ΚΟΣΜΟΣ

Ο Λούμπιτς είχε τεστάρει ελεγχόμενη κάθοδο

o-loympits-eiche-testarei-elegchomeni-kathodo-2081629

ΠΑΡΙΣΙ. Πρόβες ελεγχόμενης καθόδου φέρεται να είχε πραγματοποιήσει ο συγκυβερνήτης της πτήσης Germanwings 9525, Αντρέας Λούμπιτς, στην πτήση προς τη Βαρκελώνη, δύο μόλις ώρες προτού προκαλέσει εσκεμμένα τη συντριβή του Airbus A320 στα πρανή των Γαλλικών Αλπεων, κατά την πτήση επιστροφής με προορισμό το Ντίσελντορφ στις 24 Μαρτίου, προκαλώντας τον θάνατο των 150 επιβαινόντων.

Παρά τη διαπίστωση αυτή των ειδικών στο Παρίσι, ουδείς γνωρίζει τα κίνητρα που οδήγησαν τον Λούμπιτς στη φονική πράξη του αυτή. Παρότι ο Λούμπιτς έπασχε από κατάθλιψη και είχε εκδηλώσει τάσεις αυτοκτονίας, τα συμπτώματα αυτά δεν συνάδουν με πράξη μαζικής δολοφονίας.

Η έκθεση της ομάδας ερευνητών στο Παρίσι αποκάλυψε ότι ο Λούμπιτς είχε πραγματοποιήσει δοκιμή ελεγχόμενης και σταδιακής καθόδου του αεροσκάφους Airbus Α320, στην πτήση από το Ντίσελντορφ προς τη Βαρκελώνη το πρωί της 24ης Μαρτίου. Η αποκάλυψη επιβεβαιώνει τις εικασίες που θέλουν την πράξη του Λούμπιτς να ήταν όχι μόνο σκόπιμη, αλλά και προμελετημένη, εγείροντας παράλληλα ερωτήματα για όσες φορές ο Λούμπιτς ήταν συγκυβερνήτης σε προηγούμενες πτήσεις.

Ο Λούμπιτς φέρεται να προέβη σε δοκιμές του αυτόματου πιλότου στην πτήση Ντίσελντορφ – Βαρκελώνη στις 24 Μαρτίου, προγραμματίζοντάς τον κατά τέτοιο τρόπο ώστε το αεροσκάφος να πραγματοποιήσει απότομη κάθοδο σε χρονικό διάστημα 4 λεπτών και 30 δευτερολέπτων, όσο χρόνο απουσίαζε από την καμπίνα ο κυβερνήτης.

Ο Λούμπιτς επανέφερε τις αρχικές ρυθμίσεις του αυτόματου πιλότου προτού ο προϊστάμενός του επιστρέψει στο κόκπιτ, σύμφωνα με την εκτενή έκθεση της υπηρεσίας ΒΕΑ της Γαλλίας, αρμόδιας για τη διερεύνηση του περιστατικού.

Η έκθεση 30 σελίδων αναφέρει ότι το πλήρωμα ήταν το ίδιο και στις δύο πτήσεις της 24ης Μαρτίου, ενώ ο πιλότος φαίνεται ότι εγκατέλειψε τον χειρισμό του αεροσκάφους στον Λούμπιτς για 4,5 λεπτά στην πρωινή πτήση προς την Ισπανία.

Στην πτήση αυτή, λίγη ώρα αφότου ο Λούμπιτς έμεινε μόνος στην καμπίνα, το μαύρο κουτί κατέγραψε πολλαπλές αλλαγές της ένδειξης «επιλογή υψομέτρου», με τον δείκτη της να έχει τοποθετηθεί τουλάχιστον τρεις φορές σε ύψος 30 μόλις μέτρων. Ο συγκυβερνήτης έθεσε επίσης τους κινητήρες στη θέση «κράτει» ή «νεκρό», που επιτρέπει στο αεροσκάφος να πραγματοποιήσει ταχεία κάθοδο.

Η επιλογή τόσο χαμηλού υψομέτρου πτήσης από κυβερνήτη Airbus είναι ιδιαίτερα σπάνια, καθώς το μεγάλο και βαρύ αεροσκάφος δεν είναι σχεδιασμένο να πετάει τόσο χαμηλά. Οι αλλαγές αυτές, για τις οποίες η ομάδα ερευνητών δεν μπορεί ωστόσο να εγγυηθεί ότι οφείλονται σε ενέργειες του Λούμπιτς, έγιναν μεθοδικά και με τέτοιο τρόπο ώστε επιβάτες και πλήρωμα να μην αντιληφθούν το παραμικρό.

«Ο κυβερνήτης δεν κατάλαβε τίποτα, γιατί οι δοκιμές αυτές έγιναν κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης καθόδου προς τη Βαρκελώνη και η πορεία του αεροσκάφους δεν μεταβλήθηκε», λέει ο Ρεμί Ζουτί, πρόεδρος της ΒΕΑ.

«Η αλλαγή αυτή στις ρυθμίσεις υψομέτρου και καθόδου δεν είναι κανονική, αλλά μου είναι αδύνατο να φανταστώ τι είχε στο μυαλό του», λέει ο Αντουάν Αμάλ, στέλεχος του σωματείου χειριστών αεροσκαφών της Γαλλίας, SNPL.

Η ΒΕΑ εξετάζει επίσης εάν οι αυστηροί κανόνες ασφάλειας, που τέθηκαν σε ισχύ μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001, σχετικά με την ανθεκτικότητα των θυρών στα χειριστήρια και το σύστημα κλειδώματός τους, συνέβαλαν στην αδυναμία του πιλότου να διεισδύσει στο κόκπιτ, αφού ο Λούμπιτς τον είχε κλειδώσει έξω.