ΕΛΛΑΔΑ

Ετσι συγκάλυψαν την γκάφα με το λάθος θέμα των Μαθηματικών

Απόστολος Λακασάς

Αυλαία χθες για τις πανελλήνιες εξετάσεις, που θα μείνουν στην ιστορία ως μελανή σελίδα των τελευταίων ετών. Οι δύο μεγάλες «γκάφες» της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ) θέτουν προ των πολιτικών του ευθυνών τον υπουργό Παιδείας κ. Πέτρο Ευθυμίου αλλά και τα μέλη της επιτροπής, που με τα λάθη και τη μετέπειτα στάση τους έπληξαν ανεπανόρθωτα την αξιοπιστία του θεσμού.

Η πρώτη γκάφα καταγράφηκε στη Φυσική κατεύθυνσης Β΄ λυκείου, όταν εδόθησαν λάθος δεδομένα σε ένα υποερώτημα άσκησης. H ΚΕΕ γρήγορα το παραδέχθηκε και ακύρωσε το ερώτημα «μοιράζοντας» τις μονάδες του στα υπόλοιπα ερωτήματα της άσκησης. Το τελικό πλήγμα ωστόσο στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις έδωσε το παρασκήνιο που ακολούθησε το δεύτερο λάθος, που καταγράφηκε στα Μαθηματικά κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου.

Το κόστος της ακύρωσης

Τελικά, ο υπουργός Παιδείας πιεζόμενος από τις... πιέσεις των μελών της ΚΕΕ και αναλογιζόμενος το πολιτικό κόστος, δεν θέλησε να ακυρώσει την άσκηση, αφού αυτό θα τίναζε τις εξετάσεις στον αέρα. Η κατάληξη αυτή, όμως, αφήνει πολλές αμφιβολίες για την εγκυρότητα της βαθμολόγησης χιλιάδων γραπτών.

Ολα ξεκίνησαν λίγο μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης την Πέμπτη 29 Μαΐου, με την απόπειρα συγκάλυψης του λάθους της ΚΕΕ.

Αρχικά το θέμα 4γ των Μαθηματικών θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης παρουσιάστηκε ως δύσκολο, αλλά επιστημονικά σωστό. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία ανέφερε ότι το θέμα ήταν πολύ δύσκολο και πρότεινε οι μαθητές εάν έφθαναν έως ένα σημείο να «κέρδιζαν» και τις 8 μονάδες της άσκησης.

Την ίδια ημέρα, η ΚΕΕ στέλνει οδηγίες στα βαθμολογικά κέντρα, με την ενδεικτική λύση της άσκησης. Η λύση αυτή δεν έφθανε μόνο έως το σημείο, όπου η Μαθηματική Εταιρεία συμφωνούσε ότι μπορούσε να λυθεί η άσκηση από τους μαθητές, αλλά... προχωρούσε παραπέρα. Οπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, η ΚΕΕ έδινε λάθος λύση.

Το όριο του σωστού

Ταυτόχρονα, όμως, ορισμένοι καθηγητές Μαθηματικών άρχισαν να… ψιθυρίζουν ότι η άσκηση ήταν λάθος, καθώς ακόμη και ένας έμπειρος λύτης θα διαπίστωνε ότι το πρόβλημα μπορούσε να λυθεί έως ένα σημείο. Δηλαδή, όριο της σωστής λύσης ήταν εάν ο μαθητής «διαπίστωνε το πιθανό σημείο καμπής».

Ομως, ήταν πολύ «τολμηρό» να ειπωθεί δημοσίως κάτι τέτοιο, αφού τα ζητήματα των πανελληνίων εξετάσεων απαιτούν πολύ λεπτούς χειρισμούς. Πόσω μάλλον όταν η Μαθηματική Εταιρεία δεν έκανε λόγο για λάθος, απλώς… διπλωματικά ζητούσε να βαθμολογηθούν με άριστα όσοι μαθητές έφθαναν μέχρι τη «διαπίστωση του πιθανού σημείου καμπής». Παράλληλα και η ΚΕΕ επιθυμούσε να κλείσει το θέμα, χωρίς να παραδεχθεί το λάθος της.

Μάλιστα, παρότι ο υπουργός Παιδείας ζήτησε να ενσωματωθεί η σύσταση της Μαθηματικής Εταιρείας στις οδηγίες προς τα βαθμολογικά κέντρα, η ΚΕΕ το Σάββατο στέλνει νέα οδηγία, η οποία περιείχε λύση ακόμη και για το λανθασμένο σκέλος(!)

Μέσα στο Σαββατοκύριακο οι βαθμολογητές και οι καθηγητές των Μαθηματικών θορυβούνται, αφού πλέον διαπιστώνουν το λανθασμένο σκέλος. Ετσι, άλλοι βαθμολογητές «πάγωσαν» τη βαθμολόγηση και άλλοι βαθμολογούσαν την άσκηση κατ' εκτίμηση, όπως επιβεβαίωσε στην «Κ» ο πρόεδρος της Μαθηματικής Εταιρείας κ. Νικόλαος Αλεξανδρής.

«Λάθος θέμα - λάθος λύση»

Την Τρίτη αρχίζουν 59 καθηγητές Πανεπιστημίου να δηλώνουν ότι το θέμα είναι λάθος. «Λάθος θέμα - λάθος λύση», λέει στην «Κ» ο καθηγητής Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θεοδόσης Ζαχαριάδης.

Την Τρίτη επίσης, η Μαθηματική Εταιρεία, ύστερα από τις πιέσεις που δέχεται, χαρακτηρίζει διπλωματικά την άσκηση «λανθασμένη επιλογή». Τι οδήγησε την έγκριτη επιστημονική ένωση σε αυτήν την απόφαση συγκάλυψης του προβλήματος; Μήπως ότι ο πρόεδρος της ΚΕΕ κ. Γεώργιος Δάσιος είναι μέλος της διοίκησής της;

Την ίδια μέρα, ο κ. Ευθυμίου αποφασίζει -καθυστερημένα- να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Συγκαλεί για την επομένη έκτακτη συνεδρίαση της ολομέλειας της ΚΕΕ. Πληροφορίες φέρουν τον υπουργό να αναζητεί λύση ακόμη και με ακύρωση της άσκησης. Απόφαση που θα έπληττε καίρια το κύρος των μελών της επιτροπής.

Τι μεσολάβησε μέχρι την ανακοίνωση της ΚΕΕ που -μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης- επιχείρησε να θολώσει το τοπίο, λέγοντας ότι «κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή»;

Μήπως οι πιέσεις που λέγεται ότι ασκήθηκαν από τα μέλη της επιτροπής, ότι στην περίπτωση που γινόταν δημόσια ομολογία περί λανθασμένης άσκησης, θα υπέβαλαν την παραίτησή τους με πρώτο τον μαθηματικό - πανεπιστημιακό πρόεδρό της κ. Δάσιο; Προοπτική που θα «τίναζε στον αέρα» τις πανελλήνιες εξετάσεις.

Είναι βέβαιο ότι ουδείς μπορεί να εγγυηθεί ότι τα γραπτά των μαθητών στα Μαθηματικά βαθμολογήθηκαν με ακρίβεια. Ενδιαφέρον έχει να δούμε το ποσοστό των αναβαθμολογήσεων στο μάθημα, που δεν επιτρέπει σημαντικές βαθμολογικές αποκλίσεις. Και βέβαια, να δούμε εάν κάποιος αναλάβει επιτέλους την ευθύνη για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε απέναντι σε χιλιάδες μαθητές, που αγωνιούν να λάβουν το εισιτήριο για τη σχολή της επιλογής τους…

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ