ΚΟΣΜΟΣ

H ψηλότερη γέφυρα του κόσμου

Ασοσ. Πρες, Γαλλικό

ΜΙΓΙΟ, ΓΑΛΛΙΑ. H χθεσινή ημέρα χαρακτηρίσθηκε από την υπερβολή, ενώ τα εγκαίνια της γέφυρας του Μιγιό, στον νομό του Αβερόν της Γαλλίας, από τον Γάλλο πρόεδρο Ζακ Σιράκ, αποτέλεσαν προσπάθεια προβολής των τεχνολογικών καινοτομιών και της αισθητικής αρτιότητας του έργου. Ενα ακόμη γαλλικό θαύμα επετεύχθη, χωρίς μάλιστα να χαθεί ούτε μια ζωή από εργατικό ατύχημα. H γέφυρα του Μιγιό αποσκοπεί να απελευθερώσει δεκάδες χιλιάδες αυτοκινητιστές από τα γιγάντια μποτιλιαρίσματα, για τα οποία ήταν διαβόητη η ευρύτερη περιοχή του Μιγιό τις εορταστικές περιόδους.

Σε χρόνο ρεκόρ

Η υπερηφάνεια των Γάλλων πηγάζει βέβαια και από το γεγονός του ρεκόρ χρόνου κατασκευής, που πέτυχε ο κατασκευαστικός όμιλος, που δεν ξεπέρασε τα τρία χρόνια, αλλά ούτε και τον αρχικό προϋπολογισμό. H γέφυρα, σε απόσταση πέντε χιλιομέτρων δυτικά από την πόλη Μιγιό, διεθνές κέντρο του γαντιού, αλλά και χώρος δράσης του αγρότη-ακτιβιστή Ζοζέ Μποβέ, μειώνει κατά 60 χιλιόμετρα τη διαδρομή Παρισιού - Μπεζιέ, μέσω του αυτοκινητοδρόμου Α75.

Κρεμασμένη σε ύψος 270 μέτρων πάνω από τον ποταμό Ταρν, η γέφυρα σχεδιασμένη από τον Βρετανό αρχιτέκτονα Νόρμαν Φόστερ, επαίρεται ότι είναι η ψηλότερη του κόσμου. Παρότι αυτό δεν είναι αλήθεια, η κατασκευάστρια εταιρεία Eiffage έχει σκεφθεί την κατάλληλη απάντηση: «Πράγματι, η γέφυρα Ρόγιαλ Γκορτζ Μπριτζ του Κολοράντο των ΗΠΑ είναι ψηλότερη, στα 321 μέτρα πάνω από τον ποταμό Αρκάνσας, αλλά χρησιμοποιείται αποκλειστικά από πεζούς», εξηγεί εκπρόσωπος της εταιρείας. H γαλλική γέφυρα είναι αντίθετα αυστηρά απαγορευμένη στους πεζούς. «Ενα είναι σίγουρο: με 244,96 μέτρα ύψος, ο πυλώνας P2 είναι ο υψηλότερος πυλώνας γέφυρας του κόσμου», καταλήγει ο εκπρόσωπος. Οσο για το μήκος της γέφυρας, που φθάνει τα 2.460 μέτρα, «είναι η μακρύτερη καλωδιωτή στον κόσμο, εάν εξαιρέσουμε εκείνη του Ρίου στην Ελλάδα...».

«Χρυσό» για το κόστος

Στους Ολυμπιακούς Αγώνες των πολιτικών μηχανικών, η γέφυρα του Μιγιό κερδίζει, ωστόσο, το χρυσό μετάλλιο στο πολύ δύσκολο αγώνισμα της τήρησης του αρχικού προϋπολογισμού. Το σύνολο της μελέτης και της κατασκευής στοίχισε 394 εκατομμύρια ευρώ, παρά τη ραγδαία άνοδο, στο μεταξύ, των διεθνών τιμών χάλυβα, από τον οποίο κατασκευάσθηκε ο τάπητας της γέφυρας. Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι τηρήθηκαν ευλαβικά τα αρχικά χρονοδιαγράμματα του έργου: τρία χρόνια κατασκευής και μία δεκαετία αρχιτεκτονικής μελέτης. H πολιτική πορεία του έργου υπήρξε ταραγμένη. Το 1996, ο τότε υπουργός Μεταφορών της δεξιάς κυβέρνησης Ζιπέ, Μπερνάρ Πονς, είχε υπογράψει τη σύμβαση με τον Φόστερ, ενώ ο σοσιαλιστής ομόλογός του, Ζαν-Κλοντ Γκαϊσό, της κυβέρνησης Ζοσπέν το 2001, θεμελίωσε το μεγάλο έργο, προτού συμφωνήσει στην ιδιωτικοποίησή του. H γέφυρα, επέκταση του αυτοκινητόδρομου A75, κατασκευάσθηκε με ιδιωτικά κεφάλαια από την εταιρεία Eiffage, η οποία απέκτησε τα δικαιώματα εκμετάλλευσής του για 75 χρόνια.

Η σύμβαση υποχρεώνει την Eiffage να συντηρεί τη γέφυρα, ώστε αυτή να έχει ζωή 120 ετών. Το έργο έχει σχεδιασθεί έτσι, ώστε να αντέχει ανέμους ταχύτητας 250 χλμ. ανά ώρα, παρότι η ανώτατη ταχύτητα ανέμου που έχει καταγραφεί ποτέ στο Μιγιό, δεν ξεπερνά τα 176 χλμ. H γέφυρα διαθέτει πλειάδα προηγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου και παρακολούθησης της κίνησης οχημάτων και καιρικών φαινομένων.

Τέρμα στο μποτιλιάρισμα

Το επιχειρηματικό σχέδιο της Eiffage είναι απλό: ελπίζει να προσελκύσει τους Γάλλους εκδρομείς, οι οποίοι θα βρεθούν μεν αντιμέτωποι με το «τσουχτερό» αντίτιμο των 4,90 ευρώ (6,50 για Ιούλιο και Αύγουστο), αλλά θα επιλέξουν να το καταβάλουν για να αποφύγουν τις ουρές αυτοκινήτων που παραδοσιακά σχηματίζονται στους στενούς δρόμους της κοιλάδας του Ταρν, παραποτάμου του Γαρούνα. Οι κατασκευαστές ελπίζουν να προσελκύουν τουλάχιστον 28.000 οχήματα ημερησίως κατά τους θερινούς μήνες και 10.000 την ημέρα για τον υπόλοιπο χρόνο.

Διαφορετική άποψη εκφράζουν, όμως, οι κάτοικοι του Μιγιό, οι οποίοι θα στερηθούν τα κέρδη, από τους χιλιάδες αυτοκινητιστές, που κατέληγαν μποτιλιαρισμένοι με τις ώρες στην όμορφη κοιλάδα. H πόλη των 23.000 κατοίκων ανησυχεί και ετοιμάζεται να ανακαλύψει νέους ρυθμούς ζωής. O σοσιαλιστής, μέλος της μειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου της πόλης, Γκι Ντιράν, επισημαίνει: «H πόλη θα χάσει το 30% των εσόδων της, από τον τουρισμό. Κανείς δεν θα σταματά πια εδώ, αφού θα μπορεί να πετάξει πάνω από τα κεφάλια μας».

Επρεπε να είναι ένα με το τοπίο

ΠΑΡΙΣΙ. «Το κεντρικό ερώτημα είναι ποια φιλοσοφία θα ακολουθήσουμε: θα κατασκευάσουμε μια μνημειώδη γέφυρα, που θα καβαλά το ποτάμι ή θα δημιουργήσουμε μία γέφυρα, που θα πηδά από το ένα οροπέδιο στο άλλο; H γέφυρα μοιάζει έτσι μονοκόμματη και ρευστή. H συνέχεια των δομικών της στοιχείων δίνει την εντύπωση ότι η κοιλάδα υπερπηδάται με αρμονικό τρόπο από τη γέφυρα, σχεδόν χωρίς καμιά προσπάθεια», εξηγεί ο Βρετανός αρχιτέκτονας Νόρμαν Φόστερ, μιλώντας για το τελευταίο του δημιούργημα, την εκπληκτική γέφυρα στο Μιγιό της Γαλλίας, σε συνέντευξή του στην τοπική εφημερίδα της Νότιας Γαλλίας, Midi Libre. Δημιουργός του νέου κτιρίου του κοινοβουλίου στο Βερολίνο, του αεροδρομίου του Χονκ Κονγκ και της έδρας του Ερυθρού Σταυρού στο Λονδίνο, ο 69χρονος Φόστερ δίνει μία εικόνα από τις σχέσεις του με τους πολιτικούς μηχανικούς: «Επρόκειτο για ανταλλαγή ιδεών και για εξέταση των προτάσεών μας από κάθε τεχνική τους πτυχή. Ετσι σχεδιάσθηκαν οι πυλώνες: το σχήμα τους που θυμίζει κεφαλαίο Y είναι τέτοιο, ώστε να εξαφανίζονται κάτω από το οδόστρωμα. Εάν προσέξετε τη γέφυρα από το πλάι, μοιάζει να εξαϋλώνεται». O Φόστερ έχει πολύ συγκεκριμένες απόψεις για το περιβάλλον και τη σχέση του με την αρχιτεκτονική: «Το έργο του ανθρώπου πρέπει να ενσωματώνεται στη φύση. Οι πυλώνες έπρεπε να έχουν σχεδόν οργανική μορφή, σαν να φύτρωναν από το χώμα. H γέφυρα δεν θα είχε έτσι χαρακτήρα μνημειακού έργου, αλλά θα έμοιαζε σαν να ακουμπά ελάχιστα το τοπίο. H ιδιαίτερη παρουσία της οφείλεται κατά κύριο λόγο στον ανάλαφρο σχεδιασμό των πυλώνων. Από την πρώτη στιγμή, που ανέλαβα το σχεδιασμό της γέφυρας, πριν από οκτώ χρόνια, επέμεινα το οδόστρωμά της να είναι ελάχιστα κυρτό, επιτρέποντας στον αυτοκινητιστή να βλέπει όλο το μήκος της, από τη στιγμή που επιβιβάζεται στη γέφυρα».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ