ΚΟΣΜΟΣ

Αίγυπτος: Δεν υπάρχουν ενδείξεις τρομοκρατίας

aigyptos-den-yparchoyn-endeixeis-tromokratias-2114562

Δεν βρεθήκαν από τους Αιγύπτιους εμπειρογνώμονες στοιχεία που να υποδεικνύουν ότι η συντριβή του ρωσικού επιβατικού αεροσκάφους στη Χερσόνησο του Σινά οφειλόταν σε τρομοκρατική ενέργεια ή δολιοφθορά.

Το αιγυπτιακό υπουργείο Πολιτικής Αεροπορίας αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι ολοκληρώθηκε το προκαταρκτικό πόρισμα για τα αίτια της συντριβής του Airbus της Metrojet, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο των 224 επιβαινόντων, στις 31 Οκτωβρίου. «Η ομάδα των τεχνικών εμπειρογνωμόνων δεν κατάφερε να εντοπίσει οτιδήποτε που να υποδεικνύει δολιοφθορά ή τρομοκρατική ενέργεια», αναφέρει η ανακοίνωση. Ρωσικές και δυτικές υπηρεσίες πληροφοριών, αντιθέτως, πιστεύουν ότι με κάποιον τρόπο είχε τοποθετηθεί εκρηκτικός μηχανισμός στο αεροσκάφος ενώ στάθμευε στο αεροδρόμιο του Σαρμ Ελ Σέιχ. Πολλά κράτη, μεταξύ των οποίων και η Μ. Βρετανία, ανέστειλαν μέχρι νεωτέρας τις πτήσεις προς το αιγυπτιακό θέρετρο. Την ευθύνη για την τοποθέτηση του εκρηκτικού μηχανισμού είχε αναλάβει ομάδα που συνδέεται με το «Ισλαμικό Κράτος», αλλά δραστηριοποιείται στην περιοχή του Σινά, ενώ στο περιοδικό του ISIS δημοσιεύονται και φωτογραφίες του υποτιθέμενου εκρηκτικού μηχανισμού. Ο βασικός συντονιστής της αιγυπτιακής ομάδας εμπειρογνωμόνων, Αϊμάν αλ Μουκαντάμ, τόνισε ότι η έρευνα για τα συντρίμμια του αεροσκάφους επεκτάθηκε σε ακτίνα 16 χιλιομέτρων από το κεντρικό σημείο της συντριβής. Οι εμπειρογνώμονες ανέλυσαν τα στοιχεία που διέθεταν από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές του αεροπλάνου και τώρα ελέγχουν τα τεχνικά στοιχεία, αλλά και τις πρόσφατες επισκευές στις οποίες είχε υποβληθεί το Airbus A321, που είχε κατασκευαστεί το 1997. Η αιγυπτιακή αεροπορία έχει επιφορτιστεί με τη μεταφορά των συντριμμιών στο Κάιρο, όπου πρόκειται να εξεταστούν και πάλι από τους εμπειρογνώμονες.

Σύμφωνα με το ρωσικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Interfax, η ρωσική κυβέρνηση δεν έχει παραλάβει ακόμα το αιγυπτιακό πόρισμα. Κυβερνητικές πηγές, πάντως, επέμεναν ότι η συντριβή του αεροσκάφους οφείλεται σε τρομοκρατική ενέργεια.

Πριν περίπου έναν μήνα, ο επικεφαλής των ομοσπονδιακών υπηρεσιών ασφάλειας, Αλεξάντερ Μπορτνίκοφ, δήλωσε ότι εκρηκτικός μηχανισμός, η ισχύς του οποίου ισοδυναμούσε με ένα κιλό ΤΝΤ, εξερράγη στο αεροπλάνο προκαλώντας τη συντριβή του. Μάλιστα, είχε υπογραμμίσει ότι είχαν βρεθεί ίχνη των εκρηκτικών στα συντρίμμια του αεροσκάφους.

Παρότι οι αιγυπτιακές αρχές αμέσως ξεκίνησαν ειδική έρευνα για τη διερεύνηση των αιτίων της συντριβής του αεροσκάφους επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον στα πιθανά κενά ασφάλειας στο αεροδρόμιο του Σαρμ Ελ Σέιχ, όπως θα μπορούσε να είναι η διείσδυση τρομοκρατών στα συστήματα φόρτωσης αποσκευών ή τροφοδοσίας των αεροσκαφών, η Αίγυπτος εμφανίζεται εξαιρετικά διστακτική να παραδεχθεί ότι το αεροπλάνο έπεσε λόγω τρομοκρατικής ενέργειας.

Η τουριστική βιομηχανία της Αιγύπτου έχει δεχθεί σοβαρότατο πλήγμα μετά τη συντριβή του ρωσικού αεροσκάφους. Οι πτήσεις από Βρετανία και Ρωσία δεν πρόκειται να επαναληφθούν πριν από το 2016, ενώ το συνολικό εισόδημα από την τουριστική βιομηχανία αναμένεται να πέσει κατά τουλάχιστον 10%.

Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που οι εμπειρογνώμονες πτητικής ασφάλειας βγάζουν συμπεράσματα διαφορετικά από κάθε άλλον φορέα. Η συντριβή της πτήσης 900 της EgyptAir στις 31 Οκτωβρίου του 1990 αποδόθηκε από τους Αμερικανούς εμπειρογνώμονες σε αυτοκτονία του πιλότου. Αντιθέτως, οι Αιγύπτιοι εμπειρογνώμονες την απέδωσαν σε μηχανικό πρόβλημα του Boeing 767.

Τέλος, η Αίγυπτος ανακοίνωσε χθες ότι πρόκειται να δώσει σε ξένη εταιρεία το έργο βελτίωσης και ενίσχυσης της ασφάλειας των αεροδρομίων της χώρας, που θεωρείται και ο πιο αδύναμος κρίκος για την ασφάλεια των πτήσεων.