Μαζικές διαδηλώσεις κατά του σχεδίου Ρέντσι για παιδεία

Μαζικές διαδηλώσεις κατά του σχεδίου Ρέντσι για παιδεία

2' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΡΩΜΗ. Δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς διαδήλωσαν χθες σε επτά πόλεις της Ιταλίας εναντίον της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης Ρέντσι, στην πρώτη μεγάλη απεργία δασκάλων και καθηγητών την τελευταία οκταετία. Ο Ρέντσι δήλωσε ανοικτός σε τροποποιήσεις του νομοσχεδίου, το πλέον επίμαχο σημείο του οποίου είναι η μετατροπή των διευθυντών των σχολείων σε μάνατζερ.

Ο κεντροαριστερός Ρέντσι έχει συνδέσει την ψήφιση του λεγόμενου νομοσχεδίου «Scuola Buona» («Καλό σχολείο») με τη μονιμοποίηση 100.000 αναπληρωτών και πιέζει προκειμένου η μεταρρύθμιση να ψηφιστεί γρήγορα, ώστε να ολοκληρωθούν οι μονιμοποιήσεις πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τον Σεπτέμβριο. Οι καθηγητές αντιτείνουν ότι τα δύο ζητήματα (η μεταρρύθμιση και οι μονιμοποιήσεις) είναι άσχετα μεταξύ τους και ότι η σύνδεσή τους γίνεται προκειμένου να καμφθούν οι αντιδράσεις. Επίσης, υποστηρίζουν πως ο αριθμός των 100.000 δασκάλων και καθηγητών προς μονιμοποίηση είναι πολύ μικρός και ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η επιλογή αδικεί ορισμένους.

Συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί που μίλησαν στην εφημερίδα «Ρεπούμπλικα» χαρακτήρισαν τις διαδηλώσεις «τις μεγαλύτερες όλων των εποχών». Σύμφωνα με την εφημερίδα, στο πλευρό των καθηγητών βρέθηκαν τουλάχιστον 25.000 μαθητές στη Ρώμη, 20.000 στο Μιλάνο και 15.000 στο Μπάρι, ενώ στις διαδηλώσεις έλαβαν μέρος και στελέχη της εσωκομματικής αντιπολίτευσης του κυβερνώντος Δημοκρατικού Κόμματος όπως ο Στέφανο Φασίνα και ο Πίπο Τσιβάτι.

Οι διαδηλωτές ζήτησαν να σταματήσει η υποχρηματοδότηση των σχολικών υποδομών, η οποία έχει οδηγήσει κάποια δημόσια σχολεία να ζητούν χρηματικές συνεισφορές από τους γονείς. Το νομοσχέδιο της υπουργού Παιδείας Στεφανία Τζανίνι προβλέπει ότι τα δημόσια σχολεία θα μπορούν να δέχονται δωρεές από ιδιώτες προκειμένου να καλύπτουν τις ελλείψεις τους.

Οι καθηγητές αντιδρούν, ερωτώντας πώς θα διασφαλιστεί ότι αυτοί που χρηματοδοτούν ένα σχολείο δεν θα ασκούν έλεγχο πάνω του, ιδίως εφόσον η μεταρρύθμιση δίνει πολύ μεγαλύτερη ελευθερία στους διευθυντές να επιλέγουν ποιους καθηγητές θα προσλαμβάνουν και πώς θα διαμορφώνεται το πρόγραμμα. Κάποιοι σημειώνουν ότι ο νόμος περί «αξιολόγησης» προάγει την ευνοιοκρατία των διευθυντών που μπορούν να απολύουν χωρίς αποδοχές ανεπιθύμητους και να προσλαμβάνουν κατά βούληση «δικούς τους». Μία από τις αντιπροτάσεις είναι, αντί ο νόμος να συγκεντρώνει εξουσίες στο πρόσωπο του διευθυντή, να τις μοιράζει σε ένα όργανο που να σταθμίζει και τις απόψεις διδασκόντων και γονέων.

Ο Ρέντσι τονίζει ότι μπορεί να συζητήσει πολλές πτυχές του νομοσχεδίου, αλλά «η αυτονομία» των σχολείων θα παραμείνει ως βασικό στοιχείο. «Για να αλλάξουμε την κοινωνία πρέπει να αλλάξουμε το σχολείο, αλλιώς δεν θα καταφέρουμε τίποτα», είπε. Οσοι αντιδρούν θεωρούν ότι η μεταρρύθμιση, και οι διαφορετικές δυνατότητες ιδιωτικής χρηματοδότησης, θα διευρύνει δραματικά το χάσμα ανάμεσα σε «καλά» και «κακά» σχολεία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή