Αλλάζει η εικόνα στον θαλάσσιο τουρισμό

Αλλάζει η εικόνα στον θαλάσσιο τουρισμό

6' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντική ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας αναμένεται να προσφέρουν τα έργα ανάπλασης και εκσυγχρονισμού που πραγματοποιούνται στις πέντε σημαντικότερες μαρίνες της Αττικής. H εικόνα που εμφάνιζαν οι μαρίνες της Αττικής ήταν εικόνα εγκατάλειψης και υποβάθμισης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ενώ οι ελλείψεις βασικών υποδομών… (πυρασφάλεια, αποχετεύσεις, επαρκούς και ασφαλούς ανεφοδιασμού σε καύσιμα) εγκυμονούσαν σοβαρούς κινδύνους για τα σκάφη και τους επιβάτες τους. H συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, μέσω των διαγωνισμών που προκήρυξε το 2002 η τότε Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα, που συμμετέχει στην κάθε μαρίνα με ποσοστό 25%, αναμένεται ότι θα αλλάξει την εικόνα μιας σημαντικής τουριστικής αγοράς που χαρακτηρίζεται από επισκέπτες υψηλού εισοδήματος.

Η ανάγκη εκσυγχρονισμού στις μαρίνες της Αττικής είναι επιτακτική και πραγματοποιείται σε μια περίοδο που ο ανταγωνισμός από τις γειτονικές μεσογειακές και μη χώρες εντείνεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην κεντρική και νότια Ιταλία προγραμματίζεται η κατασκευή νέων εγκαταστάσεων που θα αυξήσουν τη δυνατότητα ελλιμενισμού από 20.000 σκάφη σε 40.000. Μόνο στις ακτές της Σικελίας προγραμματίζεται η κατασκευαστική 6.900 θέσεων ελλιμενισμού με τη δημιουργία μιας μαρίνας ανά 30 μίλια. Στην Κύπρο κατασκευάζονται ή έχουν προγραμματιστεί 2.800 θέσεις ελλιμενισμού, ενώ στην Ισπανία μόνο στην περιοχή της Βαρκελώνης προωθείται η δημιουργία 3 νέων μαρινών με 2.800 θέσεις ελλιμενισμού. Επίσης, δυναμικά στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού έχουν εισέλθει η Τουρκία, η Κροατία και η Μάλτα.

Μαρίνα Ζέας

Πρόκειται για μαρίνα στενά συνδεδεμένη με την πόλη του Πειραιά, με σημαντικό χερσαίο τμήμα που της προσδίδει ένα χαρακτήρα πόλου αναψυχής. Η σημερινή της χωρητικότητα ανέρχεται σε 560 σκάφη και με την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου θα αυξηθεί στα 660. Επίσης η μαρίνα θα διαθέτει καταστήματα εστίασης, καφετέριες, μπαρ, πισίνα και εμπορικά καταστήματα συνολικής επιφανείας 10.000 τ.μ., μαζί με τα γραφεία διοίκησης που ανακαινίζονται. Ανάδοχος στον διαγωνισμό, με τον οποίο παραχωρείται η διαχείριση της μαρίνας για 40 έτη και την ETA να διατηρεί το 25% της εταιρείας που συστάθηκε, ανακηρύχθηκε η κοινοπραξία Μαρίνες Αττικής που αποτελείται από τις εταιρίες ΓΕΚΑΤ ΑΤΕ – Προμηθέας GAS – Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι-Ναυτιλιακή Α.Ε. – Αρχιμήδης ΑΤΕ – Εμπορική Ακίνητης Περιουσίας και ΓΝΩΜΩΝ ΑΤΕ. O προϋπολογισμός των έργων ανάπλασης ανέρχεται σε 16 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι σήμερα έχουν επενδυθεί από τον ανάδοχο 9 εκατ. ευρώ. Τον Σεπτέμβριο του 2003 ο «Αθήνα 2004» ζήτησε από την ETA την αύξηση των πλωτών προβλητών για τη φιλοξενία περίπου 50 σκαφών για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων, κάτι που απαιτούσε την επέκταση των προβλητών κατά περίπου 310 μέτρα. Το γεγονός αυτό προκάλεσε τις αντιδράσεις των κατοίκων και της δημοτικής αρχής του Πειραιά, αλλά και την παρέμβαση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που ζήτησε την προστασία των αρχαιοτήτων που βρίσκονται στον υπήνεμο μώλο. Οι αντιδράσεις αυτές ματαίωσαν την επέκταση των πλωτών προβλητών και τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου κρηπιδώματος στον υπήνεμο μώλο, ενώ συμφωνήθηκε και η μεταφορά του υπό κατασκευήν του υπόγειου αντλιοστασίου από την πλ. Αλεξάνδρας στη Φρεαττύδα. Από την πλευρά της η κοινοπραξία δεσμεύεται ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει στην ανέγερση νέων κτιρίων για εμπορική εκμετάλλευση, ενώ θα διατηρήσει τον κοινωνικό χαρακτήρα της μαρίνας, που θα παραμένει ανοικτή για το κοινό ως χώρος αναψυχής.

Μαρίνα Φλοίσβου

Η χωρητικότητα της μαρίνας αυξήθηκε από τα 180 στα 300 σκάφη. Το έργο της αναβάθμισης και διαχείρισης της μαρίνας για διάστημα 40 ετών έχει αναλάβει η εταιρεία Lamda TechnOL Flisvos Marina, την οποία συγκρότησαν το 2002 οι όμιλοι της Lamda Development, της Τεχνικής Ολυμπιακής και των Ελληνικών Τουριστικών Ακινήτων. H Lamda TechnOL Flisvos Marina θα δαπανήσει συνολικά το ποσό των 44 εκατ. ευρώ, προκειμένου να βελτιώσει και να επεκτείνει τις επίγειες και θαλάσσιες υποδομές της μαρίνας. Το όλο project προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή νέων προβλητών και πλωτών δεξαμενών, τη δημιουργία μεγάλων χώρων πρασίνου, αλλά και την ήπιας μορφής ανέγερση κτισμάτων όπου θα λειτουργούν μια σειρά από καταστήματα για την εξυπηρέτηση των χρήστων της μαρίνας και των κατοίκων της περιοχής. Αξίζει να σημειωθεί πως οι περισσότερες από τις μισές θέσεις ελλιμενισμού της μαρίνας του Φλοίσβου θα μπορούν να «φιλοξενήσουν» σκάφη αναψυχής και πολυτελείς θαλαμηγούς με μήκος που θα ξεπερνά τα 30 μέτρα. Οι χερσαίες υποδομές θα αναπτυχθούν σε έκταση 4.000 τ.μ. και περιλαμβάνουν τη διαμόρφωση χώρων αγοράς, αναψυχής, εστίασης και αθλητισμού. Μάλιστα, έχει γίνει πρόβλεψη για τη δημιουργία χώρων που θα είναι κατάλληλοι για τη διεξαγωγή συνεδρίων και εκθέσεων. Τα καταστήματα (ναυτικά είδη, mini market, εστιατόρια – καφετέριες, ιατρείο, φαρμακείο, τραπεζικές υπηρεσίες, ταχυδρομείο, ταξιδιωτικό γραφείο) και οι άλλοι απαραίτητοι βοηθητικοί χώροι θα βρουν στέγη σε ένα συγκρότημα κτιρίων κατά μήκος της μαρίνας.

Μαρίνα Αλίμου

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μαρίνα σκαφών μεσαίου μεγέθους στα Βαλκάνια με τη χωρητικότητά της, μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, να αυξάνεται κατά 250 σκάφη, ξεπερνώντας τις 1.000 θέσεις. Προς το παρόν η τύχη του επενδυτικού προγράμματος, που θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες και θα ενισχύσει τη χωρητικότητα της μαρίνας, αγνοείται, καθώς η περίπτωση του Αλίμου αποτέλεσε το μεγάλο «αγκάθι» των ETA στην προσπάθεια ανοίγματος και συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα. Στον διαγωνισμό για την ανάληψη της εκμετάλλευσης και διαχείρισης της μαρίνας για 40 έτη συμμετείχαν 7 κοινοπραξίες («Saronic Marinas»: ΔΙΕΚΑΤ ΑΤΕ – ΑΘΗΝΑ ΑΕΤΒ & ΤΕ – CYBARCO LTD – ELLADI BALLETBO PUIG, «Μαρίνες Αττικής»: ΓΕΚΑΤ ΑΤΕ – ΓΝΩΜΩΝ ΑΤΕ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ GAS – ΚΥΡΙΑΚΟΥΛΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΑΙ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΙ – ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ Α.Ε. – ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ ΑΤΕ – ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Α.Ε., «Απολλώνεια Μαρίνα Αλίμου»: J&P (ΕΛΛΑΣ) ΑΤΕ – ΑΕΓΕΚ – ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε. – Vernicos Yachts and Holdings – Goldair SA, «ALFA HELLENIC MARINES»: Alfa Alfa Συμμετοχών Α.Ε. – Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε. – Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών Α.Ε. – ΔΙΟΓΕΝΗΣ Α.Ε. – OLYMPIC MARINE A.E., «Triaina Marinas»: Lamda Development A.E. – Τεχνική Ολυμπιακή Α.Ε. – Πόρτο Καρράς Α.Ε. – Odyssey FyWorlds and Entertainment Co. – Τρίτων Ολοκληρωμένες Υπηρεσίες Θαλαμηγών Α.Ε. – Floating Docks/Greece, LLC – Marina Management Services, INC – ΤΑΦ Α.Ε. – Intercontinental Real Estate and Development Co. Κοινοπραξία «Λιμήν Αλλιμούντος»: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ Α.Ε. – COSMOS YACHTING HELLAS ANE – ROBIF. PAGE και η κοινοπραξία των ΓΕΝΕΡ Α.Ε. – ΑΛΜΑ-ΑΤΕΡΜΩΝ Α.Ε. – ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΒΡΥΩΝΗΣ – ARGOS S.A. που ήταν και η πλειοδότρια κοινοπραξία του διαγωνισμού). Ομως, οι διαπραγματεύσεις για την αποδοχή των όρων της ETA -κυρίως η 5ετής εγγύηση των μισθωμάτων και την παροχή πρόσθετων εγγυήσεων για το κεφάλαιο που θα εισέφερε στην Ανώνυμη Εταιρεία Ειδικού Σκοπού- δεν τελεσφόρησαν. Πλέον αναμένεται η προκήρυξη νέου διαγωνισμού, ενώ το ύψος του επενδυτικού προγράμματος που θα αναλάβει ο ανάδοχος εκτιμάται στα 30 εκατ. ευρώ.

Μαρίνα Λαυρίου

Μια σύγχρονη μαρίνα για άμεση, ασφαλή και άνετη διαμονή των επισκεπτών της έχει κατασκευαστεί στην αναπτυσσόμενη περιοχή του Λαυρίου, σε μικρή απόσταση από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βανιζέλος». Τη μαρίνα του Λαυρίου εκμεταλλεύεται η εταιρεία Olympic Marine για διάστημα 50 ετών στο πλαίσιο συμβολαίου μακροχρόνιας μίσθωσης, έκτασης 50 στρεμμάτων μεταξύ της εταιρείας και της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου (ΚΕΔ). H μαρίνα διαθέτει σύμπλεγμα σταθερών και πλωτών προβλητών συνολικού μήκους 2 χλμ. με δυναμικότητα πρόσδεσης 680 σκαφών των 8-30 μ. και διαχείμασης 700 σκαφών. Οι χερσαίες εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν καφετέρια, εστιατόριο, κατάστημα ναυτιλιακών ειδών και mini market. Επίσης υπάρχουν εγκαταστάσεις ικανές να φιλοξενήσουν συνέδρια και παρεμφερείς εκδηλώσεις, ενώ έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του ακινήτου που θα φιλοξενήσει τον Ναυτικό Ομιλο. Στα μελλοντικά σχέδια του φορέα διαχείρισης περιλαμβάνεται και η δημιουργία μεγάλου σούπερ μάρκετ και έχουν γίνει επαφές με επώνυμες αλυσίδες, αλλά προς το παρόν εκτιμάται ότι οι γενικότερες συνθήκες δεν είναι ώριμες για τη φιλοξενία ενός τόσο μεγάλου καταστήματος εντός των ορίων της μαρίνας. H Olympic Marine προσφέρει στους επισκέπτες παροχή ρεύματος και νερού σε όλες τις θέσεις, σταθμό ανέλκυσης σκαφών, ανεφοδιασμό καυσίμων σε 24ωρη βάση κ.λπ. ενώ διαθέτει ναυπηγική και επισκευαστική μονάδα.

Μαρίνα Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας

Πρόκειται για την τελευταία μαρίνα που κατασκευάστηκε στην Αττική, καθώς οι σχετικές εργασίες ολοκηρώθηκαν μόλις πέρυσι. H νέα μαρίνα του ΣΕΦ έχει δυνατότητα ελλιμενισμού 275 σκαφών και η δημιουργία της τονώνει τον τουριστικό χαρακτήρα που έχει αποκτήσει το θαλάσσιο μέτωπο του Πειραιά με τα ολυμπιακά έργα, παρέχοντας ταυτόχρονα μια ακόμα επιλογή ψυχαγωγίας και αναψυχής. H μαρίνα του ΣΕΦ βρίσκεται υπό τον διαχειριστικό έλεγχο των ETA, ενώ εκκρεμούν οι διαδικασίες για τον τρόπο εκμετάλλευσής της, με πιο πιθανή την προκήρυξη διαγωνισμού για την πολυετή μίσθωσή της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή