ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Εσβησε η «Belle Helene» του σινεμά

Του Παναγιωτη Παναγοπουλου

Ακόμη και τις τελευταίες ημέρες της στη ζωή, η Ελενα Ναθαναήλ τις πέρασε με την κομψότητα και με τη χάρη που χαρακτήριζε ολόκληρη τη ζωή και την καριέρα της, κρατώντας το πρόβλημα της υγείας της μακριά από τη δημοσιότητα. Η Ελενα Ναθαναήλ άφησε την τελευταία της πνοή στα 61 της χρόνια χθες, στην Εντατική του νοσοκομείου Metropolitan, έπειτα από σύντομη και σκληρή μάχη με τον καρκίνο. Κοντά της είχε την κόρη της Ινκα, τον σύντροφό της Τάσο Μητρόπουλο και την αδελφή της.

Η καριέρα της δεν ήταν πολύ μεγάλη σε αριθμό ταινιών, αφού κυρίως με τον κινηματογράφο ασχολήθηκε. Η παρουσία της όμως ήταν πολύ ισχυρή. Το όμορφό της πρόσωπο, η αιθέρια κίνηση και το ήρεμο, φινετσάτο παρουσιαστικό της την έκαναν να ξεχωρίζει ανάμεσα στις υψηλότερων τόνων μορφές του ελληνικού κινηματογράφου.

«Δεν θέλω να με θυμούνται όταν δεν θα υπάρχω πια», είχε πει κάποτε. Και αυτή η φράση συνοψίζει τη στάση απόστασης που είχε πάρει από τον χώρο του θεάματος από τα τέλη της δεκαετίας του '70 ακόμη. Επαιζε όταν εκείνη επιθυμούσε, έκανε πολύ περιορισμένες εμφανίσεις και στη συνέχεια επέστρεφε στην αγροτική ζωή που είχε επιλέξει. Μέχρι το επόμενο διάλειμμα εργασίας. Ο καρκίνος τη χτύπησε στους πνεύμονες, όμως πολύ γρήγορα έκανε μεταστάσεις, κάτι που έκανε τις προσπάθειες για θεραπεία ουσιαστικά μάταιες. Από το καλοκαίρι μπαινόβγαινε στο νοσοκομείο, όμως η ασθένειά της έγινε γνωστή μόνο το τελευταίο διάστημα, λίγο πριν το τέλος.

Η διακριτικότητα ήταν ένα άλλο γνώρισμα της εικόνας που έβγαζε προς τα έξω, αν και όσοι την ήξεραν καλά, λένε ότι ήταν μια γυναίκα με πολύ χιούμορ και ανοιχτή καρδιά. Αυτό που ήταν ωστόσο το βασικό της χαρακτηριστικό ήταν η εκπληκτική ομορφιά του προσώπου της, τα μακριά μαύρα μαλλιά της και η ψηλόλιγνη φιγούρα της.

Την έλεγαν «Belle Helene» και τη θεωρούσαν πρότυπο της ελληνικής ομορφιάς. Παράλληλα, όμως, ήταν και ένα ισχυρό πρότυπο με το ντύσιμό της, που ενσωμάτωνε όλες τις τάσεις της δεκαετίας του '70, τα ίσια μαλλιά, τα μεγάλα γυαλιά, τα μίνι με έντονα print. Και ήταν εκείνη που μπορούσε να τα υποστηρίξει καλύτερα από κάθε άλλη. Εκτός όμως από αυτά, ήταν και μια από τις πρώτες διάσημες γυναίκες που πήρε την απόφαση να κάνει ένα παιδί εκτός γάμου και να ζήσει με τον σύντροφό της χωρίς να αισθάνεται ότι πρέπει να παντρευτεί.

Η Ελενα Ναθαναήλ γεννήθηκε το 1947 στην Αθήνα. Στον κινηματογράφο βγήκε παίζοντας το 1963 στο «Κάτι να καίει» του Γιάννη Δαλιανίδη και συνέχισε τις σπουδές της στη σχολή του Πέλου Κατσέλη. Ακολούθησαν ρόλοι στη γερμανική ταινία «Το αίμα των Βέλσουνγκεν», στον «Δραπέτη», στον «Φόβο», στην «Ντάμα σπαθί», στο «Επιχείρησις Απόλλων», στο «Ραντεβού με μια άγνωστη», για το οποίο βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1968, το «Λεβεντόπαιδο», την «Πρόκληση», το «Εθελοντής στον έρωτα», το «Εκείνο το καλοκαίρι», την «Αναζήτηση», τον «Αισιόδοξο», ως παρτενέρ του Κώστα Βουτσά, του Δημήτρη Παπαμιχαήλ, του Σπύρου Φωκά, του Λάκη Κομνηνού.

Στη δεκαετία του '80 έκανε μια σχετικά σύντομη επιστροφή παίζοντας στις βιντεοταινίες της εποχής. Οι τελευταίοι της κινηματογραφικοί ρόλοι ήταν στο «Black out» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη και στη «Σκιά του Λέμμυ Κώσιον» του Νίκου Ζερβού.

Μακριά απ' τα φώτα της δημοσιότητας

Τις δύο τελευταίες δεκαετίες, η Ελενα Ναθαναήλ είχε επιλέξει να βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, την κοσμικότητα της Αθήνας και την πίεση των επαγγελματικών υποχρεώσεων. Στην αρχή της επαγγελματικής της πορείας ήταν ένα από τα πρόσωπα της κοσμικής Αθήνας, όπου με την εντυπωσιακή της παρουσία ξεχώριζε. Αργότερα, όμως, οι προτεραιότητες στη ζωή της άλλαξαν δραστικά και η ίδια έκανε διαφορετικές επιλογές, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα το κυνήγι της καριέρας. Μαζί με τον σύντροφό της Τάσο Μητρόπουλο είχε εγκατασταθεί σ' ένα σπίτι στο Καπανδρίτι και στο κτήμα της στην Εύβοια, όπου προτιμούσε να είναι αγρότισσα, καμάρωνε για τις ρυτίδες της, όπως έλεγε η ίδια και ήθελε να ασχολείται με την παραγωγή κρασιού με τη δική της ετικέτα. Τα τελευταία χρόνια είχε κάνει εμφανίσεις σχεδόν αποκλειστικά στην τηλεόραση και πάντα οι συμμετοχές της αποτελούσαν ένα ιδιαίτερο στοιχείο κάθε παραγωγής. Είχε παίξει στις σειρές «Το γαλάζιο διαμάντι» και «Αγγιγμα ψυχής», ενώ την τελευταία της εμφάνιση την έκανε αυτή τη σεζόν, παίζοντας στη σειρά «Γοργόνες» του Mega.

Έντυπη