Γραμμή βοήθειας για την κατάθλιψη

Γραμμή βοήθειας για την κατάθλιψη

2' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Ελλάδα (και) στο τηλέφωνο αναστενάζει, αναζητώντας ψυχολογική υποστήριξη, βασικές πληροφορίες για κοινωνικές υπηρεσίες, «μια βοήθεια» εμπιστευτική και δωρεάν. Ολοένα και περισσότεροι σηκώνουν το ακουστικό και τηλεφωνούν στις γραμμές βοηθείας και υποστήριξης.

Μεγάλη είναι η αύξηση στο 1034, τη γραμμή βοηθείας για την κατάθλιψη, που λειτουργεί από το πρόγραμμα «αντι-στίγμα» του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨ). Το 2011, η γραμμή δέχθηκε 40% περισσότερα τηλεφωνήματα από το 2010, ενώ οι κλήσεις που σχετίζονται άμεσα με την οικονομική κρίση ανέβηκαν στο 35%, κατά πολύ υψηλότερες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. «Το θέμα της κρίσης υπάρχει πλέον μέσα σε όλα τα τηλεφωνήματα. Μας καλούν άτομα που έχασαν τη δουλειά τους και αντιμετωπίζουν καταθλιπτικά φαινόμενα, γονείς με μεγάλο άγχος για το μέλλον των παιδιών τους, συνταξιούχοι που δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα ή άτομα που απέχουν λίγο από τη συνταξιοδότηση, αλλά φοβούνται ότι θα απολυθούν», λέει στην «Κ» η κυρία Ελένη Λουκή, συντονίστρια του προγράμματος «αντι-στίγμα», που λειτουργεί υπό την ευθύνη της κυρίας Μαρίνας Οικονόμου, επίκουρης καθηγήτριας Ψυχιατρικής.

Πάρα πολλοί ενδιαφέρονται για το πώς θα βρουν υπηρεσίες ψυχικής υγείας χωρίς να πληρώσουν, καθώς αδυνατούν να επισκεφθούν ιδιώτες γιατρούς. «Εμείς τους κατευθύνουμε στις δημόσιες δομές», σημειώνει η κυρία Λουκή. Κάποιοι αναζητούν διέξοδο μέσω τηλεφώνου, αλλά κάτι τέτοιο -πέρα από ένα πρώτο επίπεδο- δεν μπορεί να γίνει.

Χιλιάδες τηλεφωνήματα δέχεται και η τηλεφωνική γραμμή άμεσης τηλεφωνικής βοήθειας 197, που λειτουργεί σε 24ωρη βάση. «Εξυπηρετούμε περίπου 9.000-10.000 τηλεφωνήματα τον χρόνο. Ταυτόχρονα, έχει υπερδιπλασιαστεί το ποσοστό των ανθρώπων που αναζητούν βοήθεια σε θέματα επιβίωσης και στέγης, από 2% το 2010 σε 4,6% το 2011. Ακόμα μεγαλύτερη είναι η αναζήτηση απαντήσεων σε θέματα υγείας και πρόνοιας, από 11,5% το 2010, στο 19,6% το 2011. Πρόκειται για άτομα που δεν έχουν ασφάλιση (ανασφάλιστοι ή άνεργοι) και ρωτούν για το πώς μπορούν να έχουν πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες», λέει στην «Κ» ο κ. Χρήστος Χομπάς, ψυχολόγος, προϊστάμενος της γραμμής 197 του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης. «Πολύ μεγαλύτερη είναι και η ψυχική ένταση των τηλεφωνημάτων φέτος. Οι ψυχολόγοι μας βρίσκονται πολύ πιο συχνά αντιμέτωποι με δύσκολες καταστάσεις, με ισχυρή παρουσία αυτοκαταστροφικής τάσης», συμπληρώνει.

Αυξημένες κατά 10% είναι οι κλήσεις και στην Ανοικτή Γραμμή Βοηθείας 210-36.17.089, της μονάδας απεξάρτησης 18 ΑΝΩ του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αθηνών. «Είναι εντυπωσιακή η αύξηση του χαρακτήρα του επείγοντος σε πολλά τηλεφωνήματα», λέει στην «Κ» η κυρία Χριστίνα Σωτηροπούλου. Τα περισσότερα τηλεφωνήματα αφορούν τη χρήση παράνομων ουσιών και το αλκοόλ, αλλά το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί και αυτά που αφορούν την κατάθλιψη. Η κρίση πανταχού παρούσα: «Πολλά άτομα από την επαρχία ρωτούν για τη δυνατότητα δωρεάν στέγασης όταν έρθουν στην Αθήνα για κάποιο πρόγραμμα».

Κοινωνία στα πρόθυρα (ή εντός;) νευρικής κρίσης;

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT