Με φύλλο συκής τα «κουνελάκια»

Με φύλλο συκής τα «κουνελάκια»

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πριν από μερικές εβδομάδες, ο Κόρι Τζόουνς, διευθυντής του περιοδικού Playboy, συναντήθηκε με τον ιδρυτή του, τον Χιου Χέφνερ, και του πρότεινε κάτι ανήκουστο: τη διακοπή της δημοσίευσης γυμνών φωτογραφιών. Υπό τους πίνακες του Πικάσο, ο 89χρονος Χέφνερ, το μεγάλο αφεντικό του περιοδικού, συμφώνησε. Το Playboy, βέβαια, θα εξακολουθήσει να έχει φωτογραφίες γυναικών σε προκλητικές στάσεις, αλλά θα φέρουν, τουλάχιστον, φύλλο συκής.

Τα στελέχη του περιοδικού δεν κρύβουν ότι το Playboy ξεπεράστηκε από τις εξελίξεις που το ίδιο πυροδότησε. «Η μάχη νικήθηκε», εξηγεί ο Σκοτ Φλάντερς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Σήμερα βρισκόμαστε μόλις ένα κλικ από οποιαδήποτε σεξουαλική πράξη θα μπορούσαμε να φανταστούμε και είναι δωρεάν.

Στην πραγματικότητα το γυμνό έχει ξεπεραστεί». Για μια γενιά Αμερικανών, η ανάγνωση του περιοδικού αποτέλεσε μια τελετουργία, μια παράνομη απόλαυση, συνήθως υπό το φως ενός φακού. Σήμερα κάθε έφηβος διαθέτει «έξυπνο» κινητό που συνδέεται με το Διαδίκτυο. Ετσι τα πορνογραφικά περιοδικά, ακόμα και τα ιστορικά όπως το Playboy, απώλεσαν τη δυνατότητα να σοκάρουν, την εμπορική τους αξία και την πολιτισμική τους σημασία.

Eνδεικτικά, η κυκλοφορία του Playboy έπεσε από τα 5,6 εκατομμύρια αντίτυπα το 1975 στις 800 χιλιάδες, ενώ πολλά από τα περιοδικά που ακολούθησαν το παράδειγμά του απλά εξαφανίστηκαν και όσα παλεύουν για να επιβιώσουν, πωλούνται σε εξειδικευμένα καταστήματα. Το Penthouse, ο μέγας ανταγωνιστής του Playboy, απάντησε στην πρόκληση γενόμενο ακόμα πιο προκλητικό χωρίς αυτό να αποδώσει.

Εξίσου απέτυχαν και οι προηγούμενες προσπάθειες να δώσουν νέα πνοή στο περιοδικό. Είναι, άλλωστε, βέβαιο ότι αυτοί που το κατηγορούν ότι εκμεταλλεύεται τις γυναίκες, δεν πρόκειται να αλλάξουν γνώμη βλέποντάς τες με φύλλα συκής. Παρ’ όλα αυτά το λογότυπο του περιοδικού είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα στον κόσμο, μαζί με αυτά της Apple και της Nike.

Είναι δύσκολο να υπολογιστεί σήμερα η επιρροή που είχε το περιοδικό κατά τις ημέρες της δόξας του. Δικαστής είχε κρίνει πως η μη ύπαρξη έκδοσης μπράιγ του περιοδικού (για τυφλούς) παραβίαζε τα δικαιώματα ελευθερίας της έκφρασης αυτών των ανθρώπων. Κατά καιρούς έχει δημοσιεύσει κομμάτια της Μάργκαρετ Ατγουντ και του Χαρούκι Μουρακάμι, έχουν δώσει συνέντευξη ο Μάλκολμ Χ, ο Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και ο Τζίμι Κάρτερ, ενώ έχουν ποζάρει, στο απόγειο της δόξας τους, η Μαντόνα, η Σάρον Στόουν και η Ναόμι Κάμπελ. Ακόμη και αυτοί που το απεχθάνονταν το παρακολουθούσαν.

Οταν ο Χέφνερ δημιούργησε το περιοδικό, το 1953 με πρώτο εξώφυλλο τη Μέριλιν Μονρόε, το έκανε για να ευχαριστήσει τον εαυτό του. «Αν είσαι άνδρας ηλικίας από 18 μέχρι 80, το Playboy φτιάχτηκε για σένα», έγραφε στο πρώτο σημείωμα του εκδότη

Ο τελευταίος επανασχεδιασμός του, 62 χρόνια από τη γέννησή του, έχει περισσότερη επαφή με την πραγματικότητα. Το περιοδικό διαθέτει ύλη που μπορεί να αναρτηθεί άφοβα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τον περυσινό Αύγουστο τα γυμνά «εγκατέλειψαν» τη διαδικτυακή του έκδοση. Ως αποτέλεσμα η μέση ηλικία των αναγνωστών έπεσε από τα 47 στα 30 και οι επισκέψεις στην ιστοσελίδα εκτινάχθηκαν από τέσσερα εκατομμύρια (μεμονωμένους χρήστες) τον μήνα σε 16.

Τώρα το περιοδικό θα υιοθετήσει ένα πιο σύγχρονο και καθαρό ύφος. Φυσικά θα εξακολουθήσει να υπάρχει το «κουνελάκι» του μηνός (Playmate), αλλά οι φωτογραφίες θα είναι «κατάλληλες για ανηλίκους» και λιγότερο ρετουσαρισμένες, ενώ θα εξακολουθήσει η παράδοση της ερευνητικής δημοσιογραφίας, των αποκαλυπτικών συνεντεύξεων και της λογοτεχνίας. Ηδη, όλες οι αλλαγές δοκιμάζονται σε ομάδες αναγνωστών, ενώ στο στόχαστρο βρίσκεται η κατηγορία από τα 18 μέχρι τα τριάντα και κάτι, που είναι η αγαπημένη των διαφημιστών.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα η εταιρεία παράγει το μεγαλύτερο μέρος των κερδών της πουλώντας τον τίτλο και το λογότυπό της σε ολόκληρο τον κόσμο (40% αυτής της επιχειρηματικής δραστηριότητας αφορά την Κίνα) σε λευκά είδη, αρώματα, ρούχα, ποτά, κοσμήματα και πολλά άλλα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή