O εξολοθρευτής άγγελος ****

1' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σινεφίλ

Σκηνοθεσία: Λουίς Μπουνιουέλ

Πρωταγωνιστούν: Σίλβια Πινάλ, Ενρίκε Ραμπάλ, Ζακλίν Αντρέ

Το 1962 ο Λουίς Μπουνιουέλ άφησε την πόρτα ορθάνοιχτη στο παράλογο, εγκλωβίζοντας μια ομάδα αριστοκρατών σε μια διαδικασία φθοράς και ξεπεσμού. O «Εξολοθρευτής άγγελος» («El Angel Exterminador») μοιάζει με σουρεαλιστική φάρσα του αυτοεξόριστου τότε στο Μεξικό Ισπανού δημιουργού. Ξεκινάει με την ανεξήγητη επιθυμία αυτοεγκλεισμού μιας παρέας μεγαλοαστών σε μια αόρατη φυλακή – στο σαλόνι μιας έπαυλης. Συνεχίζεται σαν εφιάλτης των κατά φαντασία φυλακισμένων και τελειώνει με τους ίδιους ανθρώπους, αποκλεισμένους για τον ίδιο ανεξήγητο λόγο στο εσωτερικό ενός καθολικού ναού, όπου μπήκαν με τη θέλησή τους για μια ευχαριστήρια δέηση για την «ελευθερία» τους.

Το φιλμ είναι γρίφος, αλλά και αξεπέραστο μάθημα κοινωνικής ανατομίας. O Μπουνιουέλ περιγράφει με κανόνες που δεν υπακούν στη λογική έναν καθ’ όλα υπαρκτό εφιάλτη της αριστοκρατίας. Συγκεντρώνει σε μια έπαυλη -την έχουν εγκαταλείψει δίχως εξηγήσεις όλοι οι υπηρέτες πλην του μπάτλερ- την αφρόκρεμα της καλής κοινωνίας για να συνεχιστεί η κοσμική βραδιά μετά μια παράσταση όπερας. Το σαλόνι παίρνει διαστάσεις μεγάλης σκηνής θεάτρου όπου παίζονται πολλά μικρά δράματα τις ώρες και τις μέρες που ακολουθούν. Οι καλεσμένοι, σαν σε κατάσταση υπνωτισμού στην ψυχαναλυτική πολυθρόνα, περνούν σε μια ονειρική διάσταση της πραγματικότητας, αποκαλυπτική για το παρόν και το μέλλον της τάξης τους.

Η επιθυμία απομόνωσης ξεκινάει από το ένστικτο αυτοσυντήρησης και «καθαρότητας» της ελίτ στην οποία ανήκουν. Δεν έχουν μέλλον παρά μόνον παρόν και παρελθόν. Γι’ αυτό και η απόδραση από την αόρατη φυλακή, όπου οι καλοί τρόποι παραχωρούν τη θέση τους στη βία και την επιθετικότητα, είναι φαντασιακή, βλέπει προς τα πίσω και γίνεται δυνατή μοναχά διά της μνήμης. Οι «φυλακισμένοι» επαναλαμβάνουν τις κινήσεις που έκαναν στην αρχή της βραδιάς και οι αόρατοι τοίχοι της φυλακής ως διά μαγείας πέφτουν. Εξυπακούεται, πως αν τους παρατηρήσουμε ως άτομα και όχι ως κοινωνικό σύνολο, θα πιστέψουμε ότι πράγματι ο Μπουνιουέλ σκηνοθέτησε μια φάρσα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή