Ματιές στον κόσμο

4' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΙΕΝΝΗ

ΕΚΘΕΣΗ

Bank Austria Kunstforum Wien

www.kunstforumwien.at

«Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ: Ο δρόμος προς το μοντέρνο». Η έκθεση είναι ένα μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα στον Τουλούζ-Λοτρέκ (1864-1901), τον Γάλλο ζωγράφο και χαράκτη ο οποίος πρόσφερε μέσα από τα έργα του ένα εκπληκτικής αυθεντικότητας χρονικό της ζωής στο μποέμικο Παρίσι της εποχής του. Γόνος αριστοκρατικής οικογένειας της γαλλικής επαρχίας, με βαριά αναπηρία που τον σημάδεψε από τα παιδικά του χρόνια, ο Τουλούζ-Λοτρέκ γοητεύτηκε από την ατμόσφαιρα και τα πρόσωπα που κατοικούσαν στον «demi-monde» της Μονμάρτρης, όπου και ο ίδιος σύχναζε: αρτίστες του καμπαρέ και τρόφιμοι των οίκων ανοχής, ζογκλέρ του τσίρκου και τζόκεϊ των ιπποδρομιών, παρακμιακοί θαμώνες των νυχτερινών καφέ. Τα πρόσωπα αυτά έγιναν οι κύριοι πρωταγωνιστές των έργων του, ενώ ο θρύλος της προσωπικής διαδρομής του –που έχει εμπνεύσει μυθιστορήματα και ταινίες– ενίσχυσε την καλλιτεχνική φήμη του. Η έκθεση, που διοργανώθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση 150 χρόνων από τη γέννησή του, παρουσιάζει έργα από όλα τα στάδια της σύντομης αλλά συναρπαστικής καλλιτεχνικής του σταδιοδρομίας –πίνακες, χαρακτικά, σχέδια, αφίσες– αναδεικνύοντας τις τολμηρές θεματικές και τεχνικές καινοτομίες του και τον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε στα πρώτα βήματα της μοντέρνας τέχνης. Εως τις 25 Ιανουαρίου.

ΛΟΝΔΙΝΟ

ΘΕΑΤΡΟ

Donmar Warehouse

www.donmarwarehouse.com

«Henry IV». Πριν από δύο χρόνια, η Φιλίντα Λόιντ είχε παρουσιάσει μια δική της διασκευή του έργου του Σαίξπηρ «Ιούλιος Καίσαρ», με ηθοποιούς αποκλειστικά γυναίκες, τοποθετώντας την πλοκή του σε μια γυναικεία φυλακή. Η παράσταση προκάλεσε έκπληξη αλλά και θαυμασμό, τόσο στη Βρετανία όσο και στις ΗΠΑ όπου παίχτηκε. Φέτος η Λόιντ επανέρχεται με μία ακόμη «γυναικεία» εκδοχή σαιξπηρικού έργου και με την ίδια πρωταγωνίστρια, την κορυφαία Αγγλίδα ηθοποιό Χάριετ Γουόλτερ. Το σκηνικό πλαίσιο είναι και πάλι μια γυναικεία φυλακή, όπου οι κρατούμενες ανεβάζουν το έργο του Σαίξπηρ. Η σκηνοθέτις συνεργάστηκε, όπως και στον «Ιούλιο Καίσαρα», με τον θίασο Clean Break, μια θεατρική ομάδα όπου συνεργάζονται γυναίκες που η ζωή τους έχει επηρεαστεί από το ποινικό σύστημα. Η παράσταση, η οποία έχει κερδίσει θερμά επαινετικά σχόλια από την κριτική, είναι το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας διασκευών της Λόιντ πάνω σε έργα του Σαίξπηρ, χωρίς να έχει ανακοινωθεί ακόμη ποιο θα είναι το τρίτο έργο. Εως τις 29 Νοεμβρίου.

ΕΚΘΕΣΗ

National Portrait Gallery

www.npg.org.uk

«Virginia Woolf: Art, Life and Vision». Αφιέρωμα στη Βιρτζίνια Γουλφ, ένα από τα μεγάλα ονόματα της νεωτερικής λογοτεχνίας στη Βρετανία του 20ού αιώνα, η έκθεση περιλαμβάνει πορτρέτα της συγγραφέως και μελών της οικογένειάς της, φωτογραφίες, βιβλία, καθώς επίσης ημερολόγια και προσωπικές επιστολές. Μέσα από τα εκθέματα ο επισκέπτης μπορεί να παρακολουθήσει τη διαδρομή της ζωής της Γουλφ (1882-1941), τις προσωπικές σχέσεις και τη σύνδεσή της με ομοτέχνους της στην Αγγλία του μεσοπολέμου, την εξέλιξη της συγγραφικής της σταδιοδρομίας, αλλά και αποσπάσματα από τις ενδόμυχες σκέψεις της όπως εκφράστηκαν στις σελίδες των ημερολογίων της. Ανάμεσα στα πορτρέτα της που εκτίθενται είναι εκείνο που ζωγράφισε η αδελφή της, Βανέσα Μπελ, καθώς και μία φωτογραφική προσωπογραφία της, το 1935, από τον Μαν Ρέι. Εως τις 26 Οκτωβρίου.

ΠΑΡΙΣΙ

ΕΚΘΕΣΗ

Musee Jaquemart-Andre

www.expo-leperugin.com

«Περουτζίνο: Ο δάσκαλος του Ραφαήλ». Αναγνωρισμένος από τους συγχρόνους του ως ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους της Ιταλίας, ο Πιέτρο Περουτζίνο (1445-1523) υπήρξε πρωτοπόρος ενός νέου στυλ ζωγραφικής στα τέλη του 15ου και στις αρχές του 16ου αιώνα, το οποίο επηρέασε πολύ την τέχνη της εποχής. Η κρυστάλλινη διαύγεια, τα αρμονικά χρώματα και ο θεατρικός φωτισμός των εικόνων του, η χάρη και η γοητεία που τις χαρακτηρίζουν, τον καθιστούν έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ιταλικής Αναγέννησης. Η επιρροή του Περουτζίνο απλώθηκε σε όλη την Ευρώπη χάρη σ’ έναν από τους μαθητές του, τον Ραφαήλ (1483-1520), του οποίου τα έργα απέκτησαν εξαιρετική δημοτικότητα. Η έκθεση παρουσιάζει περίπου εξήντα πίνακες –έργα από όλα τα στάδια της πορείας του Περουτζίνο μαζί με έργα του Ραφαήλ– αναδεικνύοντας τη σύνδεση του έργου τους σε σχέση με δύο κύριες θεματικές –το τοπίο και την προσωπογραφία– και εστιάζοντας στο πώς ο Πιέτρο Περουτζίνο δημιούργησε και τελειοποίησε μια καλλιτεχνική γλώσσα που ο νεαρός Ραφαήλ έκανε δική του με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία και ευαισθησία, αγγίζοντας ένα πολύ ευρύτερο κοινό. Εως τις 19 Ιανουαρίου.

ΡΙΟ ΝΤΕ ΤΖΑΝΕΪΡΟ

ΕΚΘΕΣΗ

Museu de Arte do Rio (MAR)

www.museudeartedorio.org.br

«Pororoca – Η Αμαζονία στο MAR». Η «πορορόκα» είναι μια λέξη των ιθαγενών Τούπι της Βραζιλίας που αναφέρεται στη θορυβώδη συνάντηση των νερών του Αμαζονίου και των παραποτάμων του με τα νερά της θάλασσας. Το Μουσείο Τέχνης του Ρίο έδωσε το όνομα «Pororoca» στη συλλογή του με έργα από την Αμαζονία ή εμπνευσμένα από αυτήν, με στόχο να σηματοδοτήσει τον δυναμισμό της φύσης και της κουλτούρας της περιοχής, που αποτελεί έναν πολύτιμο αλλά και απειλούμενο θησαυρό για όλο τον κόσμο. Στα εκθέματα, με την υπογραφή καθιερωμένων αλλά και λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών που μένουν μόνιμα ή έχουν εργαστεί στην Αμαζονία, περιλαμβάνονται έργα ζωγραφικής, φωτογραφίες, βίντεο και εγκαταστάσεις, όπου παρουσιάζονται εικόνες από το φυσικό τοπίο και την καθημερινή ζωή των ανθρώπων που ζουν εκεί, ενώ την έκθεση συνοδεύουν επίσης ντοκουμέντα, αντικείμενα και εικονογραφήσεις από άλλες ιστορικές στιγμές. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι ο Εντερ Ολιβέιρα, ο Λουίζ Μπράγκα, ο Αλεξάντρ Σεκέιρα (εδώ ένα έργο του, εκτύπωση σε τοίχο της εικόνας μιας ιθαγενούς) και η Αντριάνα Βαρεζάο. Εως τις 23 Νοεμβρίου.

Μπαρόκ στη Στοκχόλμη

Ο όρος μπαρόκ χρησιμοποιήθηκε για να προσδιορίσει ένα κυρίαρχο ρεύμα στην τέχνη, στη μουσική, στην αρχιτεκτονική και στο θέατρο, από τα τέλη του 16ου έως τις αρχές του 18ου αιώνα. Δραματική ένταση, τολμηρός αισθησιασμός, υπερβολή στις λεπτομέρειες, έλξη για το παράλογο και το ανοίκειο ήταν τα χαρακτηριστικά που αποδόθηκαν στο μπαρόκ, με υποτιμητική διάθεση αρχικά, σε αντίθεση με τη διαύγεια και τη γαλήνια νηφαλιότητα της αναγεννησιακής τέχνης. Ηταν, ωστόσο, ένα εξαιρετικά σημαντικό στάδιο στην ευρωπαϊκή καλλιτεχνική διαδρομή, αντανάκλαση των κοινωνικών εξελίξεων, με εκπροσώπους μερικούς από τους κορυφαίους δημιουργούς στην ιστορία της τέχνης. Το αφιέρωμα στο μπαρόκ που φιλοξενείται στο Kulturhuset Stadsteatern της Στοκχόλμης, εστιάζεται στη διαχρονική επιρροή του και τη σύνδεσή του με τη σύγχρονη τέχνη, παρουσιάζοντας έργα καλλιτεχνών της εποχής εκείνης (ανάμεσά τους ο Ρέμπραντ, ο Ελ Γκρέκο, ο Γιορντάενς) μαζί με έργα σύγχρονων καλλιτεχνών, από τη συλλογή του σουηδικού Εθνικού Μουσείου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή