Επτά λόγοι για να παραμείνει ένα κράτος στην Ε.Ε.

Επτά λόγοι για να παραμείνει ένα κράτος στην Ε.Ε.

3' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην κυριακάτικη έκδοση, η γερμανική εφημερίδα Die Welt αναλύει επτά λόγους κατά της αποχώρησης ενός κράτους-μέλους από την Ε.Ε., μεταφέροντας έτσι το δικό της μήνυμα στη Βρετανία εν όψει του δημοψηφίσματος για το Brexit. Ξεκινά από τον κίνδυνο του εθνικισμού, για να καταλήξει στο περιορισμένο φάσμα επιλογών και κινήσεων που θα έχουν οι πολίτες μιας χώρας εκτός Ε.Ε., αλλά και της έλλειψης των οικονομικών πλεονεκτημάτων από την ενιαία αγορά. Μια τέτοια ανάλυση δεν θα μπορούσε να μη συσχετιστεί με το επικείμενο δημοψήφισμα στη Βρετανία, όπου οι πολίτες της χώρας θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θα παραμείνουν στην Ε.Ε ή όχι.

O εθνικισμός θεωρείται από την Die Welt ο υπ’ αριθμόν 1 κίνδυνος εξαιτίας της απόφασης μιας χώρας να τεθεί εκτός Ε.Ε. Στο παρελθόν, ο πόλεμος ήταν η «φυσική κατάληξη» της πολιτικής όταν είχαν εξαντληθεί όλα τα μέσα της διπλωματίας, όπως είχε διατυπωθεί και διά στόματος του Πρώσου στρατάρχη, Καρλ Φίλιπ Γκότλιμπ φον Κλαούζεβιτς. Σήμερα, όμως, οι διαφορές μεταξύ κρατών-μελών μπορούν να διευθετηθούν στις Βρυξέλλες.

Οι οικονομικές απώλειες από την ενιαία αγορά είναι ο δεύτερος λόγος για να μην εγκαταλείψει μια χώρα τις Βρυξέλλες. Εκτιμάται, μάλιστα, πως η Γερμανία επωφελείται από την ενιαία αγορά της Ε.Ε όσο κανένα άλλο κράτος-μέλος των «28». Εάν έπαυε το ελεύθερο εμπόριο σε υπηρεσίες και προϊόντα, οι απώλειες για την ισχυρότερη οικονομία της Ευρωζώνης, δηλαδή τη γερμανική, υπολογίζονται από την Die Welt στα 77 με 235 δισ. ευρώ μέχρι το 2025. Η ενιαία αγορά της Ε.Ε, η μεγαλύτερη σε όλον τον κόσμο, απαρτίζεται από 510 εκατ. άτομα.

Tρίτος λόγος είναι ότι μια χώρα μπορεί να μετατραπεί σε πολιτικό «νάνο» μεταξύ γιγάντων εάν αποφασίσει να εγκαταλείψει την Ε.Ε. Ακόμη και για τη Γερμανία, τονίζει η Die Welt, περιορίζεται δραματικά η σφαίρα επιρροής της στη διεθνή πολιτική σκηνή. Με τα σημερινά δεδομένα των 28 κρατών-μελών, ο συνολικός αριθμός των πολιτών εκτιμάται πως θα αντιπροσωπεύει μόνον το 7% του παγκόσμιου πληθυσμού μέχρι το 2050 και η συμμετοχή τους στο διεθνές εμπόριο θα έχει περιοριστεί στο 10% αντί του 30% που ίσχυε το 1950. Σήμερα, αναφέρει η Die Welt, η Γερμανία είναι η τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο αλλά μπορεί να την ξεπεράσουν οι Φιλιππίνες και η Ινδονησία μέχρι τότε.

Μεταρρυθμίσεις

Τέταρτος αλλά εξίσου σημαντικός λόγος για να ταχθεί ένας πολίτης της Ε.Ε υπέρ των Βρυξελλών είναι η πίεση για μεταρρυθμίσεις που ασκείται από τις Βρυξέλλες και το ενιαίο νόμισμα που μοιράζονται τα κράτη-μέλη. Μπορεί να έχει ασκηθεί αυστηρή κριτική για το «σκληρό» ευρώ και των εμποδίων που έθετε στην εσωτερική υποτίμηση των κρατών-μελών του ευρωπαϊκού Νότου, αλλά παραβλέπεται η μείωση του κόστους των συναλλαγών και η έλλειψη επιζήμιων διακυμάνσεων στις αγορές ισοτιμιών.

Δεν θα πρέπει να παραβλέπεται, επίσης, το πέμπτο πλεονέκτημα της ένταξης μιας χώρας στην Ε.Ε: η ελευθερία μετακινήσεων και επιλογών. Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus, περίπου, 3,4 εκατ. φοιτητές σπούδασαν για ένα διάστημα σε διαφορετική χώρα-μέλος της Ε.Ε, ενώ το 85% του τουρισμού στα 28 κράτη-μέλη είναι «ενδοκοινοτικός».

Εκτος λόγος υπέρ της παραμονής μιας χώρας στο κλαμπ των Βρυξελλών είναι ότι μπορεί να υπερασπιστεί αποτελεσματικότερα τα συμφέροντά της εντός Ε.Ε, ιδιαίτερα στο μέτωπο των κυρώσεων. Οπως επισημαίνει η Die Welt, η ισχύς της Γερμανίας θα συρρικνωνόταν απότομα, ενώ η Πράγα και η Βαρσοβία θα είχαν αμελητέα ισχύ απέναντι στη Μόσχα. Οι συμμαχίες μεταξύ κρατών-μελών δεν θα ήταν σταθερές και θα γίνονταν έρμαιο των βραχυπρόθεσμων εξελίξεων εις βάρος της μακροχρόνιας σταθερότητας στην Ευρώπη.

Εργα υποδομών

Εβδομος και τελευταίος λόγος υπέρ της παραμονής ενός κράτους-μέλους στην Ε.Ε είναι τα μεγάλα έργα υποδομών που έχουν ανοίξει οδικές οδούς 110.000 χιλιομέτρων στα κράτη-μέλη. Μέχρι το 2020 έχουν δρομολογηθεί πρόσθετα έργα έκτασης 13.000 χιλιομέτρων. Η Die Welt δεν αναφέρεται αποκλειστικά σε κατασκευαστικά έργα. Μόνον στη Γερμανία αναμένεται να εξασφαλίσουν 15 εκατ. νοικοκυριά πρόσβαση σε ευρυζωνικά δίκτυα με κοινοτικές επιδοτήσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή