Απολογισμός και «ιδέες» μια ΥΠΠΟΤονικής χρονιάς

Απολογισμός και «ιδέες» μια ΥΠΠΟΤονικής χρονιάς

3' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ. Ενα χρόνο μετά όλοι αισθάνονται εγκαταλελειμμένοι. Οργανισμοί, διευθύνσεις, εργαζόμενοι. Και οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι στο υπουργείο Πολιτισμού λιγότερο ενημερωμένοι από κάθε άλλη φορά.

Εκτός από χθες που έγινε το θαύμα.

Επειτα από ένα χρόνο το ΥΠΠΟΤ έσπασε τη σιωπή του, προσπαθώντας να προλάβει τα σχόλια για την υποτονικότητα που επέδειξε τους 12 μήνες. Αποφάσισε μάλιστα να κάνει και τον αυτο-απολογισμό του! Βλέπε (www.culture.gr)

Για μας, αυτός ο χρόνος ήταν χωρίς ριζικές αλλαγές στο υπουργείο, με αρκετούς ακέφαλους οργανισμούς, μειώσεις προϋπολογισμών και πολλά ασαφή σχέδια. Νομοσχέδια δεν παρουσιάστηκαν, ούτε αυτό για τον κινηματογράφο παρότι είναι έτοιμο.

Η σύζευξη πολιτισμού – τουρισμού τα θαλάσσωσε. Πολλές ιδέες, αλλά μεταξύ συμβούλων. Καμία καθοριστική αλλαγή δεν είδαμε, παρά μόνο την απομάκρυνση της Αντζελας Γκερέκου, την άφιξη του διαδόχου της Γιώργου Νικητιάδη και πρόσφατα του έμπειρου Τηλέμαχου Χυτήρη με τις διευρυμένες αρμοδιότητες όπως ξεκαθάρισε με το που πάτησε το πόδι του στην οδό Μπουμπουλίνας.

Τι δεν έγινε

Ας αρχίσουμε από τα μουσεία. Εξακολουθούν να πορεύονται μόνα τους, με ελάχιστα χρήματα και δυναμικό σε μια εποχή που η κρίση θέλει αποφασιστικότητα και ιδέες. Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο όπως και εκείνο του Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη παραμένουν χωρίς διευθυντές, ενώ το Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης ψηφίζει (προχθές) για τον κανονισμό λειτουργίας του. Κι ας κρύβει την ασχήμια του πίσω από τις λινάτσες του Φιξ. Νέος διαγωνισμός αναμένεται (αφού κηρύχθηκε έκπτωτη η ΒΙΟΤΕΡ) με τον κανονισμό «απαραίτητο», όπως λένε, για τη Διαχειριστική Αρχή. Για όσα χάνονται όμως, κανείς δεν λέει τίποτα. Για το κόστος των 14.000 ευρώ τον μήνα, προκειμένου να προστατεύεται το κουφάρι σε 24ωρη βάση.

Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης πάντως δεν χρειάζεται όπως φαίνεται κανονισμό λειτουργίας. Η αλήθεια είναι πως μας ξελάσπωσε επικοινωνιακά με τα ρεκόρ του, όμως 15 μήνες από τα εγκαίνιά του συνεχίζει να πορεύεται χωρίς διευθυντή και κωδικό στον προϋπολογισμό. Ακόμη προωθείται το Π.Δ.

Με ελλείψεις και χωρίς προϊσταμένους λειτουργούν πολλές εφορείες αρχαιοτήτων προσπαθώντας να τα βγάλουν πέρα (ΕΒΑ Ηρακλείου, Αιτωλοακαρνανίας-Λευκάδας, ΕΠΚΑ Θεσπρωτίας, Ξάνθης κ.ά.).

Πρόβλημα παρουσιάζεται και με την άνιση κατανομή του προσωπικού, αφού η πλειοψηφία των αρχαιολόγων (600 από τους 1.000) συσσωρεύεται στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αποδυναμώνοντας την περιφέρεια.

Ενώ η καρδιά του συστήματος πάσχει, η επικοινωνιακή τακτική επιβάλλει εγκαίνια. Εχουμε να εγκαινιάσουμε ακόμη 31 μουσεία, ανακοίνωσε ο υπουργός πριν από λίγες ημέρες σε τηλεοπτική εκπομπή, αλλά η ποσότητα δεν κάνει το έργο.

Το Μουσείο Ηρακλείου για παράδειγμα, δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από την άνοιξη του 2012.

Οσο οι διευθύνσεις του ΥΠΠΟΤ προσπαθούν να κρατήσουν τα μουσεία όρθια στην κρίση, οι διαδικασίες του ΕΣΠΑ αργούν. Οι προηγούμενοι δεν έκαναν τίποτα, είναι σαφές. Ετσι, η γ.γ. Λίνα Μενδώνη έπιασε το νήμα από την αρχή. Στην περιφέρεια εντάχθηκαν 80 έργα, αλλά στην Αθήνα περιμένουν. Η Πινακοθήκη θα πρέπει να επεκταθεί με 32 εκατ. ευρώ από τα 62 που ήθελε, το Τατόι πρέπει να τα βγάλει πέρα με 8 εκατ. ευρώ, το Ακροπόλ με 14 εκατ. και την ευχή να ξεκινήσει το έργο πριν αρχίσουν οι καταρρεύσεις.

Την ίδια ώρα άλλοι ζητιανεύουν. Το Κοργιαλένειο Ιστορικό Λαογραφικό Μουσείο Αργοστολίου ζητάει την παρέμβαση του κ. Γερουλάνου για τη μισθοδοσία του προσωπικού που μένει απλήρωτο, αλλιώς «επίκειται αναστολή λειτουργίας του μουσείου».

Ανάλογη ήταν και η θέση του Κ. Γεωργουσόπουλου μήνες πριν, για τα χρέη του Κέντρου Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου – Θεατρικού Μουσείου στο ΙΚΑ (60.000 ευρώ) και τα απλήρωτα ενοίκια ενός έτους.

Σε κλοιό λιτότητας και τα κρατικά μας θέατρα που πρέπει να ζήσουν με λιγότερα, όπως το ΕΚΕΒΙ το οποίο δείχνει να τα καταφέρνει καλύτερα.

Οι ορχήστρες πάντως βρίσκονται σε πανικό. Μεγάλο σχέδιο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους ετοιμάζεται εδώ καιρό. Παρ’ όλα αυτά, χωρίς διευθυντή παραμένει η Ορχήστρα των Χρωμάτων μετά την παραίτηση του Γ. Κουρουπού, ακέφαλη και η ΚΟΑ, αφού έληξε η θητεία του Βύρωνα Φιδετζή, σε αβεβαιότητα βρίσκεται η Λυρική.

Για να είμαστε δίκαιοι όμως, έγινε το Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων (καταγράφηκαν 650 φορείς), νέος τρόπος προσλήψεων με διαφάνεια, έκλεισε το Γ΄ ΚΠΣ (105% απορροφητικότητα), ορίζονται αρχαιολογικές ζώνες προστασίας.

Δεν αμφισβητούμε τις καλές προθέσεις. Το θέμα είναι να γίνουν πράξεις. Εργο δεν είναι να παινεύεσαι ότι χτίζεις «ένα δυνατό brand name (Marathon)» υπερδιπλασιάζοντας τις συμμετοχές δρομέων στον Μαραθώνιο της Αθήνας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT