Το ατσάλινο τοτέμ του Ανίς Καπούρ

Το ατσάλινο τοτέμ του Ανίς Καπούρ

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΛΟΝΔΙΝΟ. Οι Αγώνες του 2004 άφησαν στην Αθήνα για θλιβερή κληρονομιά, τα αναξιοποίητα ολυμπιακά ακίνητα και την Εσπλανάδα με τα ξεραμένα φυτά. Στο Λονδίνο που ετοιμάζεται με γοργούς ρυθμούς για την ερχόμενη διοργάνωση, οι πολίτες θα έχουν ίσως καλύτερη προίκα. Ο σπουδαίος καλλιτέχνης Ανίς Καπούρ (έργο του οποίου έχουμε δει στην έκθεση Διαπολιτισμοί του ΕΜΣΤ) σχεδίασε το μνημείο που θα συνδεθεί με τους Ολυμπιακούς του 2012: ένα τεράστιο γλυπτό ύψους 115 μέτρων, το οποίο θα τοποθετηθεί μέσα στο ολυμπιακό πάρκο της πόλης. Το έργο που είναι δύο φορές υψηλότερο από το Αγαλμα της Ελευθερίας θα έχει τους πέντε ολυμπιακούς κύκλους και θα προσφέρει στους επισκέπτες τη δυνατότητα να ανεβούν στην κορυφή του και να απολαύσουν τη θέα του Λονδίνου.

Μεγάλη κλίμακα

Ο Καπούρ δήλωσε ότι το δημιούργημα αυτό είναι η πιο σημαντική ανάθεση σε ολόκληρη την πορεία του διότι του δίνει την δυνατότητα να φύγει από την περιορισμένη κλίμακα ενός συμβατικού έργου τέχνης και να φτιάξει κάτι που θα έχει σχέση με την πόλη και τους επισκέπτες της. Η κατασκευή του θα είναι μια τεχνολογική πρόκληση και ήδη ο καλλιτέχνης συνεργάζεται στενά με την εταιρεία Arup, που διαθέτει μεγάλη πείρα σε ανάλογα οικοδομήματα. «Στόχος μας ήταν μετά τους Αγώνες να μείνει κάτι που δίνει την ευκαιρία να δούμε την ανατολική πλευρά της πόλης από ψηλά με μια θέα που κόβει την ανάσα», δηλώνει ο δήμαρχος Μπόρις Τζόνσον που έχει μπει από τώρα στις σκέψεις για το πώς θα δρέψει τους καρπούς των Αγώνων μετά την τελετή λήξης.

Εμπνευση από Βαβέλ

Η κατασκευή θα γίνει από χάλυβα και κάποιοι λένε χαριτολογώντας ότι θα είναι η σύγχρονη απάντηση του Λονδίνου στον Πύργο του Αϊφελ και θα εντυπωσιάζει τους πάντες με το περίεργο σχήμα του. Ο Καπούρ κέρδισε την ανάθεση καταθέτοντας μια πρόταση ενδιαφέρουσα και ερεθιστική. Στον διαγωνισμό του οποίου οι λεπτομέρειες δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστές, πήραν μέρος και άλλοι γλύπτες όπως ο Αντονι Γκόρμλεϊ. Ο ινδικής καταγωγής καλλιτέχνης συνδύασε στο έργο του την ιδέα ενός πύργου που μεταμορφώνεται σε ένα έργο μοντέρνας γλυπτικής. Ο ίδιος ομολόγησε ότι εμπνεύστηκε το έργο και από τον πύργο της Βαβέλ, ένα οικοδόμημα που έχει μυθική ατμόσφαιρα και σε φτάνει μέχρι τα σύννεφα.

Τίτλος του έργου είναι «Arcelor Mittal Orbit», παίρνοντας το όνομά του από τον μεγιστάνα Λάκσμι Μίταλ, τον πλουσιότερο άνθρωπο της Γηραιάς Ηπείρου που θα το χρηματοδοτήσει. Το κόστος της ανέγερσης έχει υπολογιστεί μέχρι στιγμής σε περίπου 20 εκατομμύρια στερλίνες. «Εχουμε την μοναδική ευκαιρία να κάνουμε ένα αρχιτεκτόνημα στο Λονδίνο που θα κρατήσει ζωντανή την κληρονομιά των Αγώνων», δήλωσε στην εφημερίδα «Γκάρντιαν» ο χορηγός. «Είναι βέβαιον ότι ο κόσμος θα νομίζει πως έχουμε χάσει το μυαλό μας και δίνουμε ένα τέτοιο ποσό εν μέσω κρίσης για να φτιάξουμε το μεγαλύτερο έργο τέχνης που έχουμε δει ποτέ στη Βρετανία. Ομως τόσο εγώ όσο και η υπουργός των Αγώνων, Τέσα Τζόουελ είμαστε σίγουροι ότι είναι η καλύτερη επιλογή», υπογράμμισε ο δήμαρχος σε δηλώσεις του στην ίδια εφημερίδα.

Στο πλευρό του Καπούρ βρίσκεται από την πρώτη στιγμή ο μηχανικός Σεσίλ Μπάλμοντ που θα κάνει τα πάντα ώστε οι χιλιάδες τόνοι ατσαλιού να τοποθετηθούν με ασφάλεια και να κάνουν έτσι πραγματικότητα το όραμα του καλλιτέχνη.

Ετοιμο το 2011

Το έργο θα μπει γρήγορα σε φάση κατασκευής και λέγεται ότι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2011 θα είναι έτοιμο.

Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε το 1954 στη Βομβάη. Από τη δεκαετία του ’70 ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Εχει εκπροσωπήσει τη Βρετανία στην Μπιενάλε της Βενετίας, ενώ μεγάλες Πινακοθήκες και μουσεία όπως η Τέιτ έχουν φιλοξενήσει ατομικές του εκθέσεις. Ο γλύπτης καταφέρνει να φτιάξει εντυπωσιακά έργα χρησιμοποιώντας συχνά απλές φόρμες. Κάποια έχουν μνημειακό μέγεθος, προκαλώντας στους θεατές δέος και περιέργεια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή