Γέφυρα Μοράντι: Ηξεραν για τον φονικό πυλώνα

Γέφυρα Μοράντι: Ηξεραν για τον φονικό πυλώνα

2' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΓΕΝΟΒΑ. Η εταιρεία Autostrade per l’ Italia είχε στα χέρια της από πέρυσι τον Οκτώβριο τεχνική έκθεση, στην οποία οι επιστήμονες του Πολυτεχνείου του Μιλάνου διαπίστωναν σοβαρά προβλήματα στον ένατο πυλώνα της γέφυρας Μοράντι. Αυτός είναι ο πυλώνας που κατέρρευσε την Τρίτη, παρασύροντας στον θάνατο τουλάχιστον 39 ανθρώπους.

Η έκθεση περιλαμβάνεται τώρα στη δικογραφία που έχει διαβιβαστεί στην εισαγγελία της Γένοβας, η οποία αναμένεται να ασκήσει ποινικές διώξεις για ανθρωποκτονίες στους διαχειριστές της γέφυρας. Στην έκθεση αναφέρεται ως πιθανή αιτία της «περίεργης» συμπεριφοράς του πυλώνα 9 «πιθανή διάβρωση των συρματόσχοινων».

Η «αστοχία αναρτήρα» (ρήξη συρματόσχοινου) είναι μια «σοβαρή υπόθεση εργασίας», σύμφωνα με τον Αντόνιο Μπρένιτς, μέλος της επιτροπής ειδικών που έχει συστήσει η ιταλική κυβέρνηση. «Αυτά που λέγονται για τη βροχή, τους κεραυνούς, το υπερβολικό φορτίο είναι υποθέσεις στη σφαίρα της φαντασίας, τις οποίες δεν εξετάζουμε καν».

Από τα πρώτα χρόνια της κατασκευής της (εγκαινιάστηκε το 1967), η γέφυρα παρουσίαζε προβλήματα. Ο ίδιος ο μηχανικός που εμπνεύστηκε το σχέδιό της, ο Ρικάρντο Μοράντι, είχε διαπιστώσει προβλήματα διάβρωσης της γέφυρας εξαιτίας του «σπρέι» θαλασσινού νερού και των βιομηχανικών αερίων. Τη δεκαετία του 1980, συνεργεία ανέβηκαν σε κάθε έναν από τους πυλώνες των 90 μέτρων και διαπίστωσαν ότι το συρματόσχοινο στον πυλώνα 11 ήταν λειτουργικό μόλις κατά 30%, συμπέρασμα που οδήγησε σε άμεσο κλείσιμο και επισκευή της γέφυρας.

Γιατί δεν συνέβη το ίδιο και πέρυσι τον Οκτώβριο; Οι υπεύθυνοι της εταιρείας περίμεναν ώς την άνοιξη προκειμένου να δρομολογήσουν επισκευές κόστους 20 εκατ. ευρώ στον επίμαχο πυλώνα, οι οποίες ώς τη στιγμή της κατάρρευσης δεν είχαν ξεκινήσει, γιατί γίνονταν άλλες επισκευές.

Χθες, ο αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης, Λουίτζι ντι Μάιο, επανέλαβε την απόφαση της κυβέρνησης να άρει τις παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων στην Autostrade per l’ Italia, ενώ δημοσκόπηση του τηλεοπτικού σταθμού Sky έδειξε ότι 80% των Ιταλών επιθυμεί την επαναφορά των αυτοκινητοδρόμων σε δημόσιο έλεγχο.

Εν τω μεταξύ, οι διασώστες εξακολουθούν να ερευνούν τα συντρίμμια, εκτιμώντας ότι τα αυτοκίνητα που αγνοούνται βρίσκονται στη δεξιά όχθη του ρέματος, ανάμεσα στα συντρίμμια του πυλώνα. Το μεγάλο βάρος των ερειπίων δυσκολεύει τη μετακίνησή τους, παρ’ όλ’ αυτά οι διασώστες δεν έχουν χάσει την ελπίδα ότι ανάμεσα στα γιγάντια κομμάτια τσιμέντου και ασφάλτου μπορεί να σχηματίστηκε κάποιο «τρίγωνο επιβίωσης».

Τη συγκλονιστική ιστορία επιβίωσής του από την πτώση της γέφυρας διηγήθηκε, χθες, ο 33χρονος Ντάβιντε Καπέλο, ο οποίος «βούτηξε» 45 μέτρα με το αυτοκίνητό του. «Ο κόσμος γύρω μου γκρεμίστηκε. Το αυτοκίνητο έπεσε με τη μύτη, άνοιξαν όλοι οι αερόσακοι και μετά υπήρχε μια απίστευτη ησυχία». Ο Καπέλο κατόρθωσε να βγει από το πίσω μέρος του αυτοκινήτου και εν συνεχεία οι διασώστες τον βοήθησαν να κατέβει, σώος, από τον σωρό των ερειπίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή