ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σόνια Θεοδωρίδου, η ζωή ξαναρχίζει πιο ωραία

Του Νικου Βατοπουλου

Ενα πρωινό του Αυγούστου, σ' έναν ήσυχο δρόμο των Εξαρχείων, η Σόνια Θεοδωρίδου ζει τις αθηναϊκές της ημέρες. Ανάπαυλα από το φορτωμένο ευρωπαϊκό της πρόγραμμα, η Ελλάδα είναι πάντα ένας καταιωνιστήρας για εσωτερική ανασύνταξη. Αυτό το καλοκαίρι είχε και έναν ιδιαίτερο συμβολισμό, αφού τελέστηκε και ο θρησκευτικός της γάμος με τον μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη, σε ένα κρητικό γλέντι τρικούβερτο! Ξαναγεννημένη, με έναν συνδυασμό σοφίας και πάθους, που ξαφνιάζει, η Σόνια Θεοδωρίδου επιτρέπει στον εαυτό της να είναι αληθινή. «Αρκετά», λέει και το χαμόγελό της είναι αυτό της ανακούφισης.

Ελληνική μουσική

Με βάση το Βερολίνο, όπου διδάσκει τραγούδι στο εκεί Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών, περιζήτητη στην Ευρώπη, με νέα σχέδια, ευτυχισμένη δίπλα σε ένα σύντροφο που αλληλοστηρίζονται, νικηφόρος μετά από μία περιπέτεια υγείας, η Σόνια Θεοδωρίδου δεν θυμίζει σε τίποτα την «παλιά Σόνια». Την παρατηρώ απέναντί μου καθώς ξετυλίγει σιγά σιγά τον εαυτό της. Ολα μοιάζουν να αρχίζουν και πάλι, αλλά ποτέ δεν υπήρχε τόσο έντονη η αίσθηση μιας γερής βάσης.

Εχει ένα νέο cd η Σόνια Θεοδωρίδου, το πρώτο της νέας εταιρείας «The Human Voice», που ίδρυσε μαζί με τον Θεόδωρο Ορφανίδη (με εικαστικό εξώφυλλο του Στέλιου Ψευτόγκα). Είναι τα 30 τραγούδια του Γιάννη Κωνσταντινίδη (1903-1984, γνωστός και ως Κώστας Γιαννίδης), που ερμηνεύει μαζί με τον πιανίστα Γιάννη Βακαρέλη, συνθέσεις που δύσκολα εντάσσονται σε θεματική κατηγορία, καθώς ο Κωνσταντινίδης πάντρεψε εντελώς ιδιοσυγκρασιακά νεο-παραδοσιακούς ήχους με τη δυτικοευρωπαϊκή μουσική. ««Μα, αυτός είναι ένας Ραβέλ!», μου είπαν ξένοι φίλοι μου», λέει η Σόνια Θεοδωρίδου.

Η ιστορία της ηχογράφησης είναι παλιά, καθώς είχε γίνει το 1995 στο Μέγαρο. Ηταν παραγγελία του Χρήστου Λαμπράκη. Και δεν είναι τυχαίο το πρώτο άλμπουμ του νέου label «Τhe Human Voice», καθώς η Σόνια Θεοδωρίδου κινείται μεθοδικά στην προώθηση της ελληνικής μουσικής δημιουργίας στον διεθνή χώρο. Σκέφτομαι ότι η διεθνής αναγνώριση που εισπράττει πλέον η Σόνια Θεοδωρίδου, την έχει κάνει πιο Ελληνίδα. «Κατά μία έννοια, η κρίση είναι μία ανέλπιστη ευκαιρία», εξομολογείται. «Για να κοιτάξουμε μέσα μας και να δούμε τις δυνατότητές μας».

Κι ενώ στα σκαριά βρίσκεται το δεύτερο cd (θα κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο) με μελοποιημένο Καβάφη από τον Αθανάσιο Σίμογλου και συμμετοχή της Orchestra Mobile (που έχει ιδρύσει μαζί με τον Θεόδωρο Ορφανίδη το 2010). «Είναι σημαντικό για κάθε άνθρωπο να βρίσκεται εκεί που είναι «οι αγάπες» του», λέει η Σόνια Θεοδωρίδου, υπονοώντας ότι έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια για να έχει το σθένος να διεκδικήσει για τον εαυτό της τη δική της αλήθεια. «Η δική μου γενιά αδίκησε τον εαυτό της. Δεν φταίει η Ελλάδα, αλλά μία μερίδα μικρόψυχων ανθρώπων». Ολα αυτά, όμως, είναι πίσω της. Και ενώ, φέρει μέσα της σαν κειμήλιο την καταγωγή της που με νάματα από Κωνσταντινούπολη, Θράκη και Βέροια, η Σόνια Θεοδωρίδου, ξεδιπλώνει μία ουμανιστική ματιά σαν να θέλει να εξορύξει το «καλό» από κάθε άνθρωπο. Αναφέρει μια-δυο φορές το παιδαγωγικό έργο του Abreu, υπογραμμίζει ότι η πληρότητα που νιώθει σε ώριμη ηλικία ήταν μια κορφή που κατέκτησε με κόπο και επένδυση. Ολα αυτά τα λέει με χαμόγελο. Σπάνια με έχει αγγίξει τόσο πολύ η πίστη στην ευτυχία και στο «θετικό πνεύμα» όσο η αύρα που εκπέμπει η Σόνια Θεοδωρίδου.

Στη Γερμανία

Εχει ένα γεμάτο πρόγραμμα συναυλιών στην Ευρώπη. Διατηρεί στενή συνεργασία με το Schauspeilhaus της Κολωνίας, όπου τραγουδάει τον ρόλο της Λούσυ στην «Οπερα της πεντάρας». Εκεί, στις 29 Σεπτεμβρίου θα έχει πρεμιέρα με το έργο της Αυστριακής νομπελίστριας Ελφρίντε Γιέλινεκ «Demokratie in Abendsunde» (η ίδια η συγγραφέας την είχε ακούσει και την διάλεξε) και ακολουθεί στις 14 Οκτωβρίου συναυλία στην Κολωνία, πάλι, με τραγούδια του Ζακ Μπρελ. Το πρόσφατο cd της με τα τραγούδια του Μπρελ σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία και η ίδια η οικογένεια του Μπρελ την έχει αγκαλιάσει. Ο Οκτώβριος θα την φέρει στο Concertgebouw του Αμστερνταμ και θα είναι και ο μήνας που θα παρουσιαστεί και η μελοποιημένη ποίηση του Καβάφη.

Ολα αυτά, και είναι μονάχα ελάχιστα από τα σχέδιά της, κρατούν τη Σόνια Θεοδωρίδου σε μία πνευματική και σωματική εγρήγορση. Μοιάζει ιδιαίτερα κατασταλαγμένη και φιλοσοφημένη, σαν να βρήκε αυτό που πάντα αναζητούσε.

Με τον μαέστρο σύζυγό της, Θεόδωρο Ορφανίδη, έχουν πολλά σχέδια για την προώθηση της μουσικής. Αλλωστε στην Orchestra Mobile φέρνουν κοντά ταλαντούχους μουσικούς από όλο τον κόσμο και αυτό μοιάζει να κάνει πράξη το ουμανιστικό της όραμα για την τέχνη.

Έντυπη