ΚΟΣΜΟΣ

1,2 εκατ. θάνατοι στην άσφαλτο παγκοσμίως κάθε χρόνο

crash1

Ενας ακήρυχτος πόλεμος διεξάγεται κάθε χρόνο στους μικρούς και μεγάλους δρόμους της υφηλίου. Κάθε χρόνο τα θύματα αυτού του πολέμου ανέρχονται σε 1,25 εκατ. άτομα, ενώ τα θλιβερά πρωτεία κρατά η Αφρική που διαθέτει το πιο επικίνδυνο οδικό δίκτυο παγκοσμίως. Αυτά τα εφιαλτικά στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας μέσα από τις σελίδες της σχετικής έκθεσης που εκπονήθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. «Ο απολογισμός των τροχαίων δυστυχημάτων σε ανθρώπινες ζωές είναι εντελώς απαράδεκτος, ιδιαίτερα μεταξύ των φτωχών ανθρώπων στα φτωχά κράτη», επισήμανε η επικεφαλής του ΠΟΥ, Μάργκαρετ Τσαν, σε ανακοίνωσή της.

Η μελέτη, η οποία τιτλοφορείται «Εκθεση της Παγκόσμιας Κατάστασης για την Οδική Ασφάλεια», περιέχει και κάποια ενθαρρυντικά στοιχεία, καθώς δείχνει ότι η κατάσταση βελτιώνεται, με τον αριθμό των νεκρών να παραμένει σταθερός παρότι ο αριθμός των αυτοκινήτων και των λοιπών οχημάτων αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς.

Ωστόσο τα τροχαία παραμένουν το βασικό αίτιο θανάτου για την ηλικιακή ομάδα από 15 μέχρι 29 ετών παγκοσμίως, ενώ το κόστος αυτού του πολέμου αγγίζει κατά μέσο όρο το 3% του ΑΕΠ κάθε χώρας. Ομολογουμένως πολλά κράτη καταβάλλουν σημαντικές προσπάθειες, προκειμένου να βελτιώσουν την κατάσταση, όπως είναι η τροποποίηση του νομικού πλαισίου και η βελτίωση αυτοκινήτων και οδικών δικτύων. Στα φτωχά κράτη, όμως, η κατάσταση παραμένει δραματική. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην έκθεση, το 90% των θανάτων από τροχαία παγκοσμίως καταγράφονται σε κράτη με χαμηλό ή μέσο εισόδημα, παρότι εκεί κινείται μόνο το 54% των παγκόσμιων οχημάτων. Ιδιαίτερα υψηλό είναι το ποσοστό των θανάτων στην Αφρική, με 26,6 θανάτους ετησίως ανά 100 χιλιάδες πολίτες, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη, όπου καταγράφονται οι λιγότεροι θάνατοι, είναι 9,3.

Περίπου το 50% των θανάτων αφορούν πεζούς (22%), μοτοσικλετιστές (23%) ή ποδηλάτες (4%). Οπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία, η Αφρική δεν είναι καλός τόπος ούτε για τους πεζούς ούτε για τους μοτοσικλετιστές (43% του συνόλου των θανάτων από τροχαία).

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι για να είναι καλύτερο το αύριο πρέπει να αναθεωρηθούν οι πολιτικές που διέπουν τον κόσμο των μεταφορών.

Επίσης η έκθεση διαπιστώνει ότι η οδική ασφάλεια βελτιώθηκε σε κράτη που κατάφεραν να ελέγξουν πέντε πολύ σημαντικούς παράγοντες κινδύνου: την ταχύτητα, την οδήγηση υπό την  επήρεια οινοπνεύματος, τη χρήση κράνους από τους δικυκλιστές και ζώνης ασφαλείας από  τους  επιβάτες  και  οδηγούς αυτοκινήτων  αλλά  και  την  τοποθέτηση και χρήση ειδικών παιδικών καθισμάτων.

Μέσα στην τελευταία τριετία, 17 χώρες με συνολικά 409 εκατ. κατοίκους, υιοθέτησαν νόμους με τους οποίους ευθυγραμμίζονται με τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές, αναφέρει η έκθεση. Είναι, όμως, ενδεικτικό ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτείνει ως μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στα αστικά κέντρα τα 50 χιλιόμετρα ανά ώρα, σύσταση με την οποία συμμορφώνονται μόνο 47 κράτη, στα οποία ζουν 950 εκατ. κάτοικοι.

Επίσης στην έκθεση επισημαίνεται η απόλυτη ανάγκη απαγόρευσης της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος και παρατηρεί ότι μόνο 34 κράτη, εκ των οποίων τα 21 στην Ευρώπη, με συνολικό πληθυσμό που φτάνει τα 2,1 δισ. άτομα, ακολουθούν τις συστάσεις του ΠΟΥ για περιορισμό του ορίου επιτρεπόμενου αλκοόλ στο αίμα σε επίπεδα κάτω των 0,05 γραμμαρίων και 0,02 γραμμαρίων για τους νεότερους οδηγούς.

Επίσης, ο ΠΟΥ προτείνει να γίνει υποχρεωτική η χρήση κράνους από τους δικυκλιστές, ακόμα και από τα παιδιά, αλλά μόνο 44 κράτη με 1,2 δισ. κατοίκους έχουν θεσπίσει τη σχετική νομοθεσία. Αντιθέτως σε 161 χώρες ισχύουν νόμοι για τις ζώνες ασφαλείας.