Αντικαθίσταται το «Air Force One»

Αντικαθίσταται το «Air Force One»

2' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Μπαράκ Ομπάμα παραδέχθηκε ότι θα επιθυμήσει πιο πολύ το προεδρικό αεροσκάφος «Air Force One», όταν εγκαταλείψει την προεδρία σε 15 μήνες.

«Κάποιοι με ρωτούν ποιο ήταν το μεγαλύτερο προνόμιο της προεδρίας. Το πρώτο και σημαντικότερο ήταν το αεροπλάνο», είπε ο πρόεδρος Ομπάμα, απευθυνόμενος σε επισκέπτες του Λευκού Οίκου την προηγούμενη εβδομάδα.

Τον Σεπτέμβριο, ο Αμερικανός πρόεδρος είχε πει, μιλώντας σε άλλο κοινό, ότι το «αεροπλάνο είναι ευχάριστο» και ότι δυστυχώς για τον ίδιο «το ενοίκιό μου λήγει σύντομα», προσθέτοντας: «Θα πρέπει πάλι να βγάζω τα παπούτσια μου για τον έλεγχο ασφαλείας». Τον Ιούλιο στην Κένυα, ο πρόεδρος αποκάλυψε ότι κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στη χώρα ως φοιτητής, είχαν χαθεί οι αποσκευές του. «Αυτό δεν γίνεται στο προεδρικό αεροσκάφος», προσέθεσε. Ο πρόεδρος έχει απόλυτο δίκιο: το αεροπλάνο είναι πράγματι ευχάριστο, ενώ οι αποσκευές των επιβαινόντων ουδέποτε χάνονται. Το «Air Force One», όμως, γερνάει. Ο πρόεδρος Ομπάμα αποφάσισε έτσι να παραγγείλει τον ριζικό του εκσυγχρονισμό.

Το Πεντάγωνο σχεδιάζει, έτσι, να υπογράψει εντός των ερχόμενων εβδομάδων συμβόλαιο με την εταιρεία Boeing για την κατασκευή νέου προεδρικού αεροσκάφους, ικανού να μεταφέρει τον πρόεδρο, προσφέροντάς του τη δυνατότητα να διοικήσει πόλεμο από αέρος, αν αυτό καταστεί αναγκαίο.

Αξιοποιώντας τον σκελετό του Boeing 747-8 το νέο προεδρικό αεροσκάφος θα είναι μεγαλύτερο, ισχυρότερο, ικανό να πετάει πιο μακριά, και τεχνολογικά πιο προηγμένο από το σημερινό 747-200Β του Μπαράκ Ομπάμα.

Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, το νέο προεδρικό αεροσκάφος δεν θα είναι έτοιμο πριν από το 2023, ενώ το κόστος του θα είναι ανάλογο των προσδοκιών. Η πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ έχει ήδη ζητήσει 102 εκατ. δολάρια για τον σχεδιασμό του αεροσκάφους, καθώς και 3 δισ. δολάρια τον χρόνο, για τα επόμενα πέντε χρόνια, χωρίς να έχει υπολογίσει ενδεχόμενες υπερβάσεις του αρχικού προϋπολογισμού.

Ο κωδικός «Air Force One» δεν αφορά ένα μόνο αεροσκάφος, καθώς η πολεμική αεροπορία διαθέτει δύο Boeing Jumbo για τις μετακινήσεις του προέδρου. Τα αεροσκάφη αυτά κατασκευάσθηκαν επί προεδρία Ρόναλντ Ρέιγκαν και παραδόθηκαν το 1990, επί προεδρίας Τζορτζ Μπους του πρεσβύτερου. Η εταιρεία, όμως, έχει προ πολλού διακόψει την κατασκευή του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους. Μόλις 20 τέτοια 747-200 συνεχίζουν να πετούν, μεταφέροντας κυρίως εμπορεύματα σε αναπτυσσόμενες χώρες. Η διακοπή της κατασκευής ανταλλακτικών γι’ αυτό, σημαίνει ότι η πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ υποχρεώνεται να τα κατασκευάζει κατά παραγγελία, αυξάνοντας κατακόρυφα το ήδη υψηλό κόστος συντήρησης.

Ο πρόεδρος Ρούζβελτ υπήρξε ο πρώτος που πέταξε με αεροσκάφος ειδικά διαμορφωμένο για τη δική του χρήση, με κωδικό «ιερή αγελάδα», το 1945. Ο κωδικός «Air Force One» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά επί προεδρίας Ντουάιτ Αϊζενχάουερ.

Στο μουσείο πολεμικής αεροπορίας του Ντέιτον στο Οχάιο εκτίθενται εννέα προηγούμενα προεδρικά αεροσκάφη.

Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει το Boeing 707 που μετέφερε τον Τζον Κένεντι στο Ντάλας τον Νοέμβριο του 1963 και επέστρεψε με τη σορό του στην Ουάσιγκτον, την ώρα που ο αντιπρόεδρος Λίντον Τζόνσον έδινε τον προεδρικό όρκο εν πτήσει.

Το σημερινό προεδρικό αεροσκάφος είναι ένα ιπτάμενο γραφείο, εμβαδού 1.300 τετραγωνικών μέτρων, που διαθέτει ακόμη και λειτουργική χειρουργική αίθουσα. Την 11η Σεπτεμβρίου 2001, ο τότε πρόεδρος Μπους παρέμεινε στον αέρα για περισσότερα από δύο 24ωρα, καθώς οι μυστικές υπηρεσίες είχαν εκφράσει τον φόβο ότι ίσως γίνει στόχος τρομοκρατικής επίθεσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή