ΚΟΣΜΟΣ

Νέα επαναστατική δίαιτα με λήψη «έξτρα» πρωτεϊνών

Reuters

Συνήθως χάνουμε βάρος όταν περιορίζουμε δραστικά τις θερμίδες που προσλαμβάνουμε, αλλά μια δίαιτα με μερικές «έξτρα» πρωτεΐνες μπορεί να είναι ιδιαιτέρως αποτελεσματική για τον περιορισμό του λίπους του σώματος και τη βελτίωση των δεικτών του αίματος, τονίζεται σε μια νέα μελέτη.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι στη διάρκεια ενός έτους, μια μέτρια πρωτεϊνική δίαιτα αποδείχθηκε καλύτερη από μια δίαιτα πλούσια σε υδατάνθρακες, φτωχή σε λίπη, στο να βοηθήσει υπέρβαρους ενήλικες να μειώσουν τον λιπώδη ιστό. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι είχε περισσότερα οφέλη στην ενίσχυση της «καλής» ΗDL χοληστερόλης και στην ελάττωση των τριγλυκεριδίων, ενός τύπου λίπους του αίματος που οδηγεί στο φράξιμο των αρτηριών.

Τα ευρήματα που ανακοινώθηκαν στο περιοδικό Journal of Nutrition δείχνουν ότι η «ανταλλαγή» υδατανθράκων με πρωτεΐνες ωφελεί την υγεία αυτών που ακολουθούν δίαιτα.

Στη μελέτη, 130 υπέρβαροι ενήλικες ορίστηκαν με τυχαίο τρόπο σε μία από δύο ομάδες διαίτης περιορισμένων θερμίδων. Είτε ελάμβαναν καθημερινά τροφές με 15% θερμίδες επί του συνόλου προερχόμενες από πρωτεΐνες, 55% από υδατάνθρακες και 30% από λίπη είτε μια δίαιτα μέτριας πρωτεϊνικής συστάσεως, όπου 30% των θερμίδων προέρχονταν από πρωτεΐνες, 40% από υδατάνθρακες και 30% από λιπαρά.

Σε όλους όσοι συμμετείχαν δόθηκαν προγράμματα «μενού» και αυτοί παρακολούθησαν εβδομαδιαίες συναντήσεις με διαιτολόγο για να τους βοηθήσει να τηρήσουν τον νέο τρόπο ζωής τους.

Υστερα από ένα χρόνο, ο μέσος όρος απώλειας βάρους ήταν παρόμοιος στις δύο ομάδες, περίπου 11 κιλά με τη δίαιτα μέτριας πρωτεϊνικής σύστασης και περίπου 10 κιλά με την πλούσια σε υδατάνθρακες δίαιτα.

Ωστόσο, η ομάδα διαίτης μέτριας πρωτεϊνικής σύστασης έχασε περισσότερη μάζα λίπους και είχε σαφώς καλύτερες τιμές στα επίπεδα της HDL χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων.

Η «έξτρα» πρωτεΐνη σε κάθε γεύμα βοηθάει αυτούς που κάνουν δίαιτα να διατηρήσουν «μεταβολικώς δραστήρια» μυϊκή μάζα, εξήγησε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Donald K. Layman, του Πανεπιστημίου του Ιλινόι. Συγχρόνως, δήλωσε στο Reuters Health, η χαμηλότερη περιεκτικότητα της δίαιτας σε υδατάνθρακες σημαίνει χαμηλότερα επίπεδα της ινσουλίνης, που ρυθμίζει το σάκχαρο του αίματος. Ετσι, η δίαιτα «ενθαρρύνει» το σώμα να αποβάλει περισσότερο αποθηκευμένο λίπος, σύμφωνα με τον δρα Layman.

Επιστημονικά μενού

Ενα πρόβλημα με οποιαδήποτε δίαιτα είναι ότι όσοι την ακολουθούν οφείλουν να πειθαρχούν για να δουν αποτελέσματα. Σε αυτή τη μελέτη, αυτοί που ακολούθησαν δίαιτα και στις δύο ομάδες είχαν συνεχή βοήθεια από ειδικούς, επιστημονικά «σχεδιασμένα» μενού και εβδομαδιαίες εκπαιδευτικές συναντήσεις. Κατά πόσον τα ίδια άτομα θα επιτύχουν το ίδιο καλά αποτελέσματα χωρίς ιατρική εποπτεία είναι ασαφές.

«Ενα από τα προβλήματα με τις δίαιτες μέτριας πρωτεϊνικής σύστασης είναι ότι τα άτομα κουβαλούν παλαιές αντιλήψεις για το ζήτημα», είπε ο δρ Layman.

Για παράδειγμα, η αντίληψη του φαγητού «πολλά μικρά γεύματα» κατά τη διάρκεια της ημέρας λειτουργεί όταν η δίαιτα είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, με χαμηλά λιπαρά, επειδή τότε τα άτομα πεινούν συχνότερα, αλλά είναι εσφαλμένη όταν ακολουθείται μέτρια πρωτεϊνική δίαιτα.

«Η σημαντική αλλαγή είναι τρία συνεπή, χρονικά, γεύματα με ισορροπία πρωτεΐνης και υδατανθράκων σε κάθε φαγητό», συμβούλευσε o ίδιος. «Μια δίαιτα πλούσια σε πρωτεΐνες δεν είναι περισσότερες πρωτεΐνες στο δείπνο, αλλά ισορροπία πρωτεΐνης στο πρωινό και στο μεσημεριανό φαγητό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ