ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΕΓΚΛΗΣ*

Το Μνημόνιο είναι πλέον ένα πρόγραμμα ανάπτυξης

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εισάγονται αλλαγές με τις συστάσεις του ΟΟΣΑ που καλύπτουν: τουρισμό, φαρμακεία, καύσιμα, περίπτερα, λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές κ.ά. Το αποτέλεσμα θα το δούμε σε 1-2 χρόνια.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Α​​ν στα προηγούμενα τρία χρόνια Μνημονίου αμφισβητήθηκε το κατά πόσο η ελληνική πλευρά διαπραγματεύτηκε με την τρόικα, στην αξιολόγηση, που τώρα ολοκληρώνεται, αυτό δεν αμφισβητείται. Ξεκίνησε πριν από εφτά ολόκληρους μήνες, πήγε κι ήρθε 5 φορές πριν καταλήξει προ ολίγων ημερών. Νωπές οι δηλώσεις Στουρνάρα αρχές Δεκεμβρίου ότι «δεν γίνεται» να ξεκινήσει η ελληνική προεδρία με την αξιολόγηση ανοιχτή. Αισθανόμαστε λίγο παράξενα αυτή τη φορά καθώς κάθε συμφωνία με την τρόικα συνήθως μας έκανε να πιάνουμε την τσέπη μας. Αυτή τη φορά περιέργως λένε ότι θα μας δώσουν κιόλας! Επί εφτά μήνες η κυβέρνηση δεν συζητούσε «τι» θα κόψει από μισθούς και συντάξεις, αλλά με ποιες αλλαγές θα βελτιώσουμε τη λειτουργία της αγοράς, θα γίνουμε πιο σύγχρονο κράτος.

Η συμφωνία επιβεβαίωσε ότι η χώρα ξεπέρασε τον ταμειακό στόχο του 2013 (έσοδα - έξοδα) κατά 3 δισ. περίπου και όπως στο παρελθόν ψάχναμε νέα μέτρα όταν δεν πιάναμε τον στόχο, τώρα που ξεπεράσαμε τον στόχο ψάχνουμε για μέτρα επιστροφής χρημάτων στην κοινωνία με εφάπαξ βοήθημα, πληρωμές ληξιπροθέσμων και κοινωνική πολιτική. Αξίζει να προσέξουμε ότι είναι η πρώτη χρονιά που η χώρα πιάνει και ξεπερνάει τους ταμειακούς στόχους. Συμφωνήθηκε μάλιστα ότι και στο 2ο εξάμηνο φέτος θα ξαναδώσει μέρισμα αν υπερβεί τους στόχους. Εντάξει, το «μέρισμα» θυμίζει την παλιά εποχή των πολιτικών. Ομως, αν σκεφτούμε ότι τέσσερα χρόνια τώρα όλα πήγαιναν προς τα κάτω, η εξέλιξη αυτή είναι σημαντική για να πεισθεί ο κόσμος ότι τα χειρότερα πέρασαν. Γιατί όντως πέρασαν τα χειρότερα. Τα ταμεία του κράτους ανακάμπτουν ήδη από το καλοκαίρι του 2013, από τον Απρίλιο τώρα αρχίζει η μείωση της ανεργίας και η οικονομία στο πρώτο τρίμηνο δεν θα συρρικνωθεί, όπως γινόταν τα πέντε προηγούμενα χρόνια. Με το υπόλοιπο 30% του πλεονάσματος θα σβήσουμε χρέος για πρώτη φορά «με τα λεφτά μας» εκπλήσσοντας θετικά τις αγορές. Χαμηλά επιτόκια διεκδικεί όποιος μπορεί να ξεπληρώνει τα παλιά του χρέη.

Στη Δημόσια Διοίκηση συμφωνήθηκε να μη γίνουν απολύσεις το 2015 εκτός από πειθαρχικά ζητήματα. Η κυβέρνηση μελετάει εκ νέου το μισθολόγιο στον δημόσιο τομέα, με σκοπό τη διόρθωση ατελειών όπως οι διαφορές με τον ιδιωτικό τομέα. Καθιερώνεται ο θεσμός της εθελοντικής κινητικότητας ως μόνιμος θεσμός της διοίκησης, με σκοπό την ευέλικτη κάλυψη αναγκών αλλά και την ενδυνάμωση των προσόντων και της ποιότητας εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων. Η λογική ότι μπήκα στο Δημόσιο και βγαίνω 30 χρόνια μετά από το ίδιο γραφείο ως συνταξιούχος είναι παρελθόν.

Στην Υγεία η συμφωνία προωθεί μεταρρυθμίσεις που αφορούν την πώληση και στα σούπερ μάρκετ μη συνταγογραφούμενων συμπληρωμάτων, διατηρώντας τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα στα φαρμακεία. Υπέρ των φαρμακοποιών είναι και η δυνατότητα να κάνουν εταιρείες με σκοπό την ανάπτυξη του κλάδου. Ως αντάλλαγμα καταργούνται οι λεγόμενες αποστάσεις που όμως δεν είχαν πρακτικό νόημα σήμερα. Τέλος, η κυβέρνηση δεν μείωσε το ποσοστό κέρδους των φαρμακείων παρά τις πιέσεις.

Στη Δικαιοσύνη με ένα πακέτο πρωτοβουλιών υπό την εποπτεία του εισαγγελέα κ.Τέντε ενισχύεται η διαφάνεια στη δημόσια ζωή: πιο διαφανή χρηματοδότηση πολιτικών κομμάτων, αποτελεσματικότερο έλεγχο «πόθεν έσχες», κώδικα δεοντολογίας για τα μέλη της κυβέρνησης και του Κοινοβουλίου και «επιχειρησιακό σχέδιο» κατά της διαφθοράς. Ο θεσμός του «Διαμεσολαβητή» ανοίγει και για μη δικηγόρους, όπως και σε άλλες χώρες, με σκοπό την ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης. Πρόκειται για μία νέα επαγγελματική κατηγορία που ανοίγει δρόμους καριέρας σε χιλιάδες νέους, ενώ θα μειώσει τον χρόνο αναμονής στα δικαστήρια που σήμερα είναι ο χειρότερος στην Ε.Ε. Επιπλέον, καταργείται το ιδιότυπο καθεστώς της αποζημίωσης ακόμη και όταν παραιτείται ένας δικηγόρος από έμμισθη σχέση, κάτι που διευκολύνει την πρόσληψη δικηγόρων σε εταιρείες.

Στον τομέα της ενέργειας η κυβέρνηση, με σκοπό τη μείωση των τιμών του φυσικού αερίου για τα νοικοκυριά και τη βιομηχανία, προωθεί το άνοιγμα της αγοράς. Από την άλλη, για να μην αυξήσει τη χρέωση στον λογαριασμό της ΔΕΗ υπέρ των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αναγκάστηκε να μειώσει κι άλλο τις τιμές που αγοράζει η ΔΕΗ το ρεύμα από τους ιδιώτες παραγωγούς, αλλά όχι με οριζόντιο τρόπο.

Περίπου 700 χιλιάδες εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα στις 31 Ιουλίου θα λάβουν αύξηση 1% καθώς μειώνονται αντίστοιχα οι κρατήσεις τους, ενώ οι εργοδότες θα καταβάλουν 3,9% λιγότερες εισφορές στο ΙΚΑ. Στον ανεπτυγμένο κόσμο το ποσοστό των εισφορών είναι περίπου 35%, ενώ στην Ελλάδα ήταν 44%. Μικρότερες εισφορές σημαίνει λιγότερη αδήλωτη εργασία και υψηλότεροι μισθοί. Στις ομαδικές απολύσεις η κυβέρνηση δοκιμάζει για ένα εξάμηνο τις αλλαγές που πρόσφατα νομοθέτησε με τη συναίνεση των κοινωνικών εταίρων που κρατούν το πλαίσιο ακόμη σφιχτό. Εντός εξαμήνου θα γίνει αξιολόγηση από διεθνή οργανισμό. Μετά το καλοκαίρι ανοίγει η συζήτηση για τον «απεργιακό νόμο» με σκοπό την ευθυγράμμιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Ε.Ε. Μοιραία θα πρέπει να καταργηθούν ακρότητες όπως μειοψηφίες να κλείνουν τις επιχειρήσεις, προνόμια συνδικαλιστών κ.λπ.

Στο υπουργείο Οικονομικών θα μελετήσουν τις εξαιρέσεις του ΦΠΑ (νησιά, εφημερίδες, τρόφιμα κ.λπ.) με σκοπό ένα δικαιότερο σύστημα που ίσως οδηγήσει σε μείωση του γενικού συντελεστή ΦΠΑ (23%) στο τέλος του χρόνου. Η λειτουργία του ΣΔΟΕ περνάει από την «κρησάρα» ξένων ειδικών για να γίνει αποτελεσματικότερος, ενώ μειώνονται κάποια φορολογικά πρόστιμα κάνοντας λογικότερο το «ποινολόγιο» της εφορίας. Θετικό είναι και ότι πολλοί «φόροι υπέρ τρίτων» καταργούνται μειώνοντας τις τιμές (γήπεδα, θέατρα, ίδρυση εταιρειών κ.λπ.). Αυτό σε κάποιες περιπτώσεις, από τον επόμενο χρόνο, θα οδηγήσει και σε μειώσεις ορισμένων επικουρικών συντάξεων, καθώς θα στερηθούν έσοδα που καταχρηστικά σήμερα αντλούν από την κοινωνία. Το κράτος εγγυάται την κύρια ασφάλιση καλύπτοντας τις τρύπες, αλλά όχι τα επικουρικά, όπως ισχύει στον ανεπτυγμένο κόσμο. Προχωράει η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, μετά την επιτυχία του ΟΛΠ, που αύξησε θεαματικά την εργασία και το εισόδημα του Πειραιά. Προχωράει και η διάσπαση της ΔΕΗ σε δύο εταιρείες και η ιδιωτικοποίησή τους ώστε να εισαχθεί ανταγωνισμός και να μειωθούν οι τιμές του ρεύματος. Σημαντικό έργο γίνεται στην αξιοποίηση των δεκάδων χιλιάδων ακινήτων του Δημοσίου, αν και ακόμη δεν έχουμε χειροπιαστά αποτελέσματα.

Σημαντικές αλλαγές εισάγονται με τις 233 συστάσεις του ΟΟΣΑ που υιοθετούνται καλύπτοντας: τουρισμό, φαρμακεία, δομικά υλικά, καύσιμα, περίπτερα, εκπτώσεις, προσφορές, λειτουργία Κυριακές, απορρυπαντικά, τρόφιμα, γάλα και ψωμί. Το αποτέλεσμα αυτών των αλλαγών δεν θα το δούμε την ερχόμενη εβδομάδα αλλά μέσα σε 1-2 χρόνια. Θα είναι η πτώση των τιμών σε μεγάλο φάσμα προϊόντων και υπηρεσιών, η ίδρυση νέων επιχειρήσεων και η δημιουργία θέσεων εργασίας, η ταχύτερη ανάπτυξη της οικονομίας και η μείωση της γραφειοκρατίας.

Αν όλα τα παραπάνω, διάσπαρτα, ακούστηκαν αυτές τις μέρες από τα δελτία ειδήσεων, αυτό που δεν ακούγεται ακόμη είναι ότι το Μνημόνιο, χάρη στη διαπραγμάτευση που γίνεται, δεν είναι πια ένα κείμενο που επιδεινώνει τη ζωή και το εισόδημα. Είναι πλέον ένα εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης, εκσυγχρονισμού και φοροελάφρυνσης. Τέτοιο πρόγραμμα θα έπρεπε να έχουν όλοι όσοι μετέχουν στον πολιτικό στίβο. Οσοι υπόσχονται την κατάργηση του Μνημονίου σήμερα, ουσιαστικά θέλουν οι κυβερνήσεις να ξαναγίνουν μηχανισμοί εξυπηρέτησης κομματικών στρατών, όπως ήταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια, και όχι υπηρέτες του δημόσιου συμφέροντος. Είναι πρόσφατη η χρεοκοπία, όμως, για να ξανακάνουμε το ίδιο λάθος. Ή μήπως δεν είναι;

*Ο κ. Μιχάλης Πεγκλής είναι πολιτικός επιστήμων.

Έντυπη

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ