυβερνήτη του Ουισκόνσιν. Βετεράνοι του κόμματος πιστεύουν ότι οι βασικοί υποψήφιοι πρέπει να αψηφήσουν τους καμικάζι, τύπου Κρουζ ή Ρούμπιο, και να επικεντρωθούν στα δυνατά τους σημεία. Οπως είπε ο Στιούαρτ Στίβενς, πρώην σύμβουλος του άλλοτε υποψηφίου των Ρεπουμπλικανών Μιτ Ρόμνεϊ, «οι υποψηφιότητες είναι σαν τους γάμους. Υπάρχουν μικροί και μεγάλοι γάμοι και οι δύο κατηγορίες είναι ωραίες. Οσο δεν παθαίνει κάποιος δηλητηρίαση και ο γάμος πραγματοποιείται απρόσκοπτα, όλα βαίνουν καλώς. Το ζήτημα είναι να εκπληρώσει κάθε υποψήφιος την αποστολή του».

Δηλητηριώδη σχόλια για τον λογότυπό της

«Είναι σωστό το μεγάλο κόκκινος βέλος να δείχνει δεξιά όταν πρόκειται για τον λογότυπο ενός Δημοκρατικού υποψηφίου;». Αυτή είναι η απορία που διατύπωσε το περιοδικό New Yorker σχολιάζοντας το logo της Χίλαρι Κλίντον. Την ίδια στιγμή οι γραφίστες κάνουν ήδη πλάκα γύρω από το στιβαρό «Η» με το κόκκινο βέλος στη μέση, δημιουργώντας ειδικές γραμματοσειρές αφιερωμένες στη Χίλαρι, τις «Hillary Bold» και «Hillvetica». Παρά την καζούρα πάντως, οι ειδικοί αναγνωρίζουν ότι ο συγκεκριμένος λογότυπος είναι κάτι που δεν έχουν ξαναδεί μέχρι τώρα στις προεκλογικές εκστρατείες των υποψηφίων. Η αλήθεια είναι πως η Χίλαρι Κλίντον θα χρειαστεί μια ισχυρή καμπάνια, γιατί όπως επισημαίνει το περιοδικό Economist, «η πιο γνωστή υποψήφια είναι αιφνίδια άγνωστη» στην κοινή γνώμη όσον αφορά τις πολιτικές της απόψεις. «Ποιες είναι οι θέσεις της Χίλαρι;», αναρωτιέται δηκτικά η βρετανική επιθεώρηση και υπογραμμίζει ότι ίσως στόχος της πρώην υπουργού Εξωτερικών είναι να δημιουργεί εσκεμμένη ασάφεια γύρω από ακανθώδη θέματα προκειμένου να πλασαριστεί κάπου στο κέντρο του κόμματός της και να ικανοποιήσει τόσο την αριστερή όσο και τη δεξιά πτέρυγα των Δημοκρατικών.