Τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια ώστε να «κοπούν» όσο το δυνατόν λιγότερα από τα έργα της ανάπλασης του φαληρικού όρμου καταβάλλουν οι μελετητές του έργου. Οι λεπτομέρειες οριστικοποιούνται αυτή την περίοδο, υπό μια συγκεκριμένη οπτική: να δοθεί η δυνατότητα να πραγματοποιηθούν στο μέλλον, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, όσο το δυνατόν περισσότερα από τα έργα που θα αφαιρεθούν. Στόχος είναι η διαδικασία να ολοκληρωθεί μέσα στον Οκτώβριο, προκειμένου τον Νοέμβριο να σταλούν τα τεύχη δημοπράτησης του έργου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η ανάπλαση του φαληρικού όρμου βρίσκεται στο κρίσιμο στάδιο ανάμεσα στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση. Οι μελετητές που ανέλαβαν για λογαριασμό του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» να σχεδιάσουν τις επιμέρους πτυχές του έργου καταβάλλουν, ο καθένας από τη δική του σκοπιά τη μέγιστη προσπάθεια ώστε να περιοριστεί ο προϋπολογισμός του έργου. Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, αποφασίστηκε να «κοπεί» μόνο το ένα από τα τρία πάρκινγκ και να συνενωθεί με γειτονικό κτίριο. Καταργούνται επίσης μια πισίνα, ένα βοηθητικό κτίριο, καθώς και τεχνητή παραλία με τις τεχνητές νησίδες. Μειώσεις κατά 10% περίπου προβλέπονται και στις φυτεύσεις. Συνολικά υπολογίζεται ότι η αφαίρεση τμημάτων του έργου, όπως έχει σήμερα μορφοποιηθεί, οδηγεί σε μείωση του προϋπολογισμού του έργου κατά 23 εκατ. ευρώ. «Ζητήθηκε από όλους τους μελετητές να περικόψουν ό,τι μπορούν περισσότερο χωρίς να αλλάξει η φυσιογνωμία του έργου» αναφέρει πηγή του υπουργείου Υποδομών, που έχει αναλάβει την προώθηση του έργου και τον συντονισμό των εμπλεκομένων.
Ποια θα είναι η συνέχεια; Στόχος του υπουργείου είναι μέσα στις επόμενες εβδομάδες να ολοκληρωθεί η διαδικασία για την «προένταξη» του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020 και τον Νοέμβριο να σταλούν τα τεύχη δημοπράτησης για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Ε.Ε. Η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή του έργου πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία ένταξής του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, αν δοθεί πρώτα το «πράσινο φως».
Η ανάπλαση αφορά έκταση περίπου 600 στρεμμάτων (την παραλία του Μοσχάτου και της Καλλιθέας), ανάμεσα στις εκβολές του Κηφισού και του Ιλισσού. Τα σημαντικότερα τεχνικά έργα αφορούν τη μετατόπιση της λεωφόρου Ποσειδώνος (ανάμεσα στους κόμβους Κηφισού και Συγγρού, περίπου 1 χλμ.) κατά 90 μέτρα προς τη θάλασσα. Καθώς επίσης τη «βύθισή» της έως 3 μ. και την κάλυψη ορισμένων τμημάτων της (περίπου 300 μ.). Στόχος είναι η πολύβουη λεωφόρος να πάψει να λειτουργεί ως «τείχος» που αποκόπτει το Μοσχάτο και την Καλλιθέα από την παραλιακή τους ζώνη.
Στη θέση της λεωφόρου θα δημιουργηθούν δύο ξηρά κανάλια, ως αντιπλημμυρικά έργα στα οποία θα συγκεντρώνεται νερό στις ισχυρές βροχοπτώσεις, προκειμένου να μην πλημμυρίζουν οι παρακείμενες περιοχές. Ταυτόχρονα θα επεκταθεί η διευθέτηση του Ιλισσού στα ανάντη της Εθνάρχου Μακαρίου κατά 370 μέτρα.
Η περιοχή του φαληρικού όρμου χωρίζεται σε πέντε ζώνες, χωρισμένες. Τις ζώνες διαχωρίζουν τέσσερις πεζόδρομοι, οι οποίοι θα «μπαίνουν» στη θάλασσα ως προβλήτες. Πρόκειται για μια σύνδεση με την εικόνα που είχε ο φαληρικός όρμος στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Οι πέντε ζώνες θα φυτευθούν, ώστε να αποκτήσουν τη μορφή μητροπολιτικού πάρκου, και θα περιλαμβάνουν διάφορες χρήσεις ανάλογα με το θεματικό χαρακτήρα τους (λ.χ. η ζώνη αθλητισμού θα περιλαμβάνει γηπεδάκια και κολυμβητήριο). Θα συμπεριληφθούν χρήσεις αναψυχής και εμπορικές χρήσεις, οι οποίες εκτός των άλλων θα διασφαλίζουν έσοδα για τη συντήρηση και τη λειτουργία της έκτασης.