Γαλλοϊταλικός «πόλεμος», με πολιτικές προεκτάσεις, για ένα ναυπηγείο

Γαλλοϊταλικός «πόλεμος», με πολιτικές προεκτάσεις, για ένα ναυπηγείο

2' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Προσπάθεια ανόρθωσης της δημοτικότητας του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν αποτελεί η απόφασή του στις αρχές της εβδομάδας για «προσωρινή» κρατικοποίηση των ναυπηγείων STX του Σεν Ναζέρ.

Την απόφαση επαίνεσαν πολιτικά στελέχη κάθε ιδεολογικής απόχρωσης, από τους νεογκωλικούς μέχρι και τους Ανυπότακτους του Μελανσόν. Την ίδια ώρα, τα συνδικάτα χαιρέτιζαν την ορθότητα της απόφασης για ακριβοδίκαιο διαμοιρασμό του μετοχικού κεφαλαίου των ναυπηγείων μεταξύ της ιταλικής κρατικής Fincantieri και του γαλλικού κράτους.

Η υποχώρηση που εμφανίζουν τον τελευταίο μήνα τα ποσοστά δημοτικότητας του προέδρου Μακρόν τον υποχρεώνει να υιοθετήσει αποφασιστική πολιτική κινήτρων προς τις δημόσιες επενδύσεις, διαψεύδοντας με τον τρόπο αυτό όσους τον κατηγορούν για φιλελεύθερες εμμονές.

Παρά τις αρνητικές πρώτες αντιδράσεις της Ρώμης στην πρόταση των Παρισίων για κρατικοποίηση των ναυπηγείων, αναλυτές εκτιμούν ότι το διακύβευμα είναι τέτοιο για την ιταλική οικονομία, που η ιταλική πλευρά θα καμφθεί εντέλει.

Ουδείς Γάλλος επενδυτής δεν εκδήλωσε, όμως, ενδιαφέρον για εξαγορά των ναυπηγείων τον Ιανουάριο. Ο μόνος ενδιαφερόμενος ήταν τα κρατικά ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri, παραδοσιακός ανταγωνιστής της STX, που πέτυχε ύστερα από πολλά χρόνια υπομονής να αποκτήσει την περιζήτητη πλωτή εξέδρα του Σεν Ναζέρ. Πολλοί στο Παρίσι ονειρεύονται σήμερα την επάνοδο της Alstom στην ιδιοκτησία του ναυπηγείου STX, άλλοι κάνουν λόγο για σχέδια συμμαχίας μεταξύ της κρατικής επενδυτικής τράπεζας, ομίλου ναυπηγείων και ομάδας εργαζομένων στα ναυπηγεία, οι οποίοι σχεδιάζουν να καταστούν μέτοχοι. Σε δηλώσεις του την περασμένη Πέμπτη, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για την κρατικοποίηση των ναυπηγείων, ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λεμέρ χαρακτήρισε «στρατηγική δραστηριότητα» το έργο της STX, καθώς οι εγκαταστάσεις της είναι οι τελευταίες ικανές να ναυπηγήσουν δύο αεροπλανοφόρα ταυτόχρονα.

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί στο γαλλικό επιτελείο ναυτικού η ενδεχόμενη απορρόφηση τεχνογνωσίας από τον ιταλικό ναυπηγικό όμιλο, στο μετοχικό κεφάλαιο του οποίου συμμετέχει με σημαντικό ποσοστό η Κίνα.

Κρυφή προσπάθεια

Η Ιταλία είχε αποπειραθεί στο μεταξύ να αποκτήσει κρυφά πλειοψηφικό πακέτο των ναυπηγείων. Επί προεδρίας Φρανσουά Ολάντ, η Fincantieri είχε συμφωνήσει να εξαγοράσει μειοψηφικό πακέτο 48% της STX. Την ίδια ώρα, όμως, οι Ιταλοί υπολόγιζαν στη συμμετοχή μικρής τράπεζας της Τεργέστης, η οποία με ποσοστό 6% των μετοχών της STX θα προσέφερε τον έλεγχο στον ιταλικό κρατικό όμιλο. Η κρατικοποίηση, την οποία προώθησε ο πρόεδρος Μακρόν, αποσκοπούσε έτσι εν μέρει στην πρόληψη μιας τέτοιας «υπόγειας εξαγοράς».

Παρά τις δηλώσεις του Ιταλού υπουργού Οικονομικών Πιερ Κάρλο Παντοάν, ο οποίος χαρακτήρισε «απαράδεκτη» την απόφαση της Γαλλίας, η ιταλική πλευρά δεν έχει τίποτα να χάσει και τα πάντα να κερδίσει από τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων.

Η αναβίωση των παραγγελιών του ναυπηγείου STX στο Σεν Ναζέρ θα επέτρεπε στη Fincantieri να φθάσει και να ξεπεράσει σε ναυπηγική ικανότητα τον μεγάλο της ανταγωνιστή, τα γερμανικά ναυπηγεία Meyer Werft, ικανά να κατασκευάζουν κρουαζιερόπλοια 700.000 τόνων.

Την ίδια στιγμή, μια ενδεχόμενη προσέγγιση μεταξύ STX και Fincantieri θα επέτρεπε στον ιταλικό όμιλο να ενισχύσει την παρουσία του στην ιδιαίτερα ανταγωνιστική και επικερδή αγορά πολεμικών πλοίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή