Νέοι «δρόμοι» επένδυσης στα ταξί

Νέοι «δρόμοι» επένδυσης στα ταξί

4' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κατηγορούνται για το μπλοκάρισμα και την κίνηση στους αθηναϊκούς δρόμους, ωστόσο τα ταξί προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον που μάλιστα ενδέχεται να ενταθεί εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων.

Μια επένδυση που προσεγγίζει τα 120.000 ευρώ, για όχημα που θα χρησιμοποιείται στην Αττική, ενώ είναι υψηλότερη για επαρχιακές πόλεις και νησιά.

Στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται τόσο η αγορά της ειδικής άδειας όσο και η αγορά καινούργιου αυτοκινήτου. Ωστόσο, τα πράγματα είναι διαφορετικά για τους σημερινούς ιδιοκτήτες που έχουν ως έδρα μία από τις πόλεις Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηρακλείο και Λάρισα. Αυτοί δικαιούνται επιδότηση που θα δοθεί ως κίνητρο από το κράτος για την αντικατάσταση των γερασμένων οχημάτων, εν όψει του 2004.

Στο σημερινό ρεπορτάζ της «K» εξετάζονται ξεχωριστά και οι δύο περιπτώσεις, δηλαδή και της πλήρους αγοράς άδειας και οχήματος και της αντικατάστασης του παλαιού αυτοκινήτου.

Αγορά άδειας

και οχήματος

Αν είστε επαγγελματίας οδηγός ταξί, δηλαδή έχετε την ειδική άδεια εξάσκησης επαγγέλματος, και επιθυμείτε να αποκτήσετε το δικό σας μπορείτε να απευθυνθείται στις ειδικές μάντρες που εξειδικεύονται στην αγοραπωλησία αδειών και οχημάτων ταξί. Αν διαθέτετε το κεφάλαιο, τότε τα πράγματα είναι απλά. Συγκεντρώνετε τις ειδικές άδειες, όπως εκείνες από το υπουργείο Συγκοινωνιών ή το ασφαλιστικό ταμείο ΤΣΑ, εκκαθαριστικό της Εφορίας και μια σειρά από άλλα επίσημα έγγραφα. Στη συνέχεια καταβάλλετε το ποσό και αγοράζετε την άδεια μαζί με το αυτοκίνητο που σας δίνουν ως «δώρο» οι μάντρες, το οποίο ωστόσο είναι «σαράβαλο» και απαιτεί άμεση αντικατάσταση. Το νέο όχημα μπορείτε να το αγοράσετε είτε μέσω της μάντρας είτε μέσω των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων και από το κόστος του αφαιρούνται οι δασμοί που επιβάλλονται όταν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως Ι.Χ.

Στην περίπτωση, όμως, που δεν έχετε το απαιτούμενο κεφάλαιο των 120.000 ευρώ, η δανειοδότηση μέσω τραπεζών δίνει τη λύση, (στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται η αγορά ενός αυτοκινήτου αξίας έως 18.000 ευρώ). Ωστόσο, μόνο τρεις από τις τράπεζες παρέχουν δάνειο για αγορά ταξί, λόγω της ιδιομορφίας που έχει διαμορφωθεί στην ονομαστική και αγοραία αξία της άδειας, αφού το κόστος της στα «μάτια του κράτους» ανέρχεται στα 3.000 ευρώ περίπου, ενώ στην ελεύθερη αγορά εκτινάσσεται στα 102.000 ευρώ, λόγω της παύσης έκδοσης νέων αδειών.

Πριν ξεκινήσετε την επαφή σας με τις τράπεζες πρέπει να έχετε υπ’ όψιν σας ότι ως πρώτο εχέγγυο για τη χορήγηση αυτού του δανείου απαιτείται να είστε ιδιοκτήτης ακινήτου, κυρίως σπιτιού, το οποίο και θα προσημειώσετε. Επίσης, πρέπει να έχετε την άδεια εξάσκησης επαγγέλματος, ακόμη και αν έχετε ένσημα ως οδηγός ταξί, ενός μήνα.

Οι τράπεζες που έχουν το συγκεκριμένο προϊόν, είναι η EFG-Eurobank Ergasias, η Τράπεζα Κύπρου και η Λαϊκή τράπεζα.

Τα χαρακτηριστικά του δανείου για την αγορά της άδειας είναι περίπου κοινά: χρηματοδοτείται η αξία της άδειας έως 70%, ενώ το ακίνητο που θα προσημειωθεί θα πρέπει να είναι αξίας έως και 130% επί του ποσού του δανείου. Το επιτόκιο κυμαίνεται στην περιοχή του 7-7,5% με χρόνο αποπληρωμής από 10 έως 15 έτη. Πρακτικά η δόση του δανείου είναι ισάξια με το μηνιαίο μίσθωμα που απαιτείται για την ενοικίαση ενός ολόκληρου ταξί.

Για την αγορά του αυτοκινήτου οι τράπεζες προσφέρουν τη δυνατότητα του leasing και χρηματοδοτούν την αγορά του 100%. O χρόνος εξόφλησής του είναι από 3 έως 7 έτη με επιτόκιο 8,5% περίπου. Ωστόσο, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να απευθυνθεί είτε στη μάντρα είτε στην αντιπροσωπεία, αν δε βρίσκει συμφέρουσα τη λύση του leasing.

Στην περίπτωση που το ακίνητο που θα προσημειωθεί δεν μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις της τράπεζας για το σύνολο του ποσού, τότε υπάρχει και η δυνατότητα λήψης συμπληρωματικού δανείου από άλλες τράπεζες, ύψους μέχρι 44.000 ευρώ, το οποίο ναι μεν δεν απαιτεί προσημείωση ακινήτου για να χορηγηθεί, ωστόσο δεν δίδεται σε όσους, για οποιονδήποτε λόγο, έχουν ήδη προσημειώσει το ακίνητό τους.

Τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα που πρόκειται να κυκλοφορήσουν σαν δημόσιας χρήσης, απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης και από την καταβολή τελών κυκλφορίας για διάστημα πέντε ετών. Τα οχήματα που κυκλοφορούν ως δημόσιας χρήσης μετά την παρέλευση τεσσάρων ετών μπορούν να αποχαρακτηριστούν και να πωληθούν σαν ιδιωτικής χρήσης χωρίς να καταβληθεί το αναλογούν τέλος ταξινόμησης. Τα κίνητρα αυτά θα ισχύουν για ανώνυμες εταιρείες συνεταιρισμούς, αλλά και μεμονωμένους επαγγελματίες. Επιπλέον, οικονομικό κίνητρο είναι η παροχή δυνατότητας στα ταξί να φέρουν εμπορική διαφήμιση, εσωτερικά και εξωτερικά. Πάντως, όλα τα αυτοκίνητα θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι εξοπλισμένα με κλιματισμό.

Με ειδικό νομοσχέδιο η αντικατάσταση του στόλου

Το υπουργείο Μεταφορών, εν όψει της Ολυμπιάδας, προωθεί με ειδικό νομοσχέδιο την αντικατάσταση του στόλου των ταξί, προσφέροντας οικονομικά κίνητρα στους σημερινούς ιδιοκτήτες.

Τα νέα αυτοκίνητα που θα μετατραπούν σε ταξί, θα πρέπει να έχουν ελάχιστο κυβισμό 1750 cc για τα βενζινοκίνητα και τα υγραεριοκίνητα και 1950 cc για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, τα οποία στο σύνολό τους υποχρεωτικά θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με σύστημα κλιματισμού, ενώ θα δοθεί στους ιδιοκτήτες ταξί «ζεστό χρήμα», συνολικού ύψους 60 εκατ. ευρώ.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ανανέωσης του στόλου είναι διαφορετικό για τα αστικά κέντρα από ό,τι στην επαρχία. Για την Αθήνα, τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και την Πάτρα, αφορά οχήματα μέχρι 1950 κυβικά, με αναγκαστική αντικάταστασή τους στην ηλικία των 8 ετών. Για τα οχήματα με κυβισμό μεγαλύτερο των 1950 cc το ανώτατο όριο ηλικίας ορίζεται στα 9 έτη.

Σημειώνεται ότι για την υπόλοιπη επαρχία το όριο ηλικίας ορίζεται στα 15 έτη, ενώ σε περίπτωση που η πόλη έχει έως 3.000 κατοίκους το όριο ηλικίας για το όχημα ανεξαρτήτως κυβικών ορίζεται στα 20 έτη. Τέλος για τις περιοχές που ο πληθυσμός δεν ξεπερνά τους 1.000 κατοίκους δεν τίθεται από το υπουργείο όριο ηλικίας για το κυκλοφορούν όχημα, αλλά αυτό θα πρέπει, για να μπορεί να κυκλοφορεί, να είναι εφοδιασμένο με ισχύον δελτίο τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ.

Το μέτρο για τα ανώτατα όρια ηλικίας των οχημάτων θα τεθεί σε ισχύ τον Μάρτιο του 2004 και υπολογίζεται ότι θα ανανεώσει τον στόλο των οχημάτων κατά περίπου 30%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή