Η Air France στο έλεος των πιλότων

Η Air France στο έλεος των πιλότων

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την Τρίτη, 6 Οκτωβρίου, ο γαλλικός αλλά και ο διεθνής Τύπος προκάλεσαν αίσθηση, δημοσιεύοντας πρωτοσέλιδα τη φωτογραφία ενός άνδρα με σκισμένο πουκάμισο και γραβάτα, περιτριγυρισμένου από σωματοφύλακες, ο οποίος έγινε το σύμβολο μιας «αεροπορικής καταστροφής».

Ονομάζεται Ξαβιέ Μπροζετά και είναι ο διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού της Air France. Δέχτηκε επίθεση από μέλη των οργισμένων συνδικάτων της Air France, που διαμαρτύρονταν για την απώλεια 2.900 θέσεων εργασίας που είχε ανακοινώσει η διοίκηση, κατά τη διάρκεια μιας διαδήλωσης στο αεροδρόμιο «Ρουασί Σαρλ ντε Γκωλ». Το πρόβλημα αφορά επισήμως τον μισθό των πιλότων της Air France, τα εισοδήματα των οποίων είναι πολύ υψηλότερα από εκείνα των άλλων Ευρωπαίων πιλότων. Στην πραγματικότητα, οι εισφορές για την κοινωνική τους ασφάλιση είναι πολύ υψηλές, αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, κοστίζουν πολύ ακριβά στη γαλλική εταιρεία.

O Μισέλ Σαπέν, υπουργός Οικονομικών, θεωρεί ότι «πρόκειται για μια μικρή κατηγορία υπαλλήλων, η οποία θέτει σε κίνδυνο την εταιρεία και βλάπτει την παραγωγικότητα, με αποτέλεσμα η Air France να πρέπει να καταργήσει αερογραμμές, προορισμούς, θέσεις εργασίας». Είναι σαφές ότι το γαλλικό κράτος, ως μέτοχος μειοψηφίας με ποσοστό 17% επί της εταιρείας, χάνει την υπομονή του. Σε μια εποχή που η εναέρια κυκλοφορία αυξάνεται παγκοσμίως, προς όφελος των εταιρειών χαμηλού κόστους, οι πιλότοι της Air France δεν θέλουν να προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση πραγμάτων. Ως αποτέλεσμα, η Air France υιοθετεί μια λογική εσωστρέφειας που ο Μισέλ Σαπέν αποκαλεί «συντεχνιακή». Ο πρωθυπουργός, Μανουέλ Βαλς, δεν δίστασε να τους αποκαλέσει «αλήτες».

Πώς φτάσαμε ωστόσο έως εδώ; Το 2004, η γαλλική εταιρεία εξαγόρασε την αντίστοιχη ολλανδική KLM και έγινε παγκόσμια ηγέτις στις αερομεταφορές. Αλλά αντί να διαφοροποιηθεί, απέναντι στον χαμηλού κόστους ανταγωνισμό και στις αναδυόμενες εταιρείες του Κόλπου, η Air France επαναπαύθηκε στις δάφνες της. Τέσσερα χρόνια αργότερα, όταν οι μετρητές ήταν στο κόκκινο, η διοίκηση αποφάσισε να καταργήσει 3.000 θέσεις, χωρίς απολύσεις, με «πάγωμα» των προσλήψεων. Στη συνέχεια ακολούθησαν τα σχέδια αναδιάρθρωσης. Ολο το προσωπικό της εταιρείας έπαιξε το παιχνίδι και αποδέχθηκε τις μεταρρυθμίσεις, εκτός από τους πιλότους που μπλόκαραν για δύο εβδομάδες, τον Σεπτέμβριο του 2014, την εναέρια κυκλοφορία, σε ένδειξη διαμαρτυρίας κατά της δημιουργίας της Transavia Europe (χαμηλού κόστους θυγατρική της Air France). Η πρωτοφανής αυτή απεργία κόστισε δισ. ευρώ, αλλά δεν ετίθετο θέμα υποχώρησης για τους πιλότους. Σήμερα, οι πιλότοι δεν θέλουν να υποχωρήσουν, αλλά η Air France, όπως πολλές αεροπορικές εταιρείες σαν τη Sabena, τη Swissair και την TWA, θα οδηγηθεί σε εξαφάνιση. Για πρώτη φορά γίνεται λόγος για αναγκαστικές απολύσεις, όσον αφορά στον σχεδιασμό που θα επιβληθεί από τη διοίκηση.

Ποιος φταίει; Ολοι, αλλά μάλλον περισσότερο οι γαλλικές κυβερνήσεις, και οι δεξιές και οι αριστερές, οι οποίες δεν έπαυσαν να «αγοράζουν» την κοινωνική ειρήνη, υποκύπτοντας στις ιδιοτροπίες του καθενός. Ισως φταίει και η διοίκηση, που ενίσχυε την υπακοή στην κυβερνητική πολιτική και παρείχε προνόμια σε ένα προσωπικό που μπορεί να ήθελε να τα απολαμβάνει στο έπακρο.

Σήμερα η Air France έχει προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να καταδικάσει εκείνους που προκαλούν τις ταραχές, αλλά περισσότερο από την ίδια την εταιρεία, είναι η εικόνα της Γαλλίας που επηρεάζεται άμεσα. Οι σχολιαστές εκφράζουν τη λύπη τους, κάνοντας λόγο για εξτρεμιστές της Air France, που μπορούν να σκοτώσουν την εταιρεία, ή αποκαλώντας αυτό το επεισόδιο «αδικαιολόγητο». Στη συνέχεια, ακολουθεί ο θυμός.

Αυτό επιφέρει, αναμφίβολα, πλήγμα στον κοινωνικό διάλογο, αλλά πάνω από όλα αποτελεί παράδειγμα κακής πολιτικής διαχείρισης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή