ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κορυφώνονται οι αντιδράσεις για την καθυστέρηση κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης

Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Με την ανάληψη δυναμικών πρωτοβουλιών, μέχρι και τη διοργάνωση συλλαλητηρίου, απειλούν 130 φορείς της Θεσσαλονίκης, για την καθυστέρηση της κατασκευής του έργου του μετρό. Ενα μήνα πριν από την περαίωση της προθεσμίας που έχει τεθεί (31/12/2002) από το ΥΠΕΧΩΔΕ για την ισχύ της Σύμβασης του έργου η υπουργός Βάσω Παπανδρέου συναντάται σήμερα με τον αρμόδιο Επίτροπο κ. Βokellsteiσε μια προσπάθεια να προχωρήσουν ταχύτερα οι σχετικές διαδικασίες. Το μετρό της Θεσσαλονίκης εξελίσσεται πλέον σε γόρδιο δεσμό. Καίτοι έχει υποβληθεί ήδη το χρηματοδοτικό σχέδιο από την ανάδοχο εταιρεία στην κυβέρνηση, το έργο έχει μπλοκαρισθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή λόγω των συνεχών ενστάσεων που έχει υποβάλει κατά καιρούς η πρώτη ανάδοχος κοινοπραξία, η οποία αποκλείσθηκε στη συνέχεια.

Χθες, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Βασ. Παπαγεωργόπουλος συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη εκπροσώπων 130 φορέων της Θεσσαλονίκης σε μια προσπάθεια να διαμορφωθεί κοινή στρατηγική για να αποτραπεί η ματαίωση του έργου. Οι φορείς της πόλης εκτιμούν ότι το μετρό είναι το σημαντικότερο, το ωριμότερο και το πλέον απαραίτητο έργο για την πόλη, καθώς αναμένεται, όπως υποστηρίζουν, να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών, με παράλληλη δραστική μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων και του αριθμού των λεωφορείων στο κέντρο της πόλης.

Για την ιστορία να υπενθυμίσουμε ότι το σχέδιο κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης ξεκίνησε το 1987 με την ανάθεση των πρώτων προκαταρκτικών μελετών. H πρόσκληση για υποβολή προσφορών για τη σύμβαση παραχώρησης έγινε το 1992. H Κομισιόν αναμείχθηκε για πρώτη φορά το 1997 μετά την καταγγελία του πρώτου μειοδότη, της «Μακεδονικό Μετρό», που είχε ήδη αποκλεισθεί και ενώ είχαν αρχίσει οι διαπραγματεύσεις με τον δεύτερο μειοδότη. H Επιτροπή εξέτασε την καταγγελία και αποφάσισε να κλείσει την υπόθεση τον Αύγουστο 1998, απόφαση που αμφισβητήθηκε από τον αναφέροντα και προκάλεσε την ανάμειξη του Ευρωπαίου Διαμεσολαβητή, που έκρινε μεν ότι δεν υπήρχε κακή διοίκηση σε σχέση με την απόφαση της Επιτροπής, αλλά την επέκρινε για μη επαρκή αιτιολόγηση και γιατί δεν έδωσε την ευκαιρία στον αναφέροντα να εκθέσει την άποψη του για την περάτωση της εξέτασης του φακέλου. Παρόλα αυτά, το ελληνικό κράτος προχώρησε στην υπογραφή σύμβασης παραχώρησης με τη «Θεσσαλονίκη Μετρό A.E.» τον Φεβρουάριο 1999, η οποία κυρώθηκε από το ελληνικό Κοινοβούλιο την 1η Απριλίου 1999 και προβλεπόταν περίοδος 16 μηνών για την υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών. Το έργο βρέθηκε σε κρίσιμη φάση τον Μάρτιο του 2002, καθώς δεν είχαν εξασφαλισθεί απαραίτητοι πόροι -κρίθηκε ότι πρέπει να γίνει σε μεγαλύτερο βάθος, συνεπώς απαιτούνταν περισσότερα κονδύλια - και τότε δόθηκε παράταση 9 μηνών στην ανάδοχο κοινοπραξία για την υποβολή χρηματοδοτικού σχεδίου, προκειμένου να κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αποφανθεί οριστικά για τη νομιμότητα των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν και να δοθεί έτσι το «πράσινο φως» στην ΕΤΕπ για την αξιολόγηση του χρηματοδοτικού σχεδίου και τη χρηματοδότηση του έργου. Εδώ ακριβώς βρισκόμαστε σήμερα.

Σε ψήφισμα που εξέδωσαν οι 130 φορείς καλούν τον πρωθυπουργό Κ. Σημίτη να ασχοληθεί ο ίδιος με το έργο και να δώσει λύση εντός των επόμενων ημερών, ενώ εξουσιοδοτείται η 7μελής αντιπροσωπεία των φορέων να ζητήσει άμεση συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον πρωθυπουργό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ