ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

1,8 δισ. το κόστος επανεκκίνησης για τους 4 αυτοκινητόδρομους

Του Γιωργου Λιαλιου

Η ώρα της αλήθειας για τους τέσσερις «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους έφθασε. Επειτα από δύο χρόνια διαπραγματεύσεων, οι 4 αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης εγκρίθηκαν χθες από το Ελεγκτικό Συνέδριο και θα κατατεθούν σήμερα στη Βουλή. Οπως όλα δείχνουν, το κόστος της επανεκκίνησης των έργων θα είναι βαρύ για το Δημόσιο. Θα καταβάλει άμεσα περίπου 1,8 δισ. από τα οποία 638 εκατομμύρια σε αποζημιώσεις και 1,2 δισ. ευρώ για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού των έργων θυσιάζοντας ευρωπαϊκούς πόρους. Επιπλέον θα παράσχει σε βάθος 30ετίας τουλάχιστον 8,5 δισ. ευρώ από τα μελλοντικά του έσοδα από τα διόδια, για την εξασφάλιση των αναγκών των έργων, την αποπληρωμή των δανείων και την εξασφάλιση κέρδους στις κοινοπραξίες. Τι κερδίζει; Τη διόλου ευκαταφρόνητη ώθηση που θα δώσει τα επόμενα χρόνια στην οικονομία η επανεκκίνηση των έργων και την επαναδημιουργία 18.000 θέσεων εργασίας έως το 2015.

Υστερα από μια μακρά περίοδο συζητήσεων, λοιπόν, η οποία πήρε νέα ώθηση με την τοποθέτηση του κ. Ευθύμη Βιδάλη από τον πρωθυπουργό ως επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας, το Δημόσιο, οι κοινοπραξίες και οι τράπεζες συμφώνησαν στον τρόπο επανεκκίνησης των έργων στους τέσσερις «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους. Η «Κ» ανακεφαλαιώνει σήμερα τα βασικά σημεία της λύσης:

Αποζημιώσεις. Το Δημόσιο θα αποζημιώσει τις κοινοπραξίες των κατασκευαστών και των παραχωρησιούχων των έργων για την περίοδο μέχρι τον Ιούλιο του 2013, αναλαμβάνοντας την πλήρη ευθύνη για τη διακοπή των έργων. Θα λάβουν: Ολυμπία Οδός 130 εκατ. (ανακοινώθηκε) συν 93 εκατ. (αναθεώρηση κόστους και κόστος επανακινητοποίησης) συν 40 εκατ. (άλλες απαιτήσεις). Νέα Οδός 106,5 εκατ. (ανακοινώθηκε) συν 95 εκατ. (αναθεώρηση/ επανακινητοποίηση). Κεντρική Οδός 83,5 εκατ. (ανακοινώθηκε) συν 6 εκατ. ευρώ. Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 84 εκατ. ευρώ (ανακοινώθηκε) συν 4,7 εκατ. (διεκδικείται). Σύνολο: 638 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι και οι 5 κοινοπραξίες έχουν ήδη λάβει μεγάλες αποζημιώσεις για καθυστέρηση της έναρξης παραχώρησης το 2007-2008 (Ολυμπία: 91,1 εκατ. ευρώ, Μορέας 68,4 εκατ., Αιγαίου 8,8 εκατ., Νέα Οδός 3 εκατ. ευρώ, Κεντρική 767.000 ευρώ).

Επιπλέον, οι παραχωρησιούχοι έχουν λάβει την τελευταία διετία τουλάχιστον 80,7 εκατ. ευρώ ως αποζημιώσεις: Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 22 εκατ. ευρώ (διόδια), Ολυμπία Οδός 25,2 εκατ., (διόδια), συν 1,6 εκατ. (καθυστέρηση δόσεων), Κεντρική Οδός 27 εκατ. ευρώ (καθυστέρηση παράδοσης Μαλιακού), συν 1,5 εκατ. συν 3,4 εκατ. (καθυστερήσεις δόσεων). Επίσης, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει λάβει 169 εκατ. ευρώ σε συμπληρωματική σύμβαση (για τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης) και οι υπόλοιποι (κυρίως η Ολυμπία Οδός και ο Μορέας) δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε συμπληρωματικές συμβάσεις, κυρίως για αρχαιολογικά.

Πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή. Το Δημόσιο αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη για τη δημιουργία χρηματοδοτικού κενού στα έργα και επομένως να καλύψει περί το 1,2 δισ. ευρώ, θυσιάζοντας αντίστοιχους πόρους από το ΕΣΠΑ (Αιγαίου: 433 εκατ. ευρώ, Ολυμπία 250 εκατ., Νέα 279 εκατ., Κεντρική 237 εκατ.). Με τα χρήματα αυτά υποστηρίζει την περίοδο κατασκευής (έως τα τέλη 2015)

Δίνεται δυνατότητα 3ετούς παράτασης της 30ετούς παραχώρησης και τρίμηνης παράτασης της κατασκευαστικής περιόδου.

Το Δημόσιο δέχεται να διαθέσει τα μελλοντικά του έσοδα από τα διόδια. Η εκτίμηση, σε βάθος 30ετίας, είναι ότι θα διαθέσει έως 3 δισ. ευρώ στην Ολυμπία Οδό, 2,2 δισ. ευρώ στη Νέα Οδό, 1,3 δισ. ευρώ στην Κεντρική Οδό και 2 δισ. στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου. Τα χρήματα θα διατίθενται για να καλύπτονται τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας των δρόμων, η αποπληρωμή των δανείων των παραχωρησιούχων και η απόδοση κέρδους που έχει συμφωνήσει ο καθένας. Αρχικά το Δημόσιο είχε υποστηρίξει ότι θα δάνειζε τα χρήματα αυτά, αλλά τελικά δέχθηκε να τα δώσει άνευ ανταλλάγματος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ