Ο ατμοσφαιρικός Ντεμπισί

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ. Φανταστείτε έναν δημιουργό, έναν συνθέτη, ο οποίος χλευάζεται από τους μουσικούς της ορχήστρας και το προσωπικό του θεάτρου κατά τη διάρκεια των προβών για το ανέβασμα της όπεράς του. Κι όμως έχει συμβεί: ο συνθέτης ήταν ο Κλοντ Ντεμπισί (1862-1918) και η όπερα το «Πελέας και Μελισσάνθη» – ένα από τα αριστουργήματά του. Κι όχι μόνον αυτό: ο συνεργάτης του Ντεμπισί, ο ποιητής Μέτερλινγκ, δημοσίευσε τότε επιστολή στην εφημερίδα «Φιγκαρό», μέσα από την οποία ευχόταν ολόψυχα την αποτυχία της παράστασης.

Ο μόνος που στήριξε τον Ντεμπισί ήταν ο μαέστρος και λίγοι «πιστοί» που μαζεύονταν συνήθως στη γαλαρία. Ο ίδιος όμως δεν πτοήθηκε. Υπερήφανος άνθρωπος, εγωιστής, αδιαφορούσε για τα σχόλια του κόσμου. Κλεινόταν στο σπίτι του στο Παρίσι, μακριά από τον θόρυβο και την πολλή ανοησία, και με έναν ασκητικό τρόπο δούλευε πάνω στις συνθέσεις του.

Φυσικά, η όπερα «Πελέας και Μελισσάνθη» τον δικαίωσε μέσα στον χρόνο. Και στο πρόσφατο box set δεκαοκτώ (18) δίσκων ακτίνας που κυκλοφόρησε η Deutsche Grammophon (DG), με τον τίτλο «The Debussy Edition», το συγκεκριμένο έργο καταλαμβάνει τα δύο CD. Ο Κλάουντιο Αμπαντο διευθύνει τη Φιλαρμονική της Βιέννης και η Κρατική Οπερα της αυστριακής πρωτεύουσας, σε μία από τις πιο γοητευτικές ερμηνείες του συγκεκριμένου έργου – και με σολίστ μεγάλα, κλασικά πια, ονόματα του λυρικού τραγουδιού: την Κρίστα Λούντβιχ, τον Χοσέ Βαν Νταμ, τη Μαρία Εβινγκ, τον Φρανσουά Λε Ρου κ. ά.

Μέσα από αυτές τις εκδόσεις η DG συγκεντρώνει μερικές από τις κορυφαίες, πιο ιστορικές ερμηνείες γύρω από το έργο ενός συνθέτη. Ετσι, στο ίδιο σετ βρίσκουμε τα εκπληκτικά «Νυχτερινά», τη «Θάλασσα», το «Πρελούδιο για το απομεσήμερο ενός Φαύνου» κ. ά. ερμηνευμένα από την Ορχήστρα του Κλίβελαντ και υπό την μπαγκέτα του επίσης πολύ σημαντικού συνθέτη Πιερ Μπουλέζ. Βρίσκουμε ακόμα το «Μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού» με την Orchestre de la Suisse Romande υπό τη διεύθυνση του Ερνέστ Ανσερμέ ή τα σπουδαία πιανιστικά έργα του Ντεμπισί ερμηνευμένα από τους Κρίστιαν Ζίμερμαν, Αρτούρο Μπενεντέτι Μικελάντζελι, Μάρτα Αργκερίχ, Μιτσούκο Ουτσίντα κ. ά.

Ανήσυχο πνεύμα

Εξαιρετικές ερμηνείες που τονίζουν ιδανικά το πόσο ατμοσφαιρικός συνθέτης ήταν ο Ντεμπισί. Ενας ολόκληρος κόσμος αναδύεται μέσα από τις συνθέσεις του, είτε πρόκειται για τον απόκρυφο κόσμο της ονειρικής, αισθησιακής νύχτας, είτε για την οργή και την απεραντοσύνη, το αίσθημα ελευθερίας και πτήσεως που προσφέρει ο ωκεανός.

Ο Ντεμπισί ήταν ιδιαίτερα ανήσυχο πνεύμα: διάβαζε Μαλαρμέ, τον ενδιέφερε πολύ η μουσική της Ιάβας, απολάμβανε τα γλυπτά του Ροντέν, τους πίνακες του Τέρνερ και τις ζωγραφιές του Ιάπωνα Χοκουσάι, μα διατεινόταν πως για «έναν συνθέτη είναι πιο χρήσιμο να δει την ανατολή του ηλίου παρά ν’ ακούσει την Ποιμενική Συμφωνία του Μπετόβεν». Το μοναδικό πνεύμα του αναδεικνύεται μέσα από αυτή την εξαιρετική συλλογή της DG.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή