Κινεζικές επενδύσεις 2,5 δισ. δολ. για τα Βαλκάνια μέσω του… ΟΛΠ

Κινεζικές επενδύσεις 2,5 δισ. δολ. για τα Βαλκάνια μέσω του… ΟΛΠ

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Επενδύσεις της τάξης των 2,5 δισ. δολαρίων για υποδομές στα Βαλκάνια, αλλά και το στρατηγικό πλάνο επενδύσεων, ύψους 40 δισ. δολ., του Πεκίνου στους λεγόμενους νέους «Δρόμους του Μεταξιού», συνδέονται με την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της ΟΛΠ Α.Ε. μεθαύριο Τρίτη. Κατά τη διάρκειά της θα επιχειρηθεί κατ’ αρχήν να υπερκεραστούν εμπόδια που σχετίζονται με τον φιλικό διακανονισμό μεταξύ του ΟΛΠ και της ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρικής της Cosco στον Πειραιά, που θα ξεκλειδώσει την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού.

Το Πεκίνο δίδει μεγάλη έμφαση στην επιτυχή ολοκλήρωση της επένδυσης αυτής, η οποία συζητείται περισσότερο από δύο χρόνια τώρα, αλλά ενώ έχει εγκριθεί ακόμη και από την Ε.Ε., σκοντάφτει σε νομικές ερμηνείες της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη νέα σύμβαση. Ερμηνείες που υιοθετεί το management της εισηγμένης, με αποτέλεσμα να μην καταστεί δυνατή η έγκριση της σύμβασης από την προηγούμενη γενική συνέλευση.

Και αυτό επειδή ο βασικός μέτοχος, το ΤΑΙΠΕΔ, επιδιώκει ένα κείμενο χωρίς αστερίσκους. Οι αστερίσκοι αυτοί αφορούν τη διάρκεια της αναστολής της καταβολής του εγγυημένου ανταλλάγματος, την οποία έχει συμφωνήσει η ΟΛΠ με τη ΣΕΠ Α.Ε. και το ενοίκιο για το δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ, που θα κατασκευάσει η κινεζική πλευρά.

Την ερχόμενη Τρίτη, στη γενική συνέλευση, τέσσερα σενάρια ενδέχεται να εξελιχθούν σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα:

α) Να τροποποιηθεί η εισήγηση του management, ώστε να μην υπάρχουν «σκιές» και να εγκριθεί έτσι η σύμβαση που συνδέεται με την επένδυση. Το σενάριο αυτό είναι και το πιθανότερο, σύμφωνα με κύκλους του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργείου Ναυτιλίας.

β) Να κάνει εισήγηση το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ ως μέτοχος πλειοψηφίας (ελέγχει το 74,5% του μετοχικού κεφαλαίου) και να περάσει έτσι η επένδυση.

γ) Να υπάρξει αδιέξοδο και να κινηθεί διαδικασία αλλαγής διοίκησης. Σενάριο πολιτικά ευαίσθητο.

δ) Να δοθεί νέα αναβολή για το θέμα σε επόμενη γενική συνέλευση.

Ενόσω όμως αυτά συμβαίνουν στην Ακτή Μιαούλη, το Πεκίνο εμφανίζεται ιδιαίτερα ενοχλημένο από τις πολυετείς πλέον καθυστερήσεις, ειδικά μετά και τις αλλεπάλληλες συναντήσεις κορυφής που έχει πραγματοποιήσει με την Αθήνα. Στην Cosco είναι έκδηλος ο εκνευρισμός, με πηγές να σημειώνουν πως «κάθε φορά, αντί να κάνουμε ένα βήμα μπρος, πάμε δύο βήματα πίσω». Υπενθυμίζεται πως ο φιλικός διακανονισμός μετά τη γενική συνέλευση του ΟΛΠ πρέπει να περάσει και από τη Βουλή. Ολοκλήρωση της διαδικασίας θα επιτρέψει και στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην προκήρυξη καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για το 67,7% της ΟΛΠ Α.Ε., που πωλείται στο πλαίσιο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

Χαρακτηριστικό της σημασίας που έχει η έγκριση της επένδυσης των 230 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξη του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων είναι το γεγονός ότι αυτή εντάσσεται στον σχεδιασμό της νέας εφοδιαστικής αλυσίδας που επιχειρεί να εδραιώσει η Κίνα για την οποία μάλιστα, διά του προέδρου της, Σι Τζινπίνγκ, ανακοίνωσε προ ολίγων ημερών επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 40 δισ. δολ. Και μαζί με αυτό ανακοίνωσε και την ίδρυση του Silk Road Fund, το οποίο προικίζει με κεφάλαια ύψους 40 δισ. δολ., αλλά και νέας αναπτυξιακής τράπεζας, της Asian Infrastructure Investment Bank, με μετοχικό κεφάλαιο 50 δισ. δολ. με στόχο τη χρηματοδότηση δύο αξόνων.

Ο ένας είναι ο «Silk Road Economic Belt» και αφορά χερσαίες υποδομές από την Κίνα έως την Κεντρική Ευρώπη. Ο άλλος είναι το «21st Century Maritime Silk Road», που αφορά λιμενικές και άλλες υποδομές για την από θαλάσσης έλευση των ασιατικών εξαγωγών στην Ευρώπη. «Κλειδί» αυτού του δρόμου, τουλάχιστον για την ώρα, είναι ο Πειραιάς.

Δεύτερο έργο βαλκανικού ενδιαφέροντος που υποστηρίζει η κινεζική πλευρά είναι η κατασκευή σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου που θα συνδέσει το λιμάνι Bar του Μαυροβουνίου με τη Σερβία. Και εδώ χρηματοδότρια του 85% του προϋπολογισμού ύψους 1 δισ. δολ. είναι η Export-Import Bank.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή