ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ

Γιατί η Apple κάνει τόσο πολύ θόρυβο;

ΜΑΡΚΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ*

Ο διευθύνων σύμβουλος της Apple, Tim Cook, κατά την παρουσίαση της Τρίτης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αρκεί ένα νούμερο : την περασμένη Τρίτη, την ημέρα παρουσίασης των νέων μοντέλων της Apple, καταγράφηκαν 2,4 εκατομμύρια μηνύματα στο Twitter με το επίσημο hashtag #AppleLive μόνο κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Οι λιγότερο μυημένοι αναρωτιούνται: τι κάνει τόσο κόσμο να ασχολείται; Αν δει κανείς τις παρουσιάσεις της Apple αυτές καθαυτές ως προς το περιεχόμενό τους, δεν είναι κάτι το εντυπωσιακό: slide με νούμερα πωλήσεων, τεχνικά χαρακτηριστικά στη συνέχεια, ενδιάμεσα ζωντανές παρουσιάσεις των προϊόντων, διανθισμένες από διαφημιστικά σποτάκια.

Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι ότι η ενασχόληση με το γεγονός έχει τη δική της αυταξία. Η Apple έχει καταφέρει οι εκδηλώσεις της να είναι γεγονότα που καθορίζουν τη βιομηχανία ηλεκτρονικών όχι μόνο στο τι είδους προϊόντα αναπτύσσονται αλλά και στη συζήτηση γύρω από αυτά. Το δεύτερο είναι σημαντικό καθώς το να συζητιέται ένα προϊόν αποτελεί μέρος της εικόνας που πουλάει η Apple στους καταναλωτές της ως «το καλύτερο του κόσμου». Ταυτόχρονα, οδηγεί σε περαιτέρω συζήτηση πριν από την επόμενη ανακοίνωση, σ’ ένα συνεχή κύκλο έμμεσης διαφήμισης της Apple. Ακόμα και ανταγωνιστές όπως η HTC και η Blackberry είχαν σχετικά μηνύματα στο Twitter κατά τη διάρκεια της χθεσινής παρουσίασης ώστε να πάρουν λίγη από τη δημοσιότητα.

Πώς έχει καταφέρει η Apple να βρεθεί σε αυτήν τη θέση; Δεν είναι κάτι μαγικό, το λεγόμενο reality distortion field, ένας όρος που ξεκίνησε από τις μέρες του Στιβ Τζομπς για να περιγράψει αρχικά το πώς ενέπνεε του συνεργάτες του να προσπαθούν για το καλύτερο δυνατό, αλλά και αργότερα για τον τρόπο που παρουσίαζε τα νέα προϊόντα, ουσιαστικά μια διαδικασία τηλεπώλησης σ’ ένα κοινό εκατομμυρίων ανθρώπων. Η Apple ακολουθεί συγκεκριμένη στρατηγική μάρκετινγκ αρκετά χρόνια τώρα, ξεκινώντας από τη μη συμμετοχή της σε εκθέσεις, αλλά διοργανώνοντας ανεξάρτητες εκδηλώσεις όπου δεν χρειάζεται να μοιραστεί τον χρόνο παρουσίασης στα μέσα ενημέρωσης με άλλες εταιρείες. Επειτα, οι παρουσιάσεις της προγραμματίζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα (με κυριότερα την ετήσια ανανέωση του iPhone και την αντίστοιχη του iPad) ώστε ο κόσμος να ξέρει πότε να περιμένει για την επόμενη γενιά συσκευών. Η προετοιμασία ξεκινάει εβδομάδες/μήνες πριν με σταδιακές διαρροές ειδήσεων (όσο και αν προς τα έξω περνάει η εικόνα ότι δεν ανακοινώνεται τίποτα), δημιουργώντας ένα ενδιαφέρον για το αν οι διαρροές θα επιβεβαιωθούν ή όχι.

Σε δεύτερο στάδιο, οι παρουσιάσεις της Apple ακολουθούνται από μαζικές διαφημιστικές καμπάνιες. Φέτος αυτή ξεκίνησε με τα τελευταία λεπτά της εκδήλωσης όπου ανακοινώθηκε η κυκλοφορία και δωρεάν διάθεση του νέου άλμπουμ των U2 σε όλους τους χρήστες iTunes. Οι πρώτες πληροφορίες μιλάνε για μια καμπάνια 30 ημερών με κόστος 100 εκατ. δολάρια.

Η Apple επίσης διαφοροποιείται στο ότι τα προϊόντα της είναι (σχεδόν πάντα) άμεσα διαθέσιμα. Το iPhone 6, για παράδειγμα, θα αρχίσει να διατίθεται στις 19 Σεπτεμβρίου, μόλις 10 μέρες μετά την ανακοίνωσή του. Αντίθετα, οι ανταγωνιστές της Apple ανακοινώνουν προϊόντα μήνες πριν από τη διάθεσή τους, με αποτέλεσμα το ενδιαφέρον του κόσμου να έχει μειωθεί όταν φτάσουν στα καταστήματα. Από την πλευρά της, στις επόμενες εβδομάδες, η Apple θα τροφοδοτήσει τα μέσα ενημέρωσης με ανακοινώσεις για τη διαθεσιμότητα των νέων iPhone σε περισσότερες χώρες, για τυχόν (προγραμματισμένες ή όχι) ελλείψεις διαθεσιμότητας αλλά και διθυραμβικά νέα ρεκόρ πωλήσεων.

Ταυτόχρονα υπάρχει η διαρκής σύγκριση της Apple με τους ανταγωνιστές της. Ο τεχνολογικός διχασμός στις βασικές επιλογές μεταξύ Apple και Android (παλαιότερα Apple και Microsoft) οδηγεί σε οπαδικού επιπέδου θόρυβο. Φυσικά, πάντα έχει ενδιαφέρον για τα μέσα ενημέρωσης αλλά και για το κοινό για το αν ο κυρίαρχος της αγοράς καταφέρει να «επιτύχει για άλλη μια φορά» ή να «αποτύχει παταγωδώς». Πάντως, παρότι φέτος (λόγω Apple Watch) είδαμε μέχρι και μεγάλα μέσα μόδας όπως το περιοδικό Marie Claire να ασχολούνται με μια ανακοίνωση της Apple, το ευρύ κοινό ίσως δεν έδωσε και πολλή σημασία. Αρκεί να σημειώσουμε ότι στον τελικό του πρόσφατου παγκοσμίου κυπέλλου ποδοσφαίρου γράφτηκαν 35,6 εκατ. μηνύματα στο Twitter περίπου 15 φορές περισσότερα απ’ όσα για τη σχετική ανακοίνωση.

* Ο κ. Μάρκος Γιαννόπουλος είναι τεχνικός διευθυντής της Apogee Information Systems.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ