Ματιές στον κόσμο

4' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΚΑΡΛΣΡΟΥΗ

ΕΚΘΕΣΗ

Staatliche Kunsthalle Karlsruhe

www.kunsthalle-karlsrhue.de

«Ντεγκά: Κλασικισμός και πειραματισμός». Ο Εντγκάρ Ντεγκά (1834-1917) συνάντησε τον Εντουάρ Μανέ στο Λούβρο, όπου ο Ντεγκά είχε πάει για να αντιγράψει ένα έργο του Ντιέγκο Βελάσκεθ. Η γνωριμία αυτή με τον Μανέ, ο οποίος είχε ακολουθήσει έναν καινοτόμο δρόμο στη ζωγραφική του και είχε συνδεθεί στενά με τους ιμπρεσιονιστές, ήταν εξαιρετικά σημαντική για τον Ντεγκά. Του άνοιξε τον δρόμο για να πλησιάσει τους ιμπρεσιονιστές, που η επιρροή τους τον βοήθησε να αναπτύξει το μοναδικό, ανάλαφρο στυλ των όψιμων έργων του, αυτών για τα οποία έγινε διάσημος. Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 130 έργα από το σύνολο της διαδρομής του Ντεγκά, ανάμεσά τους πρώιμους πίνακες παραδοσιακής τεχνοτροπίας –κυρίως προσωπογραφίες και έργα με ιστορικό θέμα– καθώς και πολλά από τα φημισμένα έργα της ωριμότητάς του, με πιο συχνό θέμα σκηνές από την καθημερινή ζωή των χορευτριών του μπαλέτου (εδώ ο πίνακας «Δύο μπαλαρίνες», 1879). Εως την 1η Φεβρουαρίου.

ΛΟΝΔΙΝΟ

ΕΚΘΕΣΗ

British Museum

www.britishmuseum.org

«Germany: Memories of a Nation». Η έκθεση, που ανήκει στη σειρά εκδηλώσεων του Βρετανικού Μουσείου «Η ιστορία του κόσμου μέσα από 100 αντικείμενα», ιχνηλατεί την ιστορία της Γερμανίας τα τελευταία 600 χρόνια και διοργανώθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση 25 χρόνων από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου. Από την αναγεννησιακή εποχή μέχρι τη γερμανική επανένωση και μετά αυτήν, η έκθεση χρησιμοποιεί πλειάδα αντικειμένων για να αναδείξει μια ιστορική διαδρομή γεμάτη θριάμβους όσο και τραγωδίες. Παρακολουθεί τις πολιτικές αλλαγές που συνέβησαν στο διάβα των αιώνων, από την Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και την ενοποίηση το 1870 έως τον ταραγμένο 20ό αιώνα και στον σημερινό ρόλο της Γερμανίας ως οικονομικής ατμομηχανής αλλά και αυταρχικού «αφεντικού» της Ευρώπης. Στα εκθέματα περιλαμβάνονται έργα τέχνης καλλιτεχνών όπως ο Ντύρερ, ο Χολμπάιν, ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ και πολλοί άλλοι (εδώ το περίφημο πορτρέτο του Γκαίτε από τον Τιχμπάιν), χάρτες όπου απεικονίζονται οι αλλεπάλληλες μεταβολές της γερμανικής επικράτειας, καθώς και εκθέματα που αντιπροσωπεύουν σταθμούς της θρησκευτικής, επιστημονικής, λογοτεχνικής και πολιτικής διαδρομής της χώρας, από μία Βίβλο του 1541 στη γερμανική γλώσσα, με την υπογραφή του Λούθηρου, μέχρι ένα από τα πρώτα «σκαθάρια» της Φολκσβάγκεν, αλλά και την κεντρική πύλη του στρατοπέδου συγκέντρωσης του Μπούχεβαλντ. Εως τις 25 Ιανουαρίου.

ΘΕΑΤΡΟ

Old Vic

www.oldvictheatre.com

«Electra». Η τραγωδία του Σοφοκλή, στην εξαιρετική μετάφραση του Φρανκ Μακγκίνες που χρονολογείται από το 1997, παρουσιάζεται σε μια νέα παραγωγή του σκηνοθέτη Ιαν Ρίκμαν, με πρωταγωνίστρια την Κριστίν Σκοτ-Τόμας. Γνωστή στο διεθνές κοινό από τους κινηματογραφικούς ρόλους της, η ηθοποιός δοκιμάζεται τώρα στο κλασικό θέατρο και οι κριτικές είναι αρκετά ευνοϊκές. Οπως σημειώνει ο Μάικλ Μπίλινγκτον στον «Γκάρντιαν», η Κριστίν Σκοτ-Τόμας «ξεφεύγει από τον κίνδυνο να βυθίσει την Ηλέκτρα στη μονομανία της εκδίκησης, δίνοντάς της χρώμα, ευστροφία, πολυδιάστατη εκφραστικότητα, ακόμα και ειρωνεία». Πολύ καλές είναι και οι επιδόσεις των άλλων ηθοποιών, ιδιαίτερα της Νταϊάνα Κουίκ, η οποία υποδύεται την Κλυταιμνήστρα, αναδεικνύοντας πειστικά τα επιχειρήματα που προβάλλει για να δικαιολογήσει τον εαυτό της, αλλά και του Τζακ Λόουντεν, ο οποίος δίνει στον μητροκτόνο Ορέστη μια αφοπλιστική αθωότητα και αφέλεια. Εως τις 20 Δεκεμβρίου.

ΤΟΚΙΟ

ΕΚΘΕΣΗ

Mori Art Museum

www.mori.art.museum

«Lee Mingwai and his Relations». Γεννημένος το 1964 στην Ταϊβάν και εγκατεστημένος τα τελευταία χρόνια στη Νέα Υόρκη, ο Λι Μινγκγουέι (φωτ.) έχει γίνει γνωστός ως ένας ιδιαίτερα ενδιαφέρων εκπρόσωπος της «συμμετοχικής τέχνης» ή «αισθητικής των σχέσεων», μιας καλλιτεχνικής τάσης που άρχισε να εξαπλώνεται διεθνώς από τα τέλη της δεκαετίας του 1990. Ο Λι έχει διοργανώσει διάφορα πρότζεκτ που περιλαμβάνουν τη συμμετοχή του κοινού, ενώ ανάμεσα στα πιο γνωστά διαδραστικά έργα του ήταν το «Male Pregnancy Project» (όπου εμφανιζόταν online παριστάνοντας ότι βρίσκεται σε κατάσταση εγκυμοσύνης) και το «Dining Project», στη διάρκεια του οποίου μαγείρεψε 30 γεύματα για ισάριθμους αγνώστους που ανταποκρίθηκαν σε αφίσες-προσκλήσεις γύρω από το πανεπιστημιακό κάμπους του Γέιλ. Στην έκθεση «Ο Λι Μινγκγουέι και οι δικοί του» παρουσιάζονται 14 διαδραστικά έργα από τα διάφορα στάδια της καριέρας του, στα οποία οι επισκέπτες προσκαλούνται να συμμετάσχουν ενεργά. Οπως επισημαίνουν οι διοργανωτές της έκθεσης, αλλά και ο ίδιος ο καλλιτέχνης, τα έργα είναι σαν σενάρια με ανοιχτό τέλος: δεν παραμένουν σταθερά αλλά μεταβάλλονται συνεχώς, ανάλογα με τους ανθρώπους που συμμετέχουν. Εως τις 4 Ιανουαρίου.

ΧΙΟΥΣΤΟΝ

ΕΚΘΕΣΗ

Museum of Fine Arts, Houston

www.mfah.org

«Monet and the Seine: Impressions of a River». «Εχω ζωγραφίσει τον Σηκουάνα όλη μου τη ζωή, σε κάθε ώρα, σε κάθε εποχή. Ποτέ δεν μ’ έχει κουράσει: Για μένα ο Σηκουάνας είναι πάντα καινούργιος», είχε πει ο Κλοντ Μονέ (1840-1926). Ο πατέρας του ιμπρεσιονισμού συνήθιζε να επανέρχεται σε αγαπημένα του θέματα –θημωνιές, νούφαρα, ο καθεδρικός της Ρουέν– ωστόσο, ο Σηκουάνας ήταν ίσως η μεγαλύτερη εμμονή του. Χρησιμοποίησε το ποτάμι από νωρίς στην καριέρα του για να εξερευνήσει πολλές από τις καλλιτεχνικές ανησυχίες που καθόρισαν το έργο του, όπως η μεταβαλλόμενη επιρροή του φωτός στην ατμόσφαιρα. Είχε μάλιστα κατασκευάσει ένα πλωτό ατελιέ για να μπορεί να δουλεύει συνεχώς και ανεμπόδιστα στο ποτάμι. Η έκθεση έχει συγκεντρώσει πάνω από 50 πίνακες που προέρχονται από διάφορα μουσεία και πινακοθήκες, καλύπτοντας χρονολογικά το σύνολο της διαδρομής του Μονέ. Περιλαμβάνουν τοπία και σκηνές από την καθημερινή ζωή στο ποτάμι και στις όχθες του (εδώ ο πίνακας «Επιπλέων πάγος», 1880), με κορύφωση τα αιθέρια έργα της φημισμένης σειράς «Πρωινά στον Σηκουάνα». Εως την 1η Φεβρουαρίου.

Η Λουκρητία Βοργία στο μουσείο

Η οικογένεια των Βοργία έγινε η ενσάρκωση της διαφθοράς και της δολοπλοκίας, αλλά και όλων των ακροτήτων μιας αναγεννησιακής κοινωνίας φωτισμένης αρνητικά. Δολοφονίες, ίντριγκες, αιμομιξίες έχουν δημιουργήσει έναν μαύρο θρύλο που εξακολουθεί να ερεθίζει τη συλλογική φαντασία και να εμπνέει αφηγήσεις, όπου αναμειγνύονται η ιστορία και η μυθοπλασία, όπως η συναρπαστική τηλεοπτική σειρά του BBC που προβάλλεται τώρα στην ελληνική τηλεόραση. Περιλαμβάνοντας πίνακες, σχέδια και γλυπτά με την υπογραφή φημισμένων καλλιτεχνών, καθώς επίσης αναφορές σε βιβλία, ταινίες, ακόμα και κόμικς, η έκθεση «Les Borgia», στο παρισινό μουσείο Μαγιόλ, εστιάζει στην οικογένεια εκείνη που, με πρωταγωνιστές τον Ροντρίγκο Βοργία (Πάπα Αλέξανδρο ΣΤ΄) και τα τέκνα του Καίσαρα και Λουκρητία (εδώ ένα –πιθανό– πορτρέτο της από τον Μπαρτολομέο Βένετο), άφησε τη σφραγίδα της στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα στην Ιταλία και την Ευρώπη, σε μια εποχή ραγδαίων πολιτικοκοινωνικών αλλαγών, αλλά και μεγάλης καλλιτεχνικής άνθησης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή