Η διπλή ζωή του Ρ. Χόλμπρουκ

Η διπλή ζωή του Ρ. Χόλμπρουκ

3' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Ντέιβιντ Χόλμπρουκ θυμάται τον πάτερα του, τον φημισμένο διπλωμάτη Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, ως «θεό του χάους» και αναγνωρίζει ότι είναι χαρακτηριστικό που έχει εν μέρει κληρονομήσει. Σήμερα, όμως, προσπαθεί, πάνω απ’ όλα, να αποκρυπτογραφήσει αυτή την προσωπικότητα που οι πάντες ισχυρίζονται ότι καταλάβαιναν τόσο καλά. Οι πάντες, εκτός από τον ίδιο.

Ο Ντέιβιντ Χόλμπρουκ αναζήτησε τον πατέρα του ελπίζοντας ότι θα τον καταλάβαινε μετά τον θάνατό του καλύτερα από ό,τι όταν βρισκόταν εν ζωή. Αναζήτησε τον άνθρωπο, αλλά και το δημόσιο πρόσωπο, ο αιφνίδιος θάνατος του οποίου, σε ηλικία 69 ετών το 2010, προκάλεσε ρίγη συγκίνησης στην Ουάσιγκτον. Αποτέλεσμα της αναζήτησης, το ντοκιμαντέρ «Ο διπλωμάτης», που θα προβληθεί στις 2 Νοεμβρίου στο τηλεοπτικό δίκτυο HBO. Η ταινία δεν προσπαθεί να αναλύσει όλες τις πτυχές του Χόλμπρουκ αλλά διασχίζει τις γραμμές ανάμεσα στο επαγγελματικό και το προσωπικό με έναν τρόπο που ταιριάζει μόνο σε έναν γιο για τον πατέρα του.

Στη Νέα Υόρκη, ο Ντέιβιντ περικυκλώνεται από τις μνήμες του πατέρα του, μνήμες που δεν είναι πάντα ευτυχισμένες. Η σχέση τους ήταν εξαιρετικά πολύπλοκη, όπως ακριβώς και η προσωπικότητα του πατέρα του.

Ο Ντέιβιντ με ευχέρεια μιλάει για τα τραύματα που είναι προφανώς κοινά σε πολλούς γιους, τα γενέθλια που ξεχάστηκαν, αλλά και τις χαμένες επισκέψεις με τα εγγόνια. Μόνο που σε αυτή την περίπτωση της κατακερματισμένης αμερικανικής οικογένειας, ο πατέρας έλειπε στη δουλειά αποτρέποντας γενοκτονίες ή κουτσοπίνοντας με τους τηλεοπτικούς αστέρες.

Το κίνητρο

«Στην πραγματικότητα η ταινία μού επέτρεψε να συμβιβαστώ μαζί του», εξηγεί ο Ντέιβιντ ο οποίος έχει και άλλες ταινίες στο ενεργητικό του, ενώ διευθύνει το κινηματογραφικό φεστιβάλ του Τέλουραϊντ Μάουντεν. Κίνητρο για την παραγωγή της, παραδέχεται ο δημιουργός, ήταν οι συζητήσεις του με άτομα που είχαν εργαστεί με τον πατέρα του, συζητήσεις που έγιναν κυρίως περί την εποχή που κηδεύτηκε το 2010, μια τελετή στην οποία παρέστησαν δύο πρόεδροι, ο Μπιλ Κλίντον και ο Μπαράκ Ομπάμα. Παλαιοί συνεργάτες και γνωστοί ξεδίπλωσαν τις δικές τους μνήμες αποκαλύπτοντας μικρές ιστορίες που ο Ντέιβιντ αγνοούσε, γεμίζοντάς τον ταυτόχρονα με περιέργεια για τον πατέρα του, τον μεγάλο απόντα όσο ο Ντέιβιντ μεγάλωνε, τον άνθρωπο που ερχόταν σπίτι και έπαιζε με τον γιο του πινγκ πονγκ ή παρακολουθούσε μαζί του παιχνίδια αμερικανικού ποδοσφαίρου προτού εξαφανιστεί και πάλι.

Για να ανακαλύψει εκ νέου τον πατέρα του ο Ντέιβιντ ταξίδεψε μέχρι το Βιετνάμ, όπου ο Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ τοποθετήθηκε ως νεαρός υπάλληλος του υπουργείου Εξωτερικών, στις αρχές του 1960.

Στην ταινία ο Ντέιβιντ ρωτάει τη μητέρα του τι είδους σύζυγος ήταν ο πατέρας του και αυτή του απαντά «ήταν απών».

Πράγματι, τα μέλη της οικογένειας που συμμετέχουν στην ταινία σκιαγραφούν το πορτρέτο ενός άνδρα που είχε δύο εμμονές: τη σταδιοδρομία του και τον εαυτό του. Μάλιστα ο αδελφός του, Αντριου, θυμάται ότι ο Ρίτσαρντ άρχισε να γράφει την αυτοβιογραφία του προτού κλείσει τα δεκατέσσερα χρόνια του.

Ταλέντα και ρόλοι

Μέσα από την ταινία διακρίνονται τα πολλά ταλέντα και οι ρόλοι που έπαιξε στη ζωή του ο διάσημος διπλωμάτης: συντονιστής των Ρeace Corps στο Μαρόκο, εκτελεστικός διευθυντής του περιοδικού Foreign Policy και νεότατος αναπληρωτής υπουργός αρμόδιος για θέματα Ανατολικής Ασίας και Ειρηνικού επί προεδρίας Τζίμι Κάρτερ, αλλά και στενός φίλος και συνεργάτης του Μπιλ Κλίντον, που τον χρησιμοποίησε για την επίλυση των κρίσεων σε Βοσνία και Κόσοβο.

Στο ντοκιμαντέρ εμφανίζεται και η σύζυγός του Μάρτον, η οποία ήταν παντρεμένη με τον Ρίτσαρντ επί 17 χρόνια, μέχρι την ημέρα που πέθανε. Η Μάρτον επισημαίνει σε συνέντευξή της ότι ήλπιζε πως η ταινία θα έδινε περισσότερο βάρος στο είδος διπλωματίας που πρέσβευε ο Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, την τεχνική να προσεγγίζει τα προβλήματα από όλες τις πλευρές και στο ότι πάντα βρισκόταν κοντά σε ανθρώπους που συνήθως δεν συναναστρέφονται οι διπλωμάτες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή