ΜΟΥΣΙΚΗ

Το ροκ στα κορυφαία μουσεία του κόσμου

Οι κιθάρες του Τζίμι Χέντριξ (αριστερά) και του Ερικ Κλάπτον από την έκθεση «Play It Loud: Instruments of Rock & Roll».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Το ροκ στα μουσεία! Και μάλιστα, σε μερικά από τα κορυφαία μουσεία του κόσμου. Μέχρι πριν από 30 χρόνια, κάτι τέτοιο θα φαινόταν αδιανόητο. Ομως οι εποχές αλλάζουν, τόσο για τους πρωταγωνιστές του δημοφιλέστερου μουσικού ρεύματος του 20ού αιώνα όσο και για τα ίδια τα μεγάλα, διεθνή μουσεία.

Οι πρώτοι, μεγαλώνοντας, έπαψαν να αντιμετωπίζονται σαν απειλή. Εχουν πλέον καταξιωθεί ως εμβληματικές φυσιογνωμίες ενός καλλιτεχνικού και κοινωνικού ρεύματος που σφράγισε την εποχή μας. Αλλά και πολλά μουσεία ξεπέρασαν τον παλιό τους ακαδημαϊσμό, έτσι που να μπορούν πια να αναγνωρίζουν τη σημασία του ροκ και των εκφραστών του.

Υπάρχουν, βεβαίως, και πιο πρακτικοί λόγοι: Οι εκθέσεις που διοργάνωσε το Μουσείο Victoria & Albert για τον Ντέιβιντ Μπόουι και για τους Πινκ Φλόιντ έσπασαν ρεκόρ εισιτηρίων. Η γκαλερί Saatchi που οργάνωσε την έκθεση «Exhibitionism» για τους Ρόλινγκ Στόουνς επίσης ξεπούλησε.

Τώρα, το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης σημειώνει επιτυχία με την έκθεση «Play It Loud: Instruments of Rock & Roll», που εγκαινιάστηκε στις αρχές του μήνα και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη 12χορδη κιθάρα που χρησιμοποιούσε ο Τσακ Μπέρι τη δεκαετία του ’50 , τη Rickenbacker του Τζον Λένον, τη Stratocaster με την οποία έπαιζε στο Γούντστοκ ο Τζίμι Χέντριξ, το κοστούμι με τους κεντημένους δράκους που φορούσε στα μέσα της δεκαετίας του ’70 ο Τζίμι Πέιτζ των Λεντ Ζέπελιν κ.ά. Στις μεγάλες ξένες πρωτεύουσες, αυτές οι διοργανώσεις δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Ηδη τον Δεκέμβριο του 1999, το Metropolitan είχε εγκαινιάσει την έκθεση με τίτλο «Rock style» και θέμα την επίδραση 40 καλλιτεχνών του ροκ στο στυλ του δεύτερου μισού τού 20ού αι. Τη δεκαετία του ’60, όταν ο Μικ Τζάγκερ αλώνιζε τις σκηνές όλου του κόσμου σαν εκρηκτικός Διόνυσος, το πιθανότερο είναι ότι ο τότε διευθυντής του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης θα ανατρίχιαζε. Αλλά για τον σημερινό διευθυντή του MΕΤ, τον 49χρονο Μαξ Χόλαϊν, ο Τζάγκερ είναι ένα μέρος της κουλτούρας με την οποία μεγάλωσε. Καιρός είναι να δούμε παρόμοιες εκθέσεις και στην Ελλάδα. Εκείνη του Μουσείου Μπενάκη –«Του ’60 οι εκδρομείς», το 2009– ήταν πολύ καλή. Μα, από θέματα και νέες αφορμές, άλλο τίποτα!

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ