Τα πλωτά μνημεία του Lujac Desautel

Τα πλωτά μνημεία του Lujac Desautel

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ποιος είναι ο κ. Lujac Desautel, ο οποίος ταράζει τα νερά του σχεδιασμού σούπερ γιοτ στα 23 του χρόνια, προτού καν αποφοιτήσει από τη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Κολεγίου Καλών Τεχνών της Καλιφόρνιας και -κυρίως- χωρίς να έχει δει μέχρι σήμερα κάποιο σχέδιό του να παίρνει «σάρκα και οστά» και να οργώνει τις θάλασσες; Πώς κατάφερε να συνδέσει στο μυαλό του ετερόκλητες πηγές έμπνευσης, όπως τα τουβλάκια Lego, oι ναοί των Mάγια, τα ιαπωνικά ιστιοφόρα του 17ου αιώνα και το εμβληματικό «γυάλινο σπίτι» του Φίλιπ Τζόνσον στο Κονέκτικατ, που αποτελεί μνημείο της αμερικανικής αρχιτεκτονικής κληρονομιάς;

Γιατί ασχολούνται μαζί του διεθνή μέσα ενημέρωσης, από την τεχνολογική «Βίβλο» Wired μέχρι το CNN, από την Telegraph έως το Paris-Match, πέραν της οπτικής τέρψης που προσφέρουν οι δημιουργίες του; Και, κυρίως, τι περισσότερο έχει να κομίσει στη ναυπηγική του μέλλοντος πέρα από εντυπωσιακές ασκήσεις επί χάρτου (και οθόνης υπολογιστή), που αψηφούν τους περιορισμούς και τις συμβάσεις των πλωτών κατασκευών, αλλά δεν πείθουν για τη συμπεριφορά τους σε πραγματικές συνθήκες ανοικτής θαλάσσης;

«Μεγάλωσα στην παραλία Κάνον του Ορεγκον, όπου η ζωή ήταν απλή, η φύση ήταν η παιδική χαρά μου και ο ωκεανός μόνιμη συντροφιά μου». Ετσι συστήνεται ο παιδιόθεν «παρατηρητής της ζωής», που άρχισε να αντιλαμβάνεται την «ψυχή του design» μέσα από τη φύση και τα παιχνίδια κατασκευών. «Στην ηλικία των 7, σ’ ένα τεράστιο τραπέζι που είχε φτιάξει ο θείος μου στο δωμάτιό μου, κατασκεύαζα ολόκληρες πολιτείες με τουβλάκια, με δρόμους, αρχιτεκτονική και πολεοδομία», λέει. «Η ομορφιά των Lego βρίσκεται στις απεριόριστες δημιουργικές δυνατότητες που προσφέρονται με τον ελάχιστο αριθμό τεμαχίων. Πιστεύω ότι είναι ένας από τους πιο “καθαρούς” τρόπους να φτιάξεις ένα σχέδιο που θα μπορεί να εξηγηθεί λογικά, χωρίς να χρειάζεσαι πτυχίο design».

Ο Desautel κατέκτησε διεθνή δημοσιότητα (και μαζί μια υποψηφιότητα στα βραβεία Νέου Σχεδιαστή της Χρονιάς του Boat International) το 2014 με το μηχανοκίνητο γιοτ Glass και, μερικούς μήνες μετά, με το ιστιοφόρο Salt, μήκους 60 και 55 μέτρων αντιστοίχως. Κοινό τους χαρακτηριστικό είναι η απόλυτη διαφάνεια, με τις γυάλινες επιφάνειες να αποτελούν βασικό δομικό στοιχείο και όχι διακοσμητική πολυτέλεια, καθώς και η διαρκής αλληλεπίδραση των επιβατών με το υγρό στοιχείο, μέσα από σκάλες ή εξέδρες που ανεβοκατεβαίνουν στο επίπεδο του νερού. Προτεραιότητα του ευφάνταστου σχεδιαστή δεν είναι η μετακίνηση από λιμάνι σε λιμάνι (ακόμη και το Glass έχει ονομαστική ταχύτητα 13 κόμβων), ενώ και η συμπεριφορά αμφοτέρων των σκαφών σε ταραγμένη θάλασσα είναι ένα μεγάλο ερώτημα (το οποίο αντιμετωπίζεται συχνά με ειρωνικά σχόλια αναγνωστών ιστοσελίδων).

Το όνειρο τον απασχολεί περισσότερο – μαζί και μια «αδυναμία» των συμβατικών σκαφών, που παρατήρησε εργαζόμενος τα καλοκαίρια ως μέλος πληρώματος σε γιοτ στη νότια Γαλλία. «Στεκόμουν στο σαλόνι ή στις καμπίνες και δεν μπορούσα καν να δω το νερό εάν δεν πλησίαζα το παράθυρο δεν ένιωθα να βρίσκομαι στη θάλασσα». Ετσι, σκέφτηκε να δανειστεί στοιχεία της χερσαίας αρχιτεκτονικής, χωρίς όμως τους περιορισμούς του περιβάλλοντος χώρου. Εχτισε το Glass σε τρία παραλληλεπίπεδα, προσφέροντας στους επιβάτες συνολικό ωφέλιμο χώρο 520 τ.μ. και ξεδιπλώνοντας, μέσα από τις ψηφιακές μακέτες, ένα αφήγημα υπερπολυτελούς βίου εν πλω (πολυέλαιοι, πιάνα με ουρά, πισίνες, decks και lounges που παραπέμπουν σε πεντάστερο θέρετρο). Το καλύτερο το άφησε για την πρύμνη: μια εξέδρα που κατεβαίνει μέχρι την επιφάνεια του νερού και μπορεί να λειτουργήσει ως χώρος διασκέδασης, αναψυχής ή αμφιθέατρο. Αντίστοιχη έκπληξη επιφυλάσσει το Salt τόσο στην πλευρά του που «κατεβαίνει» στο νερό, όσο και στην πρύμνη του, που ανοίγει σαν στόμα κήτους, δημιουργώντας μια ξύλινη πλατφόρμα για βουτιές, χαλάρωση και κάθε άλλη χρήση. «Θεωρώ ότι το καλό design προσφέρει μια ομορφιά αυθεντική, που προσκαλεί τους ανθρώπους να βιώσουν τον κόσμο μας με διαφορετικό τρόπο. Ισως με έναν τρόπο που δεν είχαμε ποτέ φανταστεί», λέει ο κ. Desautel, εν αναμονή του κροίσου που θα δεχθεί να επενδύσει εννεαψήφιο ποσό για να μετατρέψει τις σχεδιαστικές του φαντασιώσεις σε αληθινά πλεούμενα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή