ΚΟΣΜΟΣ

Στη λίστα των έργων του Βίνσεντ βαν Γκογκ δύο νέα σχέδια

sti-lista-ton-ergon-toy-vinsent-van-gkogk-dyo-nea-schedia-2228106

Δύο σχέδια ενός λόφου έξω από το Παρίσι αναγνωρίστηκαν ως αυθεντικά έργα του Βίνσεντ βαν Γκογκ, όπως ανακοίνωσε το ομώνυμο Μουσείο στο Αμστερνταμ. Ενα σχέδιο της Μονμάρτρης, που χρονολογείται από το 1886 και ανήκει στο Ιδρυμα Τέχνης Βαν Βλίσινγκεν, επαληθεύτηκε πρόσφατα ότι αποτελεί έργο του Ολλανδού δασκάλου με βάση εκτεταμένη έρευνα στο «αντικείμενο, το στυλ, την τεχνική, τα υλικά και την προέλευσή του». Με γνώμονα τη συγκεκριμένη έρευνα, ένα ανάλογο σχέδιο, το οποίο ανήκει στη συλλογή του Μουσείου Βαν Γκογκ, αναγνωρίστηκε ως αυθεντικό έργο του Ολλανδού καλλιτέχνη που είναι πιο γνωστός για τις πολύχρωμες ελαιογραφίες του. Και τα δύο σχέδια αποτελούν μέρος της έκθεσης «Ιμπρεσιονισμός και Πέρα απ’ Αυτόν. Ενα πανέμορφο ταξίδι», η οποία πραγματοποιείται στο Μουσείο Σίνγκερ Λάρεν, κοντά στο Αμστερνταμ.

Την ίδια στιγμή, μια έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου προσπαθεί να αυξήσει τις γνώσεις μας και την κατανόησή μας στον μετα-ιμπρεσιονιστή δάσκαλο Βίνσεντ Βαν Γκογκ με την έκθεση πολλών έργων του αλλά και των επιστολών του. Ο Ολλανδός ζωγράφος έγραψε εκατοντάδες επιστολές κατά τη διάρκεια της παραγωγικής του σταδιοδρομίας, με παραλήπτη των περισσότερων τον αδελφό του Θίο, ο οποίος ήταν έμπορος τέχνης και τον υποστήριζε.

«Ο αληθινός βαν Γκογκ. Ο καλλιτέχνης και οι επιστολές του» ονομάζεται η έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τις 18 Απριλίου. Ακολουθεί έρευνα 15 ετών στην αλληλογραφία του καλλιτέχνη που έγινε από το Μουσείο Βαν Γκογκ και το Ινστιτούτο Χιούγκενς της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών της Ολλανδίας.

Εκτίθενται περισσότερες από 35 πρωτότυπες επιστολές, που συνήθως δεν εκτίθενται στο κοινό εξαιτίας της ευαισθησίας τους, αλλά που παρέχουν ένα πλαίσιο για πολλούς από τους 65 πίνακες που βρίσκονται στην ίδια έκθεση. Οι επιστολές που περιέχουν πολλά κοινότοπα στοιχεία, όπως είναι η περιγραφή ενός συγκεκριμένου μολυβιού, ενώ σε άλλα σημεία τους είναι ποιητικές, όπως όταν περιγράφει τα νερά της Μεσογείου που «πάντα αλλάζουν», προκαλώντας την εντύπωση ότι ο Βαν Γκογκ ήταν μία βασανισμένη μεγαλοφυΐα.

«Η επικρατούσα εντύπωση είναι ότι ήταν τρελός καλλιτέχνης, ο οποίος ζωγράφιζε πολύ γρήγορα και πολύ αυθόρμητα», λέει η έφορος της έκθεσης Αν Ντιμάς, «Πραγματικά ζωγράφιζε πολύ γρήγορα. Αλλά με περισσή σκέψη και προετοιμασία έμπαινε στην εργασία του προτού βάλει τις μπογιές του πάνω στον καμβά του», δήλωσε η Ντιμάς.

Αν και ακρωτηρίασε μέρος του αυτιού του και εγκλείστηκε σε ψυχιατρικό άσυλο και αυτοκτόνησε σε ηλικία 37 ετών, ο βαν Γκογκ ήταν ενθουσιώδης με την τέχνη του και προετοιμαζόταν να εργαστεί σκληρά προκειμένου να κατακτήσει τις τεχνικές τής προοπτικής, του χρώματος και να μάθει να ζωγραφίζει ανθρώπινες μορφές. «Οσο κι αν λατρεύω τα τοπία, λατρεύω τις μορφές περισσότερο» έγραφε. «Κι όμως, αυτό είναι το δυσκολότερο κομμάτι».

Από τις επιστολές του προκύπτει και ο διαρκής αγώνας του με την προοπτική, που όπως γράφει του έμοιαζε «με σκέτη μαγεία ή σύμπτωση».